Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Pływanie pontonem w Chorwacji

Piaszczyste plaże? To w Chorwacji jednak rzadkość. Ale może są tacy, którzy chcą podzielić się z innymi swoją wiedzą na ten temat. Potrzebujesz łagodnego zejścia do morza? A może lubisz nurkować czy wędkować? Chcesz wypożyczyć łódkę i poznać Chorwację od strony morza? Albo masz skuter wodny i chcesz go zabrać?
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
baunty
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 2451
Dołączył(a): 17.10.2013

Postnapisał(a) baunty » 01.07.2015 19:25

Rysio napisał(a):Jeśli sam jestem armatorem dla siebie to oświadczenie podpisuję zarówno jako odbywający rejs jak i armator/skiper. Tak było chyba że się coś zmieniło po 2013 r. Jeśli masz taką wiedzę byłbym wdzięczny.


Jaką wiedzę? Przecież w tych postach jest wszystko zawarte.
Jedyna różnica to przy oświadczeniu własnym, powinno się odpowiedni czas posiadać niższy stopień i sprzęt lub oświadczenie od tzw armatora .
Jak to wygląda w praktyce, to nie jest temat na forum.
boboo
zbanowany
Posty: 5364
Dołączył(a): 06.08.2014

Postnapisał(a) boboo » 01.07.2015 21:27

Myślałem, że też mam "najniższy patent - entry level" (Sportboot-Führerschein See). A tu okazuje się, że równy Starszemu Sternikowi Motorowodnemu (przynajmniej w Chorwacji).

Z ciekawości zapytam: co jest na kursach na Sternika Motorowodnego (ten "entry level") w Polsce?

W Niemczech
znaki, sygnały, węzły, zasady ruchu/pierwszeństwa na morskich drogach wodnych, budowa łodzi i jej zachowanie na wodzie, kotwiczenie, budowa napędu łodzi, kuchenki gazowe, boje, latarnie i ich oznaczenia, nawigacja, nanoszenie na mapę, peilung (nie wiem jak to jest po polsku, więc opiszę): ustalanie położenia i kursu według położenia widocznych obiektów przy pomocy kompasu, poprawki na kompasie w zależności od stopnia długości geograficznej oraz według tabeli "własnych zakłóceń magnetycznych łodzi", ustalanie odchyłki i przesunięcia kursu/położenia, pogoda.
To tyle, jeśli chodzi o teorię.

Praktyka: płynięcie wg kursu, zmiany kursu na komendę (tu często robili "myki" i kurs 350 trzeba było zmienić na kurs 10. Wtedy patrzyli czy się okręcasz przez bakburtę o 340, czy lekko o 20 przez sterburtę), cumowanie ster- i bakburtą z uwzględnieniem kierunku obrotów śruby, cumowanie w "boksie", odbijanie z kei ze springiem i bez springu, zawracanie w miejscu, boja/człowiek za (ster- bak-) burtą.
To chyba tyle z praktyki, jeśli mnie pamięć nie zawodzi.

Czy w Polsce jest mniej materiału na kursie, że Chorwaci pozwalają pływać tylko milę od brzegu?
:?
Ostatnio edytowano 06.07.2015 05:33 przez boboo, łącznie edytowano 1 raz
markiz17
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 195
Dołączył(a): 20.08.2014

Postnapisał(a) markiz17 » 01.07.2015 22:46

Dziwne dokument nie mówi nic o pływaniu w porze nocnej.
Czyli polski sternik motorowodny może pływać w Chorwacji nocą, a w Polsce nie może.
Niema też nic o wyporności więc rozumiem, że jest bez ograniczeń, podobnie długość kadłuba :lol:

Pytanie co to jest za dokument i czy to jest jego aktualna wersja.

