Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Pływanie pontonem w Chorwacji

Piaszczyste plaże? To w Chorwacji jednak rzadkość. Ale może są tacy, którzy chcą podzielić się z innymi swoją wiedzą na ten temat. Potrzebujesz łagodnego zejścia do morza? A może lubisz nurkować czy wędkować? Chcesz wypożyczyć łódkę i poznać Chorwację od strony morza? Albo masz skuter wodny i chcesz go zabrać?
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
zdolar68
Odkrywca
Posty: 107
Dołączył(a): 08.07.2012

Nieprzeczytany postnapisał(a) zdolar68 » 19.08.2015 23:21

Witam ponownie.
Nawet do Viganj nie dopłynęliśmy bo nadejszła kolejna burza. Ledwo zwialiśmy przed deszczem. Ale chyba już tam porządnie wiało bo widziałem całe stada wind i kite surferów.
pzdr
ogorek
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 1296
Dołączył(a): 14.02.2014

Nieprzeczytany postnapisał(a) ogorek » 20.08.2015 08:48

Rysio napisał(a): Płyniesz dalej niż 2 NM od brzegu i takie ponoć są wymagania.


1. A nie czepiają się, że uprawnienia sternika motorowodnego to max 2 nm od brzegu
2. A co jak masz kwaterę na wyspie, która jest dalej niż 2nm od brzegu. Chyba wtedy liczy się od tej wyspy ile pływasz
3. No i związane z punktem 2 - jak płyniesz na wyspę oddaloną o 6 km to przekraczając 3 km od lądu jesteś 3km od wyspy. Czyli "od brzegu" jesteś zawsze mniej niż 3 km. Czy "te służby" liczą to tylko od "stałego lądu" ?
markiz17
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 195
Dołączył(a): 20.08.2014

Nieprzeczytany postnapisał(a) markiz17 » 20.08.2015 17:22

ogorek napisał(a):
Rysio napisał(a): Płyniesz dalej niż 2 NM od brzegu i takie ponoć są wymagania.


1. A nie czepiają się, że uprawnienia sternika motorowodnego to max 2 nm od brzegu
2. A co jak masz kwaterę na wyspie, która jest dalej niż 2nm od brzegu. Chyba wtedy liczy się od tej wyspy ile pływasz
3. No i związane z punktem 2 - jak płyniesz na wyspę oddaloną o 6 km to przekraczając 3 km od lądu jesteś 3km od wyspy. Czyli "od brzegu" jesteś zawsze mniej niż 3 km. Czy "te służby" liczą to tylko od "stałego lądu" ?


1. Jak sprawdzą to się czepią.
2. Nieważne gdzie masz kwatere, ma być 2 Mm od brzegu.
3. 2Mm od brzegu stałego lądu i wysp. W przykładzie, który podałeś wystarczą uprawnienia sternika motorowodnego.

Niestety według dokumentu, który ostatnio analizowaliśmy tu na forum, polski sternik motorowodny w Chorwacji jest uznawany, ale ma 1NM od lądu. :x
ogorek
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 1296
Dołączył(a): 14.02.2014

Nieprzeczytany postnapisał(a) ogorek » 20.08.2015 21:41

Wydawało mi się, że wewnątrz EU obowiązuje zasada że liczą się certyfikaty z kraju ich wydania.
Tak samo dane rejestracyjne z kraju rejestrowania.

Jak masz prawko wydane w kraju EU (nazwijmy go X) uprawniajace do ciągania zestawu do Y t to rozumiem, że musza je akceptować we wwszystkich krajach Unii. Ale ja znawcą ani prawnikiem nie jestem.
Morski Pas
Koordynator konkursów
Avatar użytkownika
Posty: 4321
Dołączył(a): 12.03.2005

Nieprzeczytany postnapisał(a) Morski Pas » 20.08.2015 23:45

ogorek napisał(a):Wydawało mi się, że wewnątrz EU obowiązuje zasada że liczą się certyfikaty z kraju ich wydania.
Tak samo dane rejestracyjne z kraju rejestrowania.

