DORIJA napisał(a):JESLI MAM OCHOTE TO PISZE DUZYMI A JAK MAM OCHOTE TO MAŁYMI .
I MYSLĘ, ŻE JEJ TO MOJA INDYWIDUALNA SPRAWA.
NIE ROZUMIEM TEJ ALUZJI.
TO JEST FORUM O CHORWACJI A NIE O OBSŁUDZE KOMPUTERA I TAMTA SUGESTIA JEST ZBYTECZNA.
Wpadlas tutaj po pomoc wiec sie dostosowac wypada.poczytaj to:
#
WIELKIE litery oznaczają w listach i postingach krzyk lub podniesiony głos. Wiadomość zawierająca tylko wielkie litery to szczególnie RAŻĄCY przypadek naruszenia netykiety.
Etykieta sieciowa
Uzależnienie od IRC
To właśnie koncentracja i własny wkład w rozwój sytuacji powodują, że naprawdę trudno oderwać się od IRC...
Podczas korzystania z grup dyskusyjnych konieczna jest nie tylko pewna wiedza techniczna, ale i stosowanie się do zasad powszechnie szanowanych wśród uczestników dyskusji.
Istnieje zbiór reguł postępowania w grupach dyskusyjnych znany jako etykieta sieciowa albo krócej "netykieta" (co jest terminem utworzonym na wzór angielskiego netiquette). Za ich złamanie nie grozi nam sąd, ale reprymenda ze strony bardziej doświadczonych użytkowników sieci. Łamiąc je uporczywie zasłużyć można na etykietkę "lamera", co w tym świecie znaczy zarazem żółtodziób i ignorant, a już najłagodniej mówiąc - głupiec.
Zasady etykiety sieciowej zwane są czasem zasadami właściwego czy też cywilizowanego postępowania w Internecie. Niektóre z zasad etykiety sieciowej odnoszą się do formy, a inne do treści wiadomości wysyłanych do grup dyskusyjnych. Opierają się na praktyce korzystania z grup, odwołują do zdrowego rozsądku i poszanowania innych dyskutantów. Są stosunkowo ogólne, czasem mają wiele interpretacji co do zakresu ich stosowania.
Oto najważniejsze z nich:
1.
Staraj się pisać zawsze na temat. Przed wzięciem udziału w dyskusji zapoznaj się z tematyką grupy i meritum sporu, w którym zamierzasz wziąść udział. Znajdź i przeczytaj FAQ danej grupy – dokument zawierający najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi na nie. Uchroni cię to również przed zadawaniem pytań, na które już odpowiedziano w FAQ.
2.
Używaj krótkiej sygnaturki. Sygnaturka (signature), czyli podpis pod listem czy postingiem – zawierający imię i nazwisko, czasem także adres poczty elektronicznej i strony World Wide Web, zawód a nawet ulubioną sentencję – nie powinna przekraczać pięciu linijek tekstu.
3.
Posługuj się umiejętnie cytatami. Odpowiadając na głos w dyskusji – posting – cytuj tylko potrzebne ci fragmenty, pozostałe wycinaj. Umiejętne cytowanie jest jedną z najtrudniejszych rzeczy w Usenecie. Zacytowanie całego postingu po to, by napisać dwa zdania komentujące jego treść z reguły świadczy, że jeszcze nie potrafisz sobie z tym poradzić.
4. Nie wysyłaj długich postingów. Dobra wypowiedź to kilka akapitów tekstu po dwa-trzy zdania w każdym. jeśli masz więcej do powiedzenia, podziel to na kilka wiadomości. Zauważ, że na jeden posting możesz odpowiedzieć w kilku swoich, w każdym zajmując się innym aspektem problemu.
5.
Manifesty na strony World Wide Web! Nie wysyłaj do grup dyskusyjnych fragmentów książek, długich artykułów, odezw czy manifestów. Lepiej jest umieścić je na stronie World Wide Web i podać jej adres wraz z krótką zachętą. Przysporzy to ci więcej czytelników a wzbudzi mniej irytacji, szczególnie oszczędnych użytkowników modemów.
6.
Przemyśl swoją wypowiedź. Przeczytaj swoją wypowiedź jeszcze raz przed wysłaniem. Czy nie jest niepotrzebnie ostra? Czy potrafisz obronić postawione w niej tezy? Czy wnosi coś nowego do dyskusji? Nie odpowiadaj zbyt pośpiesznie i zbyt emocjonalnie. Zadawaj jasne, zrozumiałe pytania. Nie krusz kopii o rozumienie znaczenia twoich słów.