Nie wiem Boboo jak w Niemczech, ale ja nie wyobrażam sobie świeżo po egzaminie na sternika motorowodnego w Polsce, który nie oszukujmy się bardzo łatwo zdać, pojechać do Cro i wypożyczyć sobie motorówkę o wyporności 30 GT. No chyba, że robiłeś uprawnienia na czymś takim albo podobnym lub pływałeś z kimś wcześniej. Łódka na której zdawałem była wielkości mojego pontonu. :lol:

Zdrowego rozsądku i oceny możliwości własnych oraz sprzętu nawet patent kapitana nie zastąpi.
mums71
Croentuzjasta
Posty: 144
Dołączył(a): 25.05.2010

Postnapisał(a) mums71 » 02.07.2015 00:02

baunty napisał(a):
Rysio napisał(a):Jeśli sam jestem armatorem dla siebie to oświadczenie podpisuję zarówno jako odbywający rejs jak i armator/skiper. Tak było chyba że się coś zmieniło po 2013 r. Jeśli masz taką wiedzę byłbym wdzięczny.


Jaką wiedzę? Przecież w tych postach jest wszystko zawarte.
Jedyna różnica to przy oświadczeniu własnym, powinno się odpowiedni czas posiadać niższy stopień i sprzęt lub oświadczenie od tzw armatora .
Jak to wygląda w praktyce, to nie jest temat na forum.


Jeżeli wysyłasz oświadczenie własne staż nie może być wypływany na jednostce zarejstrowanej w Starostwie,tylko w PZMiNW lub PZŻ.
boboo
zbanowany
Posty: 5364
Dołączył(a): 06.08.2014

Postnapisał(a) boboo » 02.07.2015 06:01

markiz17 napisał(a):(...)który nie oszukujmy się bardzo łatwo zdać (...)
w naszej szkółce mówiono nam, że średnia "niezdawalność" to 30 %.
I faktycznie, z 20 kursantów 2 padło na praktycznym a 5 na teoretycznym egzaminie.

PS.
wczoraj było "rozbicie szampana" o burtę :D
na razie podczas docierania mogę kręcić tylko do 4000 rpm, ale i tak radochy wiele.
Śrubę dali jednak 12'' a nie 13''. Nic to, po dotarciu dopasujemy.
Przy obciążeniu:
ponton 81, motor 75, ja 110 (1/4 od tyłu), żona 60 (1/4 od przodu), bak 25 (całkiem z tyłu), akku 13 (całkiem z tyłu), lodówka 10 (połowa), różne 20 (torba dziobowa), (czyli około 400 kg)
dźwiga dziób (max) przy 12 kmh (zaczyna podnosić przy 9-10), przy 16 kmh kładzie się w ślizgu.
Tu zawsze był efekt kwantowy :D , przynajmniej wg. mojego GPS'a.
Skok między 12 a 16 kmh czyli moment wejścia w ślizg, GPS ani razu nie uraczył mnie danymi pośrednimi.
Obrotomierza jeszcze nie mam (dlatego wiem, że liczba 1/3 jest nic niemówiąca), ale na 1/3 zakresu manetki na gładkiej wodzie płynie około 25 kmh (uśredniona z: pod prąd 21 kmh, z prądem 31 kmh) z otwartym bimini.
I to nie jest sugestia, że przy całkiem otwartej manetce będzie zaiwaniał 75 kmh :mrgreen:
W każdym razie zapas jeszcze jest i myślę, że na gładkim spokojnie ponad 40 kmh poleci, a może nawet 5 z przodu postawi. Nie mam nic przeciwko 8)
Jak dziś doleję do pełna to będę wiedział ile wziął na dokładnie 4,5 godziny. Zostało na oko 1/4 - 1/3 z wczoraj nalanych 25 litrów.
Na "falach" innych łódek zachowuje się przyzwoicie i nie mam wrażenia, że galopuję na dżdżownicy. Tak wiem, to nie to samo, co Adriatyk czy inne morze. Co jest przyjemne w airmacie: chodzenie po niej na bosaka.
Dobra, jedziemy dalej docierać, zostało wyjeździć 12 godzin do przeglądu, a urlop coraz bliżej.
jacek2929
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 304
Dołączył(a): 05.08.2013

Postnapisał(a) jacek2929 » 02.07.2015 06:22

boboo napisał(a):(...)na razie podczas docierania mogę kręcić tylko do 4000 rpm...