Jak masz prawko wydane w kraju EU (nazwijmy go X) uprawniajace do ciągania zestawu do Y t to rozumiem, że musza je akceptować we wszystkich krajach Unii. Ale ja znawcą ani prawnikiem nie jestem.


Jeśli chodzi o samochody to chyba jest tak jak piszesz (chyba, bo w tym temacie jestem cienki), ale z patentami jest tak, że Chorwaci przypisują patenty danego kraju do swojej drabinki uprawnień i uznali, ze patent sternika motorowodnego odpowiada patentowi Voditelja Brodice A kategorije. A tenże Voditelj Brodice A kategorije ma niestety uprawnienia do 1 NM od brzegu lądu, lub wyspy.

Chociaż może to jest tak, ale nie do końca, bo czesząc neta przed napisaniem tego postu natrafiłem na stronę gdzie jak byk stoi:

Područje plovidbe bit će mu naznačeno u Plovidbenoj dozvoli brodice gdje se prema veličini i konstrukciji plovila (brodice) određuje ili ograničava područje plovidbe na 1 ili 3 NM (nautičke milje) od obale kopna ili otoka Republike Hrvatske.

To praktično znači da se sa ovom dozvolom može ploviti do maksimalne međusobne udaljenosti obala i otoka od 6 NM.


Nie wiem jak zweryfikować te 3 mile, bo Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture z roku na rok coraz bardziej utajnia informacje na swojej stronie. Stąd pewnie wynikają różnice w interpretacji prawa w kapitanach portów gdzie kupujemy winiety. Gdybym miał to komentować to ciśnie się na klawiaturę cytat ze znanego wszystkim filmu: Niezły burdel macie w tym Archeo, siostry.

pozdrav K
lew
Cromaniak
Posty: 1425
Dołączył(a): 20.04.2014

Nieprzeczytany postnapisał(a) lew » 21.08.2015 00:20

......napisz emalię ; zwykle odpowiadają; adresy na stronie w/w
ogorek
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 1296
Dołączył(a): 14.02.2014

Nieprzeczytany postnapisał(a) ogorek » 21.08.2015 04:49

Morski Pas napisał(a):Chociaż może to jest tak, ale nie do końca, bo czesząc neta przed napisaniem tego postu natrafiłem na stronę gdzie jak byk stoi:

Područje plovidbe bit će mu naznačeno u Plovidbenoj dozvoli brodice gdje se prema veličini i konstrukciji plovila (brodice) određuje ili ograničava područje plovidbe na 1 ili 3 NM (nautičke milje) od obale kopna ili otoka Republike Hrvatske.

To praktično znači da se sa ovom dozvolom može ploviti do maksimalne međusobne udaljenosti obala i otoka od 6 NM.



Użyłem google translatora (nie wiem na ile to wiarygodny tłumacz) i rozumiem, ze to zalezy również od rodzaju łodzi. Może inaczej traktują RIB-a a inaczej ponton. Możecie podac link do strony - też wyślę im email z zapytaniem
mirko
Rezydent
Avatar użytkownika
Posty: 3659
Dołączył(a): 06.04.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) mirko » 21.08.2015 07:01

boboo
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 4914
Dołączył(a): 06.08.2014

