Zdecydowałyśmy, iż na zwiedzanie skansenu wynajmiemy sobie przewodnika, a po dwugodzinnej z nim przechadzce (tyle aktualnie trwa planowe oprowadzanie, nam wyszło 2,5 godziny) pospacerujemy trochę już same. Ostatecznie, oprócz naszej dziesiątki, do grupy dołączyło jeszcze (partycypując w kosztach wynajęcia przewodnika) małżeństwo z dzieckiem.
Zwiedzając z przewodnikiem, ze względu na ograniczenia czasowe, nie ma szans na zaglądnięcia do wszystkich, bardzo licznych obiektów w skansenie. Na dodatek
każdy z przewodników ma swoje ulubione miejsca, do wnętrza których wprowadza grupę, nie zawsze więc trafi się wszędzie tam, co jest naszą preferencją. Czasem bywa też tak, że chciałby gdzieś wejść, ale akurat wcześniej weszła tam inna grupa...
Do niektórych obiektów można wejść bez przewodnika, ale ze względu na aktualne ograniczenia ilości osób we wnętrzach, nie zawsze jest to możliwe. Może właśnie dlatego spora część miejsc na Galicyjskim Rynku teraz była
pod kluczem, otwierana jedynie przez niektórych przewodników (np. nasza grupa nie weszła do zegarmistrza)?
Na naszym forum skansen bardzo szczegółowo
pokazała marze_na , sporo zdjęć również
zamieścił Dawigs . Nasze fotki będą więc w znacznej części pokazaniem tego, co było u nich, tyle że o innej porze roku
.
Rozpoczynamy zwiedzanie skansenu
największego w Polsce pod względem liczby zgromadzonych obiektów, zajmującego powierzchnię 38 ha.
Początki Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku to rok 1958, dla turystów skansen otwarto w 1966 roku.
Muzeum prezentuje kulturę ludową pogranicza na obszarze pogórzy oraz wschodniej części polskich Karpat (Bieszczady, Beskid Niski). Do Akcji „Wisła” tereny te zamieszkiwało kilka grup etnograficznych : Podgórzanie (grupa polska), Dolinianie (grupa polsko-ruska) oraz Bojkowie, Łemkowie i Zamieszańcy (grupy rusko-wołoskie).
Budownictwo Podgórzan i Dolinian zlokalizowane jest w niższych partiach skansenu, natomiast zabudowania Łemków i Bojków na kulminacjach skansenowego terenu. W skansenie zostały odtworzone typowe układy zabudowy wsi i zagospodarowania zagród.
Mural Arkadiusza Andrejkowa (z cyklu Cichy Memoriał)…