Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

San Mauro Mare+Cesenatico+San Marino+Wenecja+Rzym

We Włoszech znajduje się najstarszy na świecie uniwersytet, jest nim założony w 1088 roku Uniwersytet Boloński. Na terenie Włoch znajdują się 2 słynne wulkany: Etna i Wezuwiusz. We Włoszech trzykrotnie odbywały się igrzyska olimpijskie w latach 1956, 1960 i 2006. We Włoszech znajduje się 50 obiektów światowego dziedzictwa kultury UNESCO. Modena we Włoszech to prawdziwa stolica samochodów sportowych, mieści się w niej 5 fabryk luksusowych samochodów sportowych: Ferrari, Maserati, Lamborghini, Pagani i De Tomasso.
walp
Weteran
Avatar użytkownika
Posty: 13437
Dołączył(a): 22.12.2008
Re: Niedoceniana Emilia Romania+San Marino+Wenecja+Rzym

Nieprzeczytany postnapisał(a) walp » 02.03.2018 10:04

mysza73 napisał(a):
walp napisał(a):
mysza73 napisał(a):Nie czytałeś mojej relacji :roll: , bo pisałam o tym :evil:

"Rzym oczami blondynek" ... si, si, certamente byłem tam :lol: ... ale chyba zagubiłem się na tym romantycznym wzgórzu nad Piazza del Popolo. :oops:

W blondynkowej relacji chyba o tym nie pisałam :oczko_usmiech: ,
ale w tej bardziej skupiałam się na kościołach, fontannach i kamieniach :oczko_usmiech:

Tam też byłem, ale ... albo nie doczytałem, albo nie pamiętam ... :oops: :?

Muszę powiedzieć, że o ile toskańskie relacje przed wyjazdem studiowałem (także wiosenną "Pod niebem Toskanii), to tych rzymskich nie odświeżałem,
a przecież "Miasto kościołów, fontann i kamieni", było A.D. 2014. Rzym miał być "autorski", bez sugestii i podpowiedzi forumowiczów. :oczko_usmiech:
mysza73
Weteran
Avatar użytkownika
Posty: 13066
Dołączył(a): 19.07.2006
Re: Niedoceniana Emilia Romania+San Marino+Wenecja+Rzym

Nieprzeczytany postnapisał(a) mysza73 » 02.03.2018 10:25

walp napisał(a):
Muszę powiedzieć, że o ile toskańskie relacje przed wyjazdem studiowałem (także wiosenną "Pod niebem Toskanii), to tych rzymskich nie odświeżałem,
a przecież "Miasto kościołów, fontann i kamieni", było A.D. 2014. Rzym miał być "autorski", bez sugestii i podpowiedzi forumowiczów. :oczko_usmiech:
Najważniejsze, że już wiesz :oczko_usmiech: ,
no i teraz musisz pojechać, stanąć gdzie trzeba i sprawdzić czy to prawda :oczko_usmiech:
megidh
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 4696
Dołączył(a): 03.04.2014
Re: Niedoceniana Emilia Romania+San Marino+Wenecja+Rzym

Nieprzeczytany postnapisał(a) megidh » 02.03.2018 20:21

mysza73 napisał(a):W blondynkowej relacji chyba o tym nie pisałam :oczko_usmiech: ,
ale w tej bardziej skupiałam się na kościołach, fontannach i kamieniach :oczko_usmiech:

Też nie trafłam do tej relacji. Muszę nadrobić niedopatrzenie.
megidh
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 4696
Dołączył(a): 03.04.2014
Re: Niedoceniana Emilia Romania+San Marino+Wenecja+Rzym

Nieprzeczytany postnapisał(a) megidh » 02.03.2018 22:45

No to zwiedzamy.

W pierwszej kaplicy po prawej stronie znajduje się słynna rzeźba Michała Anioła – „Pieta”, która przedstawia ciało Chrystusa zdjętego z krzyża w ramionach Matki Bożej. Dzieło ma następujące wymiary: 174 cm wysokości, 195 cm długości oraz 69 cm głębokości.
1. IMG_8589.jpg