7.
Nie wysyłaj binariów. Binaria - pliki z kodem programu, grafiką, właściwie wszystkie inne niż tekstowe nie powinny być wysyłane do grup dyskusyjnych, z wyjątkiem tych, które mają w nazwie "bin", specjalnie do tego przeznaczonych.
8.
WIELKIE litery oznaczają w listach i postingach krzyk lub podniesiony głos. Wiadomość zawierająca tylko wielkie litery to szczególnie RAŻĄCY przypadek naruszenia netykiety.
9.
Ignoruj spamy i niewłaściwe crosspostingi. Nie odpowiadaj na komercyjne ogłoszenia wysyłane do wielu grup znane jako spamy. jeśli odpowiadasz na wiadomość wysyłaną do wielu grup – zwaną crosspostingiem – zastanów się, czy chcesz, by twoja odpowiedź znalazła się we wszystkich czy tylko w jednej z tych grup. Nie wysyłaj również sam spamu, nawet w najsłuszniejszej według ciebie sprawie.
10.
Wybierz właściwy tytuł wiadomości. Tworząc nowy wątek wybierz tytuł odpowiadający treści i krótki zarazem. Zmień tytuł, jeśli uważasz, że dyskusja nie ma już nic wspólnego z oryginalnym tematem.
11.
Nie używaj wulgaryzmów. Nie stosuj w dyskusji wulgarnych słów, epitetów, powstrzymaj się od osobistych wycieczek wobec twojego przeciwnika w dyskusji. Słowem, nie mów i nie publikuj w sieci niczego, co nie chciałbyć ujrzeć na biurku swojego szefa czy na pierwszej stronie porannej gazety.
12.
Staraj się nie wytykać błędów. Nie zwracaj publicznie uwagi na literówki, błędy ortograficzne i stylistyczne. Postingi pisze się szybko, bez redaktorów i korektorów, a za żywiołowość w dyskusji płaci się często precyzją wypowiedzi. Tobie prędzej czy później zdarzy się to samo. Spróbuj wybaczyć innym ich potknięcia.
13.
Przestrzegaj praw autorskich. Wbrew pozorom do materiałów zgromadzonych w Interencie obowiązują takie same prawa autorskie jak do książki czy artykułu w gazecie - konieczne jest uzyskanie pozwolenia na ich wykorzystywanie w swoich pracach, z wyjątkiem niewielkich cytatów, z podaniem źródła.
14.
Nie ujawniaj prywatnej korespondencji. Nie powinno się w grupach dyskusyjnych przytaczać listów wysłanych prywatnie, w tym szczególnie listów, które nie są skierowane do nas ani my nie jesteśmy ich autorami.
15.
Nie warto być anonimem. W dyskusjach usenetowych warto używać swojego imienia i nazwiska, a także podawać prawidłowy adres zwrotny, by można było odpowiedzieć na posting także wysyłając e-mail.
16.
Nie bądź oszustem. Nie podawaj jako swojego imienia i nazwiska innej osoby, nie pisz w jej imieniu postingów; a tym bardziej nie rób tego z osobą, która bierze czynny udział w dyskusji na danej grupie. Nie kasuj również postingów, które do ciebie nie należą.
17.
Traktuj poważnie uczestników grupy. Nie pisz: "proszę odpowiedzieć na moje pytanie pocztą elektroniczną, by zwykle nie czytam tej grupy". Dlaczego spodziewasz się, że grupa będzie miała dla ciebie czas, skoro ty nie potrafisz znaleźć czasu dla niej?
18.
Zapoznaj się ze specyfiką Usenetu. Spróbuj zrozumieć, jak działa system grup dyskusyjnych, czego oczekują od niego użytkownicy i co możesz sam w nim zrobić.
19.
Rozwijaj Internet. Staraj się wspierać rozwój Internetu, dodając nowe informacje, czy choć wskazując na błędy w istniejących, informując o możliwych uzupełnieniach. Wiedzę którą posiadasz, wymieniaj za wiedzę innych. Dzięki temu Internet będzie dla innych równie dobrym narzędziem jak dla ciebie.
Jak to zwykle w życiu bywa, wiele spraw, którymi zajmuje się netykieta, nie jest prostych, a wskazówki jakie daje mogą być niejednoznaczne, pozostawiając pole do wyjątków i interpretacji...
