Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Zużycie paliwa

Rozmowy na tematy nie związane z Chorwacją i turystyką. Tu można dyskutować rozrywkach, muzyce, sporcie itp. Można też prowadzić rozmowy "ogólnotowarzyskie". Zabronione są dyskusje o współczesnej, polskiej polityce.
Ale uwaga! Również tu obowiązuje przestrzeganie regulaminu forum i kulturalne zachowanie!
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
scood74
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 387
Dołączył(a): 06.06.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) scood74 » 03.01.2012 11:54

Jarko1 napisał(a):No to czegoś tu nie rozumiem. Jadę 160 km/h, ponad 5000 obr/min i silnik ryczy jakby się miał rozpaść - to wtedy jest OK ... a jadę spokojnie 80 km/h przy 2200 obr/min i silnik mi rozwali :?
to rozumiem że 80 km/h mam na trójce jeździć :D żeby było wszystko dobrze.
W silniku nie tylko efekty akustyczne się liczą, ważniejsze są momenty sił działające na poszczególne elementy - szczególnie reakcje tłok-korbowód-wał, itp. , to wpływa na trwałosć. Z silnika od 126p też można wycisnąć 100KM, że po 2 godzinach jest złomem to problem eksperymentatora, popytaj na Miedzianej Górze.
Popytaj siwego mechaniora, oni teorie mają w małym palcu, nie to co dzisiejsi - podłączyć do komputra i gapić się na displey. Jest jeszcze ucho, wyobraźnia (co tam w tym żelastwie się dzieje) i zdrowy rozsądek, wymagany również w budownictwie i paru innych aspektach życia .



mój i twój silnik jak ma 6000 obrotów nie "ryczy jakby się miał rozpaść"
tylko ty masz takie przekonanie zresztą mylne bo tak ci się kojaży ten dwięk
zresztą nie słyszysz w zasadzie tego "ryku" bo przy 160km/h nie słychać już silnika tylko szum powietrza, chyba się zgodzicie ?
jak już tak inżyniersko rozważamy kwestie reakcji w układzie tłok korbowód wał itp to jak się pewnie zgodzisz ten że układ jest wyważony i prędkość obrotowa nie ma tu kluczowego znaczenia,
głównym ograniczeniem prędkości obrotowej maksymalenej silnika przede wszystkim są jego sprężyny zaworowe, które po wyżej pewnej prędkości obrotowej zaczynają nie nadążać zamykać tychże zaworów , rozwiązaniem w silnikach sportowych jest zastosowanie silniejszych sprężyn ale to niesie za sobą inne negatywne skutki..
dlatego standardem od wielu lat są ograniczniki obrotów maksymalnych co zabezpiecza silnik przed zrobiebniem mu "krzywdy" przez nierozważnego kierowcę

poza tym 2200 obrotów to nie jest wcale mało nawet dla wysokoobrotowego silnika,
mało to by było coś ok 1000 do 1500, to na 5 biegu będzie coś ok 40-50km/h wtedy silnik jeszcze nie ma momentu i jechać tak się nie da w zasadzie
podsumowując tę w zasadzie płonną dyskusję napiszę że czytałem że najekonomiczniejszą prędkością obrotową jest prędkość przy której silnik ma najwyższy moment obrotowy xczyli za zwyczaj to jest ok 80% obrotów mocy maksymalnej , to już każdy z nas powinien sobie sprawdzić w danych silnika swojego jak to wypada, z drugiej strony wiadomo że opory powietrza zaczynają mocno wzrastać powyżej 80km/h co ma kluczowe znaczenie
silniki diesla mają maksymalny moment obrotowy przy stosunkowo niskich obrotach czyli w tym zakresie dostępnym na co dzień a nie tylko na autostradzie i po części dlatego są takie ekonomiczne silniki benzynowe są z zasady bardziej wysokoobrotowe i na przykład u mnie w passacie ten max moment obrotowy wychodzi przy 4700obrotów co daje 140km/h na V biegu i jak można się domyślić nie jest to już ekonomiczna prędkość ze względu na opór powietrza
zmasz
Croentuzjasta
Posty: 263
Dołączył(a): 05.07.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) zmasz » 03.01.2012 21:16

W moim BRAVO Dynamic 1,6 Multijet 16v 105KM E5
moment obrotowy to 1500 obr/min, efektywna jazda to 1600 obr/min, 6 bieg prędkość około 110 km/h. Spalanie minimalne, jazda w miarę szybka i ekonomiczna. Ale ten silnik to wynalazek, co prawda złego słowa nie mogę powiedzieć po 160 000 km. Więc nie trzeba kręcić wysokich obrotów żeby w miarę szybko i ekonomicznie jechać. Średnia z tekiej wycieczki do CRO około 3200 km to 5.5 l/100km, średnia prędkości to około 70 km/h. Trasa Polska-Czechy-Węgry-Słowenia-Chorwacja,
:D
realista2
Cromaniak
Posty: 2238
Dołączył(a): 13.05.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) realista2 » 03.01.2012 21:25

scood74 napisał(a):silniki diesla mają maksymalny moment obrotowy przy stosunkowo niskich obrotach czyli w tym zakresie dostępnym na co dzień a nie tylko na autostradzie i po części dlatego są takie ekonomiczne

Są ekonomiczniejsze, bardziej pasuje tu określenie mniej palą bo mają większą sprawność. W dodatku wartość energetyczna oleju napędowego liczona w jednostkach objętości jest ponad 15 % większa niż benzyny. To, że uzyskują moment obrotowy przy niższych niż w benzyniaku prędkościach nie ma tu nic do rzeczy. To zaś, że nie kręcą się szybciej niż nieco ponad 4 tys obrotów wynika ze sposobu spalania oleju napędowego (wolniejszy niż benzyny)
Na początku zaznaczyłem, że nie są ekonomiczniejsze tylko mniej palą. Jest tak bo stały się tak zaawansowane technicznie, mają tyle części które mogą się popsuć lub zwyczajnie zużyć, że tylko pierwszy właściciel może cieszyć się iluzją oszczędzania choć i to nie bo nowy diesel jest droższy od benzynowca. Diesel z drugiej ręki tylko dla hazardzistów. W końcu hazardziści też czasem wygrywają
scood74
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 387
Dołączył(a): 06.06.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) scood74 » 04.01.2012 07:58

realista2 napisał(a):Są ekonomiczniejsze, bardziej pasuje tu określenie mniej palą


bądzmy precyzyjni jeśli już tak teoretyzujemy :D
aby twoje stwierdzenie było prawdziwe trzeba koniecznie dodać że chodzi nam o objętość paliwa w litrach a nie masę w kg albowiem gęstość oleju napędowego jest większa o 18% od benzyny, czyli wartość energetyczna ON jest faktycznie większa o te