Rzeźbę tę Michał Anioł wykonał mając zaledwie 23-24 lata na zamówienie francuskiego kardynała Jean de Bilhères de Lagraulas.
W oficjalnym kontrakcie nieznany wówczas Michelangelo Buonarroti, zobowiązał się wykonać „Pietę” w ciągu roku i stwierdził, że będzie to najpiękniejsza rzeźba w ówczesnym Rzymie. Z zawartych w kontrakcie zobowiązań Michał Anioł wywiązał się w stu procentach, co w późniejszym czasach nie zdarzało mu się zbyt często.
„Pieta” to jedyne dzieło podpisane przez Michała Anioła. Gdy gotowa rzeźba została wystawiona na widok publiczny wszyscy ją oglądający byli zachwyceni, ale nikt nie wiedział, kto jest jej autorem.
Podobno podczas spaceru po bazylice Michał Anioł usłyszał rozmowę dwóch mężczyzn, którzy snuli przypuszczenia, iż autorem jest Lombardczyk –Cristoforo Solari i tak się tym zdenerwował, że pod osłoną nocy wyrył na szarfie szaty Matki Boskiej napis potwierdzający jego autorstwo: „MICHEL ANGELUS BONAROTUS FLORENT FACIBAT” czyli „Wykonał florentczyk Michał Anioł Buonarotti”.

„Pietę” można oglądać jedynie z dużej odległości i do tego przez szybę kuloodporną, która ją zabezpiecza.
1. Zdjęcie000278.jpg

1. Zdjęcie000279.jpg

Środki bezpieczeństwa zostały zastosowane po „zamachu” na rzeźbę, który dokonano 21 maja 1972 roku. Zamachu dokonał 34–letni Australijczyk węgierskiego pochodzenia - geolog Laszlo Toth, który krzycząc „Ja jestem Jezusem Chrystusem" kilkanaście razy uderzył rzeźbę ciężkim młotkiem, co spowodowało odpadnięcie ramienia Matki Boskiej i uszkodzenie jej twarzy.
Aby wykonać naprawy rzeźby zaczęto szukać najwierniejszej jej kopii i znaleziono ją w Polsce w kościele Matki Boskiej Bolesnej w Poznaniu.

Rzut oka na sklepienie nad kaplicą, w której znajduje się „Pieta”.
1. Zdjęcie000397.jpg

Na tym zdjęciu po prawej stronie widać zamurowaną Bramę Świętą (pisałam o niej w poprzednim poście), która jest otwierana tylko w Roku Świętym (co 25 lat).
1. Zdjęcie000388.jpg

Na lewo od „Piety” widzimy pomnik grobowy papieża Leona XII – dzieło Giuseppe De Fabris z roku 1836.
1. Zdjęcie000407.jpg

Kierujemy swe kroki w głąb bazyliki.
Mijamy czaszę z wodą święconą (z XVIII wieku). Po drugiej stronie nawy znajduje się taka sama czasza.
2. Zdjęcie000399.jpg

2. IMG_8614.jpg

Ołtarz widoczny w głębi bazyliki przez cały czas przyciaga nasz wzrok.
3. DSC_4253.jpg

Następna kaplica w nawie prawej to kaplica św. Sebastiana, gdzie w ołtarzu pochowany jest papież św. Jan Paweł II.
4. Zdjęcie000284.jpg

W kaplicy św. Sebastiana znajdują się dwa pomniki: po prawej papież Piusa XI (dzieło Francesco Nagni), po lewej papieża Piusa XII (dzieło Francesco Messina).
4. DSC_4254.jpg

W tym miejscu odbywają się msze w języku polskim. Kto chciał mógł wziąć w niej udział.
Sporo osób z naszej grupy zostało na mszy.
My poszliśmy dalej zwiedzać bazylikę.

Przy ołtarzu św. Hieronima odbywała się msza w jakimś innym języku, ale wielu wiernych tutaj nie było.
5. Zdjęcie000408.jpg

Posągi św. Wincentego à Paulo (na dole) i św. Jana Eudes (na górze).
DSC_4256 Posągi św. Wincentego à Paulo i św. Jana Eudes.jpg

DSC_4257.jpg

Gotycki posąg św. Piotra
DSC_4263 Gotycki posąg św. Piotra.jpg
Stopy św. Piotra są prawie całkowicie wytarte.
Ponoć św. Piotr spełni każde życzenie wypowiedziane podczas dotykania jego stopy a ponadto ma także zapewnić powrót do Rzymu.

I wreszcie dochodzimy do ołtarza głównego, który usytuowany jest na skrzyżowaniu naw, dokładnie w miejscu pochówku św. Piotra, którego grobowiec znajduje się 7 metrów poniżej. Mszę św. przy tym ołtarzu odprawiać może tylko papież lub osoba przez niego upoważniona. Ołtarz nakryty jest potężnym baldachimem z brązu.
DSC_4266 Papieski ołtarz .jpg

DSC_4269.jpg

DSC_4271.jpg

DSC_4277.jpg

DSC_4278.jpg

DSC_4273.jpg

DSC_4276.jpg

IMG_8604.jpg


cdn
megidh
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 4696
Dołączył(a): 03.04.2014
Re: Niedoceniana Emilia Romania+San Marino+Wenecja+Rzym

Nieprzeczytany postnapisał(a) megidh » 03.03.2018 23:11

Kręcimy się jeszcze wokół ołtarza papieskiego.