Cytaty
Warto cytować całe akapity, a przynajmniej całe zdania. Nie powinno się oczywiście zmieniać treści cytatu; wyjatkiem może być poprawienie literówki czy innego typu błedu, chyba że wiemy, że nasz adwesarz jest bardzo przyzwyczajony do swoich zasad ortografii.
Sygnaturki, podobnie jak podpisu pod postingiem, nie cytuje się; o tym kto i co napisał, wiadomo jest z układu wcięć oraz z pierwszej linii, tworzonej automatycznie przez program, gdzie wpisywany jest autor postingu, na który odpowiadamy. Staraj się nie pomylić w cytowaniu autorów cytatu - twoi dyskutanci mogą niezbyt dobrze zareagować na przypisywaniem im rzeczy, ktorych nie napisali, zwłaszcza gdy będą to rzeczy nie stanowiące powodu do chwały.
Spam i crosspostingi
Pojęcie SPAM może być rozumiane bardzo różnie, najszerzej jest to każda wiadomość nie leżąca w temacie grupy dyskusyjnej. Kiedy indziej odnosi się to do komercyjnych ogłoszeń albo manifestów politycznych czy religijnych. Wysyłanie spamu jest poważnym naruszeniem zasad postępowania w sieci, w skrajnych przypadkach autorów spamu ściga się aż do ich dostawcy usług internetowych. Z zasady nie powinno się odpowiadać na spam, poradzenie sobie z nim jest domeną administratorów serwerów Usenetu.
Wiąże się z tym wysyłanie wiadomości do zbyt wielu grup naraz - crosspostingiem, a także odpowiadanie na takie wiadomości. Pisanie do wielu grup naraz, określane często angielskim skrótem ECP (Excessive Cross-Posting), niezbyt często znajduje uzasadnienie. Wiadomość może dotyczyć tematyki dwóch, najwyżej trzech grup - ale wysłana do dwunastu staje się dla wiekszości jej czytelników bezużytecznym śmieciem. Odpowiadanie na każdy crossposting wymaga pewnego zastanowienia: może moja odpowiedź dotyczy już tylko jednej grupy?
Błędy i ich poprawianie
Niewytykanie błędów innych dyskutantów traktowane jest jako zalecenie, a nie reguła. Poprawianie czyiś błędów, czy ortograficznych, stylistycznych, interpunkcyjnych czy merytorycznych, powinno odbywać się w sposób cywilizowany, bez opatrywania tego złośliwym komentarzem czy wykorzystywania jako argument w sporze. Zaleca się też, by zwracać uwagę prywatnie, wysyłając e-mail do popełniającego błędy, a nie publicznie.
Przeciwnicy takiego podejścia argumentują, że sprostowanie publiczne jest konieczne, po to, by inni nie popełniali takich samych błędów. Racja, ale można to przecież uczynić w sposób ostrożny, bez personalnych komentarzy.
Ujawnianie prywatnej korespondencji
Zasada nieujawniania prywatnej korespondencji miewa wyjątki: są tacy, którzy uważają, że wysłany do nich list staje się ich własnością i mogą go zacytować w grupie dyskusyjnej. Inni publikują takie listy w wyjątkowych przypadkach, gdy zawierają spam czy groźby wobec adresata, publikują po to, by nadawca nieco się opamiętał, a inni zostali przed nim ostrzeżeni.
Idąc za tym tropem nie powinno się również publikować listów wysłanych na zamkniętą listę dyskusyjną bez zgody autora; chyba że ma ona archiwum publicznie dostępne w World Wide Web, wtedy można zacytować ich niewielkie fragmenty, traktując je jak zwykłą publikację.
Anonimowość
Ukrywanie swojego nazwiska, a nieraz i poczty elektronicznej, jest bardzo kontrowersyjnym zjawiskiem. Można zetknąć się z nim już w pierwszych dniach obecności w Internecie. Technicznie jest to niestety dość proste.
Anonimowi dyskutanci bronią w ten sposób swojego prawa do prywatności, podkreślają, że dzięki temu można swobodnie dyskutować o problemach nie zwracając uwagi na nazwiska rozmówców. Staczają zażarte boje w swej obronie, ale poza własnym kręgiem praktycznie nie mają w nich poparcia.