Nieprzeczytany postnapisał(a) boboo » 21.08.2015 08:27

Tak mi wychodzi po przemyśleniach i "koniunkcjach" dokumentów:
http://www.mppi.hr/UserDocsImages/101_pol_crtaVer-w.jpg
oraz:
http://mazury.info.pl/zeglarstwo/katego ... chtow.html
i:
http://www.yacht-rent.hr/najam-plovila/ ... ke-dozvole
że (polski) Sternik Motorowodny może pływać w obszarze do 1 Mm od brzegu (obojętnie wyspa czy ląd) niezależnie od kategorii łódki, którą prowadzi. Odpowiada to obszarowi nawigacji IIIc.
Polskiego Patentu nie widziałem na oczy, więc nie wiem, czy są w nim określone parametry techniczne łodzi (moc, długość, wyporność).
Bo już następny stopień patentu (chorwacki dokument mówi: "Starszy sternik motorowodny", ale podobno w Polsce już takiego nie ma/nie wydają) nie podaje odległości od brzegu, tylko ogólnie stwierdza: wody wewnętrzne i terytorialne, oznaczałoby to obszar nawigacji III, podaje także wielkość łodzi (30 Gross-Tonns).

Z kolei kategorie projektowe (A, B, C, D) wydają mi się potrzebne tylko dla własnego bezpieczeństwa oraz jako karta przetargowa przy ewentualnym sporze z ubezpieczycielem (nie wypłacimy odszkodowania, bo było 6,1 B i fale miały 2,1 m). Potrzebne chyba też do wydania winiety.

To tyle moich przemyśleń i "misiania".

Edit: kategorie projektowe (A, B, C, D) są chyba (chyba na pewno :D ) powiązane nie tylko z wysokością fal i siłą wiatru, ale także z odległościami od brzegu.

Additional classifications for inshore ships are:
•Class A - passenger ships engaged on domestic voyages other than voyages covered by Classes B, C and D
•Class B - a passenger ship engaged on domestic voyages in the course of which it is at no time more than 20 miles from the line of the coast
•Class C - a passenger ship engaged on domestic voyages in sea areas where the probability of exceeding 2.5 metres significant wave height is less than 10% over a one-year period for all-year round operation; or operating over a specific restricted period (eg summer) in the course of which it is at no time more than 15 miles from a place of refuge, nor more than 5 miles from the line of the coast
•Class D - a passenger ship engaged on domestic voyages in sea areas where the probability of exceeding 1.5 metres significant wave height is less than 10% over a one-year period for all-year round operation; or operating over a specific restricted period (eg summer) in the course of which it is at no time more than 15 miles from a place of refuge, nor more than 5 miles from the line of the coast

Co dobrze oddaje ta mapka:
http://www.mppi.hr/UserDocsImages/101_pol_crtaVer-w.jpg
ogorek
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 1296
Dołączył(a): 14.02.2014

Nieprzeczytany postnapisał(a) ogorek » 21.08.2015 08:39



Dzieki, a zwróciłeś uwagę na ten cytat z linku:

Wszystkie licencje wydane przez Ministerstwo Morza, Transportu i Infrastruktury są ważne na całym świecie, ponieważ Chorwacja jest członkiem Europejskiej Rady Morskiej.


Tak samo oczekuję, że respektują nasze uprawnienia jak oni oczekują respektowania swoich.
Na patencie sternika jest napisane, że do 2 Nautical Mies (po angielsku) i łodzią do 12m
Od kiedy CRO jest w EU ma prawo oczekiwać, że ich uprawnienia są respektowane jak i również musi respektowac uprawnienia z innych krajów EU

@Boboo: zamiast starszego masz Morskiego ... http://www.motorowodniacy.org/patenty.html
markiz17
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 195
Dołączył(a): 20.08.2014

Nieprzeczytany postnapisał(a) markiz17 » 21.08.2015 12:10

Może ta 1NM to jeszcze sprzed wejścia Chorwacji do EU. To trzeba skierować zapytanie do ministerstwa.
Ja w każdym razie po tym sezonie zostaję przy sterniku motorowodnym i pontonie.
Pływaliśmy na początku na złym trymie, po przestawieniu o oczko do góry pływanie zrobiło się o wiele przyjemniejsze i łagodniejsze na falach, więc zwracajcie na to uwagę :)
Aldonka
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 4237
Dołączył(a): 07.07.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Aldonka » 21.08.2015 12:37

Ja krótko w tym temacie, nie polecam zakupu tego oto pontonu. Silver Marine to bubel jakich mało. Nówka, sztuka wytrzymała....2 godziny i popuszczała na łączeniach. 1600 zł wywalone w kosmos...