Nad ołtarzem na czterech spiralnych kolumnach o wysokości 29 metrów widać barokowy baldachim z brązu. Jego autorstwo przypisywane jest GianLorenzo Berniniemu. Ale ponoć nie jest to prawdą, bowiem kiedy papież Urban VIII Barberini zlecił mu wykonanie baldachimu, był on zajęty czymś innym i scedował tę pracę Francesco Borrominiemu. I to właśnie Borromini wykonał projekt, który Bernini nie tylko zatwierdził, ale również przypisał sobie zasługi.
DSC_4272.jpg

Ciekawostką jest, że brąz z którego wykonany jest baldachim został pozyskany z ozdób, które zdobiły Panteon. Kiedy wtrakcie prac nad ołtarzem zabrakło pieniędzy, papież Urban VIII zdecydował się na zerwanie tych ozdób. Bernini był temu przeciwny, ale nic nie wskórał i ostatecznie Panteon został zubożony.
DSC_4284.jpg

DSC_4282.jpg


Podnosimy głowy do góry, aby popatrzeć na kopułę nad nami.
DSC_4300.jpg


O, jakieś ludziki tam są.
Zdjęcie000004.jpg


Kopuła bazyliki opiera się na czterech potężnych pięciokątnych filarach.
Stojąc twarzą do ołtarza papieskiego są to (od lewej strony) filary: św. Andrzeja, św. Weroniki, św. Heleny i św. Longina.

Na tym zdjęciu widać w głębi za ołtarzem filar św. Heleny.
DSC_4322.jpg


Posąg św. Andrzeja autorstwa François Duquesnoy z 1640, stojący w niszy filaru św. Andrzeja.
DSC_4308.jpg

W filarze św. Andrzeja znajduje się wejście do Grot Watykańskich, znajdujących się pod bazyliką.

Posąg św. Weroniki, wykonany w 1632 r. przez Francesco Mochi, stojący w niszy filaru św. Weroniki.
DSC_4287.jpg


Posąg św. Heleny z 1646 r wykonany przez Andrea Bolgi, stojący w niszy filaru św. Heleny.
DSC_4292.jpg


Posąg św. Longina autorstwa GianLorenzo Berniniego z 1639 roku, stojący w niszy filaru św. Longina.
DSC_4268.jpg


Przechodzimy w kierunku prawego transeptu, w którego głębi widać trzy ołtarze.
DSC_4295.jpg

Centralny to ołtarz św. Procesjusza i Martyniana - legionistów z czasów Nerona. To oni w więzieniu Mamertinum strzegli świętych Piotra i Pawła. Widząc jakich cudów Ci święci dokonywali, poprosili ich o chrzest. Zostali za to skazani na straszne tortury: tłuczono im usta, łamano kości, przypalano, byli żądleni przez skorpiony a na koniec ścięto im głowy.
Ołtarz po prawej stronie to ołtarz św. Wacława I – czeskiego księcia z dynastii Przemyślidów, a ten po lewej stronie - św. Erazma z Formii.
Prawy transept jest wyłączony dla zwiedzających. Można go oglądać tylko z za ogrodzenia. Wejść tam mogą jedynie chętni do wyspowiadania się, bowiem jest to obszar spowiedzi.
DSC_4298.jpg

Stoją tam konfesjonały, w których można się wyspowiadać w różnych językach. Na konfesjonałach są napisy, w jakim języku można tego dokonać. Ponoć język polski też tam występuje, ale my nie skorzystaliśmy. Światło umieszczone na konfesjonale sygnalizuje, czy jest on wolny, czy zajęty.
Na tym zdjęciu widać zajęty konfesjonał, ale światło jest zielone. Trochę to dziwne, bo chyba kolor czerwony oznacza zajęty.
DSC_4297.jpg


Teraz kierujemy się w stronę prezbiterium.
W centrum absydy widzimy kolejne (które to już z kolei) dzieło Berniniego - Cathedra Petri czyli Tron Piotrowy.
DSC_4301.jpg

Po lewej stronie Tronu Piotrowego widać grobowiec papieża Pawła III wykonany w latach 1551 – 1575 przez Guglielmo Della Porta. Jest on ozdobiony marmurowymi figurami, które mają symbolizować dwie spośród czterech cnót kardynalnych, a mianowicie sprawiedliwość i roztropność. Ale naprawdę przedstawiają siostrę i matkę tego papieża.
DSC_4302.jpg


Odwracamy się plecami do prezbiterium i poprzez ołtarz papieski spoglądamy w stronę wejścia do bazyliki.
DSC_4289.jpg


Kierujemy się w stronę lewego transeptu i po drodze oglądamy:

Ołtarz św. Leona (wykonany przez Alessandro Algardi), zawierający relikwie papieża św. Leona Wielkiego.
DSC_4313 Ołtarz Św. Leona.jpg

DSC_4318.jpg

Jest to jedyny ołtarz w Bazylice Świętego Piotra w postaci monumentalnej płaskorzeźby z marmuru. Przedstawia papieża odpierającego Attylę i Hunów od ataków na Rzym. Attyla podnosi rękę, jakby na znak poddania, gdy z nieba ukazują się święci Piotr i Paweł.