Problem w tym, że ukrywanie się pod pseudonimem związane jest z reguły z większą niż zazwyczaj dawką agresji w dyskusjach, z epitetami i wycieczkami osobistymi, z wypowiedziami pełnymi nienawiści w sprawach rasowych, religijnych czy politycznych, z pogardą dla innych dyskutantów. Anonim czuje się bezkarny: nikt nie wie kim on jest, więc na wiele sobie pozwala. Nie czuje sie odpowiedzialny za swoje wypowiedzi. Sprawia to, że doświadczeni użytkownicy Usenetu traktują z rezerwą takie osoby i niezbyt często podejmują z nimi dyskusję.
Można z takimi anonimami po prostu nie dyskutować, ignorując ich obecność. Poza Internetem w rozmowie przedstawiamy się i szanujemy wzajemnie - dlaczego w sieci mamy zrezygnować z tych wzorców postępowania?
Zastosowanie netykiety
Częste łamanie zasad netykiety doprowadzi do tego, że znajdziesz się w jednej z kilku sytuacji, które ci się zapewne nie spodobają - albo nawet jednocześnie w więcej niż jednej z nich. Ostre, agresywne i personalne wystąpienia sprawią, że inni zaczną odpowiadać ci w podobny sposób. Czy będzie to dla ciebie miłe? Naruszanie zasad współżycia w grupie dyskusyjnej sprawi, że coraz więcej osób, w tym osób doświadczonych i sporo piszących w danej grupie, zacznie ignorować twoje wypowiedzi, nie mając ochoty na dyskusję z tobą. Znajdą też się tacy, którzy zaczną cię upomniać, publicznie i prywatnie, niekoniecznie w specjalnie delikatnej formie.
Twoja pozycja w danej grupie dyskusyjnej, w Usenecie i w całym Internecie zależy od tego, jak będzie oceniana forma i treść twoich postingów. Przestrzeganie zasad etykiety sieciowej sprawi, że będzie łatwiej włączyć się do dyskusji i zacząć być poważanym przez innych.
Do dobrego zwyczaju uczestnictwa w grupach dyskusyjnych należy stosowanie się do pewnej procedury wchodzenia do danej grupy czy listy. Najpierw, przez pewnien czas, może nawet miesiąc, warto tylko czytać głosy dyskusji. Po tym etapie można posunąć się krok dalej: dołączac się do istniejących wątków, odpowiadać na postingi. Po kolejnym okresie takiej praktyki, może znów po miesiącu, można spróbować stworzyć własny wątek – poruszyć nowy problem.
Stosowanie się do takiej procedury pozwoli uniknąć niepotrzebnych zadrażnień, konflików ze osobami z dłuższym stażem usenetowym, którzy czasem dość alergicznie reagują na niedoświadczonych dyskutantów.
Większość z tych reguł daje się zastosować do poczty elektronicznej, do prywatnej wymiany listów internetowych między dwoma osobami. W poczcie elektronicznej wydaje się interesująca sprawa wysyłania listów i czekania na odpowiedź, reakcji na fakt otrzymania odpowiedzi lub nie. Nikt nie ma obowiązku odpowiadania na list nieznajomego, z wyjątkiem urzędów w jakiś sposób do tego zobligowanych przez prawo. Tak więc nie można wymagać, by ktoś nam odpowiedział albo by uczynił yo szybko. W Internecie można napisac i wysłać list w kilkanaście minut, ale nie zawsze mozna mieć czas i ochotę, by to zrobić.
Przyda się również znajomość kilku akronimów:
* LOL (Laughning Out Loud) - bardzo mnie to rozśmieszyło;
* ROTFL (Rolling On The Floor Laughing) - pękam ze śmiechu, dosłownie tarzam się po podłodze śmiejąc;
* BTW (By The Way) - swoją drogą;
* PMFJI (Pardon Me For Jumping In) - przepraszam, że przeszkadzam;
* oraz polski NTG (Nie Ta Grupa) - stosowany przy krótkiej uwadze, że dany posting nie odpowiada tematyce grupy.
Podobno w grupach dyskusyjnych można spotkać:
* Newbies - początkujących, czyli tych, którzy są nowi w Usenecie;
* Lurkers - przyczajonych, tych którzy tylko czytają postingi, ale ich jeszcze nie piszą;
* Flamers - pieniaczy, którzy wdają się w personalne spory i używają niecenzuralnych słów;
* Saints - świętych, osoby, które są uważane za dobre i stawiane za wzór innym;
* Wizards - magów, osoby posiadające ogromną wiedzę na temat Internetu.