IMG_0627.jpg

IMG_0624.jpg

IMG_0106.jpg


To nie był nasz pierwszy ponton, dotąd kupowaliśmy używane i okazywały się stokroć lepsze niż ten. Ponton z marketu byłby chyba trwalszy.
ogorek
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 1296
Dołączył(a): 14.02.2014

Nieprzeczytany postnapisał(a) ogorek » 21.08.2015 13:56

markiz17 napisał(a):Może ta 1NM to jeszcze sprzed wejścia Chorwacji do EU. To trzeba skierować zapytanie do ministerstwa.
Ja w każdym razie po tym sezonie zostaję przy sterniku motorowodnym i pontonie.
Pływaliśmy na początku na złym trymie, po przestawieniu o oczko do góry pływanie zrobiło się o wiele przyjemniejsze i łagodniejsze na falach, więc zwracajcie na to uwagę :)


1nm to (jak rozumiem) ograniczenie wynikajace z podstawowego patentu obowiązujacego w CRO
Mnie chodzi o to, że powinni (od momentu wejscia) respektować zasięg patentów wydawanych w innych krajach Unii.

Co do trymu, to powinienenś potestować nawet jeszcze kolejne oczko.
Tylko pamiętaj, że na gładkim akwenie może być jeszcze lepiej a na falach (rowniez potestuj wtedy pod falę i z falą) może śruba się wentylować (usłyszysz i poczujesz to jako takie szarpnięcie i może nawet skutkować wypadnięciem ze ślizgu). Zazwyczaj najleiej jest na jak najwyższym ale żeby łatwo nie działo się to co opisałem w poprzednim zdaniu (no i żeby nadal w miarę szybko wchodził w ślizg).
markiz17
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 195
Dołączył(a): 20.08.2014

Nieprzeczytany postnapisał(a) markiz17 » 21.08.2015 14:10

Tak testowałem i śruba za bardzo się wentyluje na kolejnym oczku (a przy zakrętach to już w ogóle), dlatego zostawiłem drugie.
desperadek
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 133
Dołączył(a): 20.01.2011

Nieprzeczytany postnapisał(a) desperadek » 21.08.2015 17:23

Mam nadzieję, że nikt nie będzie miał kłopotów technicznych jak ja z sinikiem, ale gdyby czasem to polecam mechanika w Viganj. Fachura w starym stylu. Dużo osprzętu własnej roboty przemyślnie wykonanego. Z głową diagnozowanie kolejnych możliwych przyczyn niesprawności (iskra, pomiar kompresji, linia paliwowa) Okazało się, że gaźnik mam zawalony białą mazią do tego stopnia, że zaworek iglicowy nad pływakiem nie opadał w dół i nie otwierał przepływu paliwa. Gość powiedział, że to z powodu wody w paliwie. Po czyszczeniu wszystko chodzi cacy. Warsztat trochę trudno znaleźć, bo nie ma żadnego szyldu, ale jak pytałem miejscowych o człowieka to od razu wiedzieli, że mam kłopot z silnikiem do łodzi i pytali jakiej marki, że się zepsuł. Gość nazywa się Mladen Lupić, a warsztat mieści się w Viganj jadąc na zachód nadmorską ulicą mija się kawiarnię KARMELA i 30 za nią w wąskiej uliczce, 15 pod górkę jest dom z brązowymi okiennicami. To tu :)
Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Plaże & Adriatyk - żeglowanie, nurkowanie, wędkowanie...



cron
Pływanie pontonem w Chorwacji - strona 399
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2024 Wszystkie prawa zastrzeżone