Pomnik grobowy Aleksandra VII który zaprojektował GianLorenzo Bernini u schyłku swego życia, w latach 1672 – 1678.
DSC_4314 Pomnik grobowy Aleksandra VII.jpg

Piękny jest. Niska brama ukryta pod ciężką draperią symbolizuje wejście do nieba a cztery posągi wokół to Miłość i Prawda (na pierwszym planie) oraz Roztropność i Sprawiedliwość (na drugim planie).

Konfesjonał, tym razem widziany z bliska.
DSC_4315.jpg


Ołtarz Serca Najświętszego, który powstał z okazji kanonizacji św. Małgorzaty Marii Alacoque w 1923 roku.
DSC_4317 Ołtarz Serca Najświętszego.jpg


Dochodzimy do lewego transeptu, do którego wejście również jest zastawione, więc się tam nie pchamy.
W głębi na wprost widać ołtarz św. Józefa.
DSC_4321.jpg


Naczynie na wodę święconą.
DSC_4327.jpg


Ołtarz Kłamstwa, malarstwa Roncallego (1599 - 1604); mozaika z lat 1725 - 1727. Przedstawia on ukaranie Ananiasza i Safiry. Po kłamstwie wobec św. Piotra, Safira upada na ziemię przed Apostołem. W tle dwaj młodzi mężczyźni niosą martwe ciało męża, Ananiasza. Cała historia opisana jest w Dziejach Apostolskich 5, 1 - 11.
DSC_4329.jpg

Ten młody turysta nie jest zbyt zainteresowany dziełami sztuki. Ciekawszy jest telefon.

cdn
megidh
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 4696
Dołączył(a): 03.04.2014
Re: Niedoceniana Emilia Romania+San Marino+Wenecja+Rzym

Nieprzeczytany postnapisał(a) megidh » 04.03.2018 18:44

Po przeciwnej stronie Ołtarzu Kłamstwa znajduje się wejście do zakrystii. Zaprojektował je w latach 1776 – 1784 Carlo Marchionni.
1. DSC_4330.jpg

1. Zdjęcie000030.jpg


Decyzdujemy się tam zajrzeć.
1.1. Zdjęcie000020.jpg

1.2. Zdjęcie000025.jpg


W westybulu zakrystii po prawej stronie widać tablicę, na której widnieją imiona 148 papieży pochowanych na terenie bazyliki oraz w Grotach Watykańskich.
Jeszcze trochę miejsca na tej tablicy zostało.
2. DSC_4333.jpg


Obok stoi posąg „św. Andrzeja” z XVI wieku.
2. Zdjęcie000009.jpg


Nad tablicą widzimy ciekawe sklepienie.
3. Zdjęcie000008.jpg

3. DSC_4331.jpg


Idziemy dalej korytarzem prowadzącym do zakrystii.
3. Zdjęcie000011.jpg

4. DSC_4340.jpg

Koniec sierpnia i początek września 2017 roku był okresem, w którym media ostrzegały przed ewentualnymi atakami terrorystycznymi w Watykanie i w Rzymie ze strony ISIS, które kierowało groźby wobec papieża Franciszka. Dlatego trochę się wystraszyliśmy, gdy wśród zwiedzających Bazylikę mieliśmy takie towarzystwo.
Później tego mężczyznę widziałam jeszcze pod Panteonem. Wyglądał naprawdę trochę niepokojąco. Ta kurtka narzucona na ramiona, pomimo tego, że było bardzo ciepło. Pod kurtką miał chyba jakiś mały plecak. Chodził samotnie. I tak dziwnie się patrzył, jakby przeszywał wzrokiem. Ale może to tylko moje nastawienie spowodowało taki odbiór tej postaci.

W korytarzu były pootwierane okna, przez które można było zerknąć na zewnątrz
w jedną stronę
5. Zdjęcie000031.jpg

5. DSC_4338.jpg

5. DSC_4337.jpg

i w drugą
5. DSC_4342.jpg

5. DSC_4343.jpg


Po dojściu do końca tego korytarza po lewej stronie mamy wejście do zakrystii, ale jest ono strzeżone przez dwóch garniturowców, którzy własną klatą bronią dostępu do tego miejsca.
5. Zdjęcie000005.jpg

IMG_8624.jpg


Obok znajduje się wejście do skarbca bazyliki św. Piotra, który można zwiedzać. W tym celu trzeba zakupić bilet (7 euro normalny, 5 euro ulgowy). Ponoć warto tam zajrzeć. Muzeum składa się z 9 sal, w których prezentowane są te przedmioty, które udało się odzyskać po najeździe Saracenów w 846 r., złupieniu Rzymu w 1527 r., oraz ograbieniu Rzymu przez wojska napoleońskie. Są wśród nich drogocenne przedmioty związane z kulem religijnym i ceremoniami papieskimi: naczynia liturgiczne, tiary, relikwiarze, pierścienie.
My mamy zbyt mało czasu, aby zdecydować się na zwiedzanie Museo Tesoro - Basilica di S.Pietro, a na to, żeby tam wpaść tylko na kilkanaście minut po prostu szkoda nam kasy.
6. DSC_4341.jpg


Wracamy tym samym korytarzem
7. DSC_4346.jpg


Po drodze mijamy się z księżmi, którzy wracają do zakrystii po odprawieniu mszy w bazylice.
9. DSC_4345.jpg

9. IMG_8628.jpg


Na ścianach korytarza oglądamy jeszcze takie tablice.
8. DSC_4336.jpg

8. DSC_4339.jpg

8. DSC_4348.jpg


cdn
megidh
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 4696
Dołączył(a): 03.04.2014
Re: Niedoceniana Emilia Romania+San Marino+Wenecja+Rzym

Nieprzeczytany postnapisał(a) megidh » 05.03.2018 21:23

Idziemy teraz do lewej nawy.
To ostre światło wpada do bazyliki przez otwartą Bramę Śmierci.
IMG_8636.jpg


Dochodzimy do bogato zdobionej kaplicy Chórowej, ale niestety wstępu do niej broni kuta brama, więc możemy ją oglądać jedynie spoza krat.
Kaplica została zaprojektowana przez Carlo Maderno.
Przypisuje mu się też wykonanie stiukowej dekoracji sklepienia tej kaplicy.
W ołtarzu widzimy mozaikę przedstawiającą „Niepokalane Poczęcie”.
Zdjęcie000039.jpg

Zdjęcie000044.jpg

Zdjęcie000045.jpg

Zdjęcie000411.jpg

Zdjęcie000048.jpg

Zdjęcie000413.jpg

Widok z wnętrza kaplicy na bazylikę (przydał się tu długi monopod).
Zdjęcie000414.jpg


Następnie dochodzimy do kolejnej bocznej kaplicy w nawie lewej. Jest to kaplica Prezentacji Dzieciątka w Świątyni Jerozolimskiej. W szklanej gablocie pod ołtarzem widzimy ciało papieża Piusa X . Ale są podejrzenia, iż w gablocie leży lalka z nałożonym odlewem twarzy, zaś prawdziwe ciało ponoć wywiózł pociągiem do Wenecji papież Jan XIII.
Zdjęcie000062.jpg


Ponownie udajemy się w kierunku ołtarza papieskiego.
Zdjęcie000053.jpg

DSC_4283.jpg

Patrzymy na ludzi, którzy są jakoś tak dziwnie schyleni. Co oni tam oglądają.
DSC_4270.jpg

Zaciekawieni podchodzimy i okazuje się, że przez te otwory w posadzce, które zakryte są pięknymi ażurowymi kratami, można zajrzeć do Grot Watykańskich.
Więc my też zaglądamy.
Zdjęcie000301.jpg


cdn.
piekara114
Opiekun działu
Avatar użytkownika
Posty: 15663
Dołączył(a): 30.06.2010
Re: Niedoceniana Emilia Romania+San Marino+Wenecja+Rzym

Nieprzeczytany postnapisał(a) piekara114 » 05.03.2018 21:53

I co wypatrzyliście?
megidh
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 4696
Dołączył(a): 03.04.2014
Re: Niedoceniana Emilia Romania+San Marino+Wenecja+Rzym

Nieprzeczytany postnapisał(a) megidh » 05.03.2018 22:11

piekara114 napisał(a):I co wypatrzyliście?

No w zasadzie to nic.
Pod tą żelazną osłoną znajduje się gęsta siatka, chyba po to, żeby tam nic nie wpadło.
Myślę, że gdyby tam chodzili jacyś ludzie, to byłoby ch widać, ale Groty Watykańskie były jeszcze zamknięte, więc ludzików nie było. Natomiast dochodził stamtąd jakby śpiew. Potem się okazało, że w Grotach odbywała się jakaś msza, więc to chyba odgłosy tej mszy słyszeliśmy.
Zdjęcie000086.jpg
maslinka
Weteran
Avatar użytkownika
Posty: 14797
Dołączył(a): 02.08.2008
Re: Niedoceniana Emilia Romania+San Marino+Wenecja+Rzym

Nieprzeczytany postnapisał(a) maslinka » 05.03.2018 22:13

dhmegi napisał(a):Pod tą żelazną osłoną znajduje się gęsta siatka, chyba po to, żeby tam nic nie wpadło.
Myślę, że gdyby tam chodzili jacyś ludzie, to byłoby ch widać, ale Groty Watykańskie były jeszcze zamknięte, więc ludzików nie było. Natomiast dochodził stamtąd jakby śpiew.

Może to były anielskie chóry 8O :mrgreen:

Chodzę z Tobą po pięknej bazylice i wspominam...
megidh
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 4696
Dołączył(a): 03.04.2014
Re: Niedoceniana Emilia Romania+San Marino+Wenecja+Rzym

Nieprzeczytany postnapisał(a) megidh » 05.03.2018 22:37

maslinka napisał(a):
dhmegi napisał(a):Pod tą żelazną osłoną znajduje się gęsta siatka, chyba po to, żeby tam nic nie wpadło.
Myślę, że gdyby tam chodzili jacyś ludzie, to byłoby ch widać, ale Groty Watykańskie były jeszcze zamknięte, więc ludzików nie było. Natomiast dochodził stamtąd jakby śpiew.

Może to były anielskie chóry 8O :mrgreen:
Nie sądzę, ale przecież wszystko jest możliwe :mrgreen:

maslinka napisał(a):Chodzę z Tobą po pięknej bazylice i wspominam...
Fajnie, że się dołączyłaś. Przyjemnie jest zwiedzać w miłym towarzystwie. :D
megidh
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 4696
Dołączył(a): 03.04.2014
Re: Niedoceniana Emilia Romania+San Marino+Wenecja+Rzym

Nieprzeczytany postnapisał(a) megidh » 06.03.2018 20:07

Zbliża się godzina dziewiąta, a o tej godzinie ma być otwarte wejście do Grot Watykańskich, więc udajemy się w kierunku filaru Św. Andrzeja, w którym to wejście się znajduje (żółta strzałka na planie). W czasie trwania Roku Świętego wejście to jest zamykane, a do Grot wchodzi się wtedy wejściem bocznym (tym, którym my wychodziliśmy).
1.jpg

Na ścianie filaru św. Andrzeja znajduje się malutka tabliczka, informująca że w tym miejscu znajduje się wejście do Grot Watykańskich.
3.jpg


Ustawiamy się w kolejce i czekamy. Z Grot wychodzi grupa księży, więc msza, której odgłosy słyszeliśmy przez kraty w podłodze chyba się skończyła.
2.jpg

Ochroniarz pilnujący wejścia jeszcze poddaje próbie naszą cierpliwość.
4.jpg

Otwarcie Grot opóźnia się o dziesięć minut, ale wreszcie ruszamy i schodzimy w dół po wąziutkich schodach (nr 1 na planie załączonym poniżej).
Nr 1 na planie.jpg

Nazwa „Groty” jest bardzo myląca. Spodziewałam się czegoś innego, niż zobaczyłam.
Wydawało mi się, że (jak nazwa wskazuje) będą to jakieś jaskinie, a okazało się, że są to jakby eleganckie piwnicy z korytarzami i kaplicami, usytuowane pod podłogą bazyliki. Powstały one podczas budowy nowego kościoła, który podniesiono o 3 metry ponad starą świątynię, tworząc w ten sposób miejsce na pochówki papieży i innych ważnych osób.
Jednak to, jak dziś wyglądają Groty jest efektem przebudowy w latach 1940 – 1957. Papież Pius XII zlecił wtedy przeprowadzenie prac archeologicznych pod ołtarzem głównym w celu ustalenia, czy faktycznie jest tu pochowany św. Piotr. Wtedy też podłogę podniesiono o kolejny metr.
Zdawaliśmy sobie sprawę, że Grot nie zwiedzimy dokładnie, a jedynie rzucimy na nie okiem, bo niestety czas upływał nieubłaganie. Ale myślałam, że pobyt w Grotach zajmie nam trochę więcej czasu. Niestety mieliśmy okazję przejść się tylko jednym z korytarzy, bowiem pozostałe były pozamykane. Tak więc całe nasze przejście przez Groty zajęło nam jakieś 15 minut (prawda że szok). Szliśmy w miarę szybko, prawie się nie zatrzymując, żeby obejść jak najwięcej i nagle okazało się, że korytarz się kończy i już wychodzimy z Grot. No ale przynajmniej mam pojęcie, jak one wyglądają.
W Grotach nie wolno robić zdjęć, więc tylko włączyłam małą kamerkę i ukradkiem trochę nakręciłam, ale jakość jest kiepska.
Oto co udało nam się zobaczyć.
Zrobiłam taki planik naszego zwiedzania.
Plan naszego zwiedzania.jpg


Zaraz po zejściu na dół po lewej stronie mijamy jakąś kaplicę (nr 2 na planie), ale nie wiem, jak ona się zwie.
Nr 2 na planie.jpg

Następnie podchodzimy do kuloodpornej szyby (nr 3 na planie). Ściany po jej obu stronach ozdobione są dwoma marmurowymi aniołami, które stanowiły kiedyś część grobu papieża Bonifacego VIII. Pod aniołami na podłodze przysiadły dwa lwy, jakby pilnowały wejścia do tego miejsca.
Nr 3(1) na planie.jpg

Nr 3(2) na planie.jpg

Za szybą znajduje się Konfesja (nr 4 na planie). Za nią widać Niszę Paliuszy (nr 5 na planie), która udekorowana jest mozaiką z IX wieku przedstawiającą „Chrystusa Błogosławiącego”. W niszy znajdują się relikwie św. Piotra a kilka metrów pod nią jego grób. Niestety nie byliśmy w stanie tego dojreć, bowiem nie dojść, że są one za szybą, to jeszcze dosyć od tej szyby oddalone. Aby zobaczyć te rzeczy z bliska trzeba mieć chyba jakieś specjalne przywileje.
Nr 4 i 5 na planie.jpg


Ruszamy dalej i zaraz po lewej stronie widzimy Kaplicę Madonny Orsini (nr 6 na planie), z widocznym na wprost marmurowym reliefem Madonny z Dzieciątkiem pomiędzy świętymi Piotrem i Pawłem wraz z Eugeniuszem IV i kard. Pietro Barbo. Wykonanie tego dzieło przypisywane jest Isaia da Pisa. Po lewej stronie kaplicy stoi grobowiec papieża Piusa VI.
Nr 6 na planie.jpg


Zaraz za tą kaplicą po lewej stronie widać korytarz. Jest to wejście do ambitu czyli obejścia Grot Watykańskich (nr 7 na planie), ale niestety przejście było zagrodzone żelazną furtką, więc nie mogliśmy tam wejść, czego bardzo żałuję, bo ponoć ten korytarz jest pięknie zdobiony. Malutki fragment tych zdobień widzimy na suficie, ale dalej całe ściany są tak ozdobione.
Próbowaliśmy się wyginać i zaglądać w głąb tego korytarza, ale widać było tylko jego początek, reszta ginęła za zakrętem.
Nr 7(1) na planie.jpg

Za tą kratą po prawej stronie znajduje się przejście do schodów prowadzących do bazyliki, ukrytych w filarze św. Longina.
Nr 7(2) na planie.jpg


Zawiedzeni idziemy dalej, aby zaraz po lewej stronie zobaczyć pustą wnękę kaplicową (nr 8 na planie). To w tym miejscu pochowany był Jan Paweł II przed beatyfikacją (zdjęcia brak), po której przeniesiony został do bazyliki, do kaplicy św. Sebastiana. Stara płyta nagrobna Jana Pawła II przewieziona zostałą do Muzeum Jana Pawła II w Krakowie.

Dalej na wprost siebie widzimy dwa grobowce osób świeckiech, po prawej stronie grobowiec królowej Cypru w latach 1458–1464 Carlotty di Savoia Lusignano (nr 9 na planie) a po lewej sarkofag królowej Szwecji Krystyny Wazówny, która zmarła w 1689 roku w Rzymie (nr 10 na planie).
Nr 9 na planie.jpg

Nr 10 na planie.jpg


Kawałek dalej pod prawej stronie korytarza, po zejściu po kilku schodkach, mijamy neogotycki grobowiec papieża Benedykta XV (nr 11 na planie), z posągiem papieża wykonanym w brązie przez Giulio Barbieri.
Nr 11 na planie.jpg


Na wprost niego stoi sarkofag papieża Innocentego IX (nr 12 na planie).
Nr 12 na planie.jpg


Kolejny grobowiec (nr 13 na planie) należy do papieża Jana Pawła I.
Nr 13 na planie.jpg


Po drugiej stronie stoi wczesnochrześcijański grobowiec z IV wieku (nr 14 na planie), w którym pochowany jest papież Marcelin II (brak zdjęcia).