Nie masz obrotomierza, ale wiesz że to 4000 RPM?

boboo napisał(a):Myślałem, że też mam "najniższy patent - entry level" (Sportboot-Führerschein See). A tu okazuje się, że równy Starszemu Sternikowi Motorowodnemu (przynajmniej w Chorwacji).

W Polsce nie ma czegoś takiego jak Starszy Sternik Motorowodny.
markiz17
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 195
Dołączył(a): 20.08.2014

Postnapisał(a) markiz17 » 02.07.2015 07:11

mums71 napisał(a):Jeżeli wysyłasz oświadczenie własne staż nie może być wypływamy na jednostce zarejestrowanej w Starostwie,tylko w PZMiNW lub PZŻ.


Czyli jak mam swój ponton zarejestrowany w PZMiNW to pływanie nim rozumiem liczy mi się do stażu?
Wysyłam wtedy oświadczenie własne z rejsu po Chorwacji? Bo właściwie niema wymagań co do jednostki na której odbywa się te 200 godzin.

Ma być minimum 2 rejsy w łącznym czasie 200 godzin, ale może być też 10 rejsów w łącznym czasie 200 godzin...?


Boboo twój ponton przecież stworzony jest do prędkości.... :)
boboo
zbanowany
Posty: 5364
Dołączył(a): 06.08.2014

Postnapisał(a) boboo » 02.07.2015 07:37

jacek2929 napisał(a):Nie masz obrotomierza, ale wiesz że to 4000 RPM?
wiem, że nie przekroczyłem i to mi wystarcza.
boboo napisał(a):W Polsce nie ma czegoś takiego jak Starszy Sternik Motorowodny.
tego akurat nie wiem czy jest, czy nie ma, wziąłem stąd: http://charter.ncp.hr/documents/Skipper_licence.pdf
strona 9., punkt 17b.

@Marek,
prawdę powiedziawszy to przy wyborze speed nie był na I. miejscu.
Na razie (po 4,5 godzinach) całkowicie spełnia moje wymagania jeśli chodzi przestrzeń, łatwość roz- i składania, wygodę. Jeszcze muszę popracować nad bimini, cień daje, składa się, ale to jeszcze nie to.
mums71
Croentuzjasta
Posty: 144
Dołączył(a): 25.05.2010

Postnapisał(a) mums71 » 02.07.2015 10:39

markiz17 napisał(a):
mums71 napisał(a):Jeżeli wysyłasz oświadczenie własne staż nie może być wypływamy na jednostce zarejestrowanej w Starostwie,tylko w PZMiNW lub PZŻ.


Czyli jak mam swój ponton zarejestrowany w PZMiNW to pływanie nim rozumiem liczy mi się do stażu?
Wysyłam wtedy oświadczenie własne z rejsu po Chorwacji? Bo właściwie niema wymagań co do jednostki na której odbywa się te 200 godzin.

Ma być minimum 2 rejsy w łącznym czasie 200 godzin, ale może być też 10 rejsów w łącznym czasie 200 godzin...?


Boboo twój ponton przecież stworzony jest do prędkości.... :)

Jest dokładnie tak jak piszesz liczy się pływanie Twoim pontonem,liczba rejsòw nie ma znaczenia(minimum 2).Z pływadła zarejstrowanego w Sarostwie nie możesz ròwnież wystawiać opinni innym uczestnikom rejsòw.
boboo
zbanowany
Posty: 5364
Dołączył(a): 06.08.2014

Postnapisał(a) boboo » 02.07.2015 17:16

boboo napisał(a):Jak dziś doleję do pełna to będę wiedział ile wziął na dokładnie 4,5 godziny. Zostało na oko 1/4 - 1/3 z wczoraj nalanych 25 litrów
Dolałem 16,9 litra, co daje 3,76 l/h
Można z tym żyć :D
Roxi
Koneser
Avatar użytkownika
Posty: 5098
Dołączył(a): 06.11.2008

