napisał(a) markiz17 » 23.11.2014 13:47
boboo napisał(a):Coś mi nie pasuje w Waszych określeniach Mocy, ale zastrzegam sobie prawo pomyłki
Moc: praca wykonana w danym czasie.
Czyli: P(ower) = W(ork) / T(ime)
Daną pracę, czyli przesunięcie pontonu z punktu A do punktu B wykonano w czasie T1 (dłuższym, bo wolniej), a po zmianie śruby na szybszą w czasie T2 (krótszym, bo szybciej).
A co za tym idzie, moc P1 (ta wolniejsza) jest mniejsza! od tej P2, gdzie płynęło się szybciej.
Gdzie robię błąd?

Moc będzie taka sama pod warunkiem, że:
- płyniesz od punktu A do B w ślizgu,
- ponton jest identycznie obciążony,
- na obu śrubach osiągniesz ten sam RPM,
- płyniesz ze stałą prędkością obrotową silnika w przypadku 1 i 2,
- pomijamy zjawiska poślizgu śruby, tarcia itp.
Natomiast praca W jaką wykona silnik w przypadku 1 i 2 będzie inna, a ponieważ w czasie T1 dłuższym silnik wykona większą pracę, a w czasie T2 krótszym mniejszą pracę to P1=P2.
P1=P2=W1/T1=W2/T2
Czasy sobie zmierzysz, moc silnika w zależności od prędkości obrotowej odczytasz z ch-ki P(RPM).
Podstawisz i wyliczysz jaką pracę wykona silnik w obu przypadkach i zobaczysz, że w przypadku T1 jest to praca większa bo sternik płyną dłużej (miał "wolną" śrubę). Dlatego tu chodzi o pracę Fxs (siła x przesunięcie) a nie o moc, bo na moc nie mamy wpływu.
Przesunięcie pontonu w obu przypadkach jest identyczne od punktu A do B. Natomiast zastosowanie innych śrub zmienia siłę uciągu, co wpływa na czas przemieszczania.