Dalej usytuowana jest płyta grobowa papieża błogosławionego Pawła VI (nr 15 na planie). Na ścianie tej kapliczki widać „Madonnę z Dzieciątkiem i dwoma aniołami”.
Nr 15 na planie.jpg


Za tą płytą po lewej stronie (nr 16 na planie) mijamy zamknięte wejście do galerii, w której przechowuje się fragmenty mozaiki z pierwszej bazyliki św. Piotra oraz fragmenty portalu dawnej bazyliki św. Apolinarego. Z galerii tej można też dojść do Kaplicy Węgierskiej, dedykowanej pierwszemu królowi Węgier – św. Stefanowi I Węgierskiemu, zmarłemu w 1038 roku.
Nr 16 na planie.jpg


Następny jest Grobowiec Pawła II (nr 17 na planie) autorstwa Mino da Fiesole i Giovanni Dalmata.
Nr 17 na planie.jpg


Na wprost niego (nr 18 na planie) widzimy pusty sarkofag, przygotowany już dla papieża Franciszka.
Nr 18 na planie.jpg


Kolejny grobowiec należy do papieża Mikołaja V (nr 19 na planie).
Nr 19 na planie.jpg


Naprzeciw niego (nr 20 na planie) znajduje się sarkofag należący do papieża Innocentego VII (brak zdjęcia).

Nr 21 na planie to grobowiec papieża Bonifacego VIII.
Nr 21 na planie.jpg


Ostatni grobowiec, który widzimy w tym korytarzu (nr 22 na planie), należy do papieża Mikołaja III (brak zdjęcia).

I tutaj już korytarz się kończy (nr 23 na planie).
Nr 23 na planie.jpg

Wchodzimy do następnego, ale okazuje się, że ten doprowadzi nas do wyjścia z Grot Watykańskich.

cdn
kulka53
Weteran
Posty: 13338
Dołączył(a): 31.05.2006
Re: Niedoceniana Emilia Romania+San Marino+Wenecja+Rzym

Nieprzeczytany postnapisał(a) kulka53 » 06.03.2018 20:15

Miałem zadać pytanie ile czasu było przeznaczone na Bazylikę a tu się pojawił następny odcinek i wszystko się wyjaśniło :mrgreen:
Bardzo wyczerpująco pokazałaś jej wnętrze... to musiała być bardzo pracowita, ale dobrze spędzona godzina :idea:
piekara114
Opiekun działu
Avatar użytkownika
Posty: 15663
Dołączył(a): 30.06.2010
Re: Niedoceniana Emilia Romania+San Marino+Wenecja+Rzym

Nieprzeczytany postnapisał(a) piekara114 » 06.03.2018 20:22

dhmegi napisał(a):Na wprost niego (nr 18 na planie) widzimy pusty sarkofag, przygotowany już dla papieża Franciszka.
8O 8O 8O A o Benedykcie zapomnieli?
megidh
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 4696
Dołączył(a): 03.04.2014
Re: Niedoceniana Emilia Romania+San Marino+Wenecja+Rzym

Nieprzeczytany postnapisał(a) megidh » 06.03.2018 20:41

kulka53 napisał(a):Miałem zadać pytanie ile czasu było przeznaczone na Bazylikę a tu się pojawił następny odcinek i wszystko się wyjaśniło :mrgreen:
Bardzo wyczerpująco pokazałaś jej wnętrze... to musiała być bardzo pracowita, ale dobrze spędzona godzina :idea:
Bo widzisz, my jesteśmy z tych, co nie bardzo lubią chodzić po kościołach. Nie powiem, że nie wchodzimy, ale wpadamy tam jak po ogień. Rzucimy okiem i już nas gna dalej. Dlatego godzina w bazylice nam w zupełności wystarczyła. Tym bardziej, że nie uczestniczyliśmy w mszy przy grobie Jana Pawła II, jak większa część naszej grupy. Ale nikt z nich nie zobaczył Grot Watykańskich.

piekara114 napisał(a):
dhmegi napisał(a):Na wprost niego (nr 18 na planie) widzimy pusty sarkofag, przygotowany już dla papieża Franciszka.
8O 8O 8O A o Benedykcie zapomnieli?
Może zapomnieli. A może grobowiec dla niego stoi sobie gdzieś w innym korytarzu. A może będzie pochowany zupełnie gdzie indziej. Wiele niewiadomych.
Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Włochy - Italia



cron
San Mauro Mare+Cesenatico+San Marino+Wenecja+Rzym - strona 12
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2024 Wszystkie prawa zastrzeżone