Postnapisał(a) Roxi » 02.07.2015 20:01

Od paru dni jesteśmy z naszym plywadłem na Hvarze.
Jeżeli chodzi o winety, to zmienły się terminy wazności. Obecnie winieta sprzedawana jest na dany rok kalendarzowy, a nie na rok od wydania. Czyli my mamy winietę ważną do końca grudnia 2015 roku.
baunty
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 2451
Dołączył(a): 17.10.2013

Postnapisał(a) baunty » 02.07.2015 22:55

mums71 napisał(a):Jeżeli wysyłasz oświadczenie własne staż nie może być wypływany na jednostce zarejstrowanej w Starostwie,tylko w PZMiNW lub PZŻ.


mums71 napisał(a):.Z pływadła zarejstrowanego w Sarostwie nie możesz ròwnież wystawiać opinni innym uczestnikom rejsòw.



Ja to zupełnie przeoczyłem, bo nigdy nie brałem pod uwagę rejestracji w Starostwie.
Raz będąc w PZŻ (pilna potrzeba zmiany w dokumentach) nawet posłuchałem o tym, dlaczego motorowodniacy nie powinni rejestrować w Starostwie, ale gdzieś to wszystko umknęło.
Odnoszę wrażenie, że jest "coś jeszcze" z niedogodności rejestracji w Starostwie, ale nie będę zagłębiał się w temat.
Wiesz może coś o tym - czy ciąganie zabawek nie jest przypadkiem używaniem sprzętu niezgodnie z przeznaczeniem?

Generalnie dzięki za post, bo być może ustrzeże niektórych motorowodniaków przed popełnieniem błędu w wyborze miejsca rejestracji.
To o czym napisałeś, praktycznie dyskwalifikuje sens rejestrowania pontonu w Starostwie , ale widać nikt tu nie był świadomy tej kwestii, i niektórzy nieświadomie doradzali "starostwo" .


Rysio napisał(a):Jeśli sam jestem armatorem dla siebie to oświadczenie podpisuję zarówno jako odbywający rejs jak i armator/skiper. Tak było chyba że się coś zmieniło po 2013 r. Jeśli masz taką wiedzę byłbym wdzięczny.

Jak widać, Mums71 posiada konkretną i w tym przypadku ważną wiedzę, więc do niego z podziękowaniami.
markiz17
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 195
Dołączył(a): 20.08.2014

Postnapisał(a) markiz17 » 03.07.2015 08:23

Tak naprawdę obowiązkowi wpisu do rejestru podlegają statki używane wyłącznie do uprawiania sportu i rekreacji o długości kadłuba powyżej 12 m albo o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW.

Ponton z silnikiem do 14,7 kW nie podlega w Polsce żadnemu obowiązkowi rejestracji, a ludzie robią to wyłącznie na potrzeby numeru do winiety w Cro lub wędkowania w Polsce :) Ponadto rejestracja w starostwie jest tańsza i szybsza, ale widać nie do końca właściwa choćby nawet ze względu na ten staż godzin.

W PZMiNW sprawdzają deklarację zgodności, więc nie zarejestrujesz tam czegokolwiek, a w starostwie zarejestrujesz wszystko.
mirko
Rezydent
Avatar użytkownika
Posty: 3718
Dołączył(a): 06.04.2006

Postnapisał(a) mirko » 03.07.2015 09:52

W Chorwacji obowiązkowi wpisu podlegają łodzi o długości kadłuba powyżej 2,5m albo o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 5kW.
http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2005_02_27_472.html
:? :?
Venom555
Cromaniak
Posty: 524
Dołączył(a): 02.08.2012

Postnapisał(a) Venom555 » 03.07.2015 10:14

jacek2929 napisał(a):W Polsce nie ma czegoś takiego jak Starszy Sternik Motorowodny.


Nie, ze czegoś takiego nie ma tylko zostało zmieniona nazwa na motorowodny sternik morski i obowiązuje dalej tylko pod inna nazwą.
Kto chciał mógł w roku wejście zmienić sobie patent z PZŻ i po sprawie.
Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Plaże & Adriatyk - żeglowanie, nurkowanie, wędkowanie...



cron
Pływanie pontonem w Chorwacji - strona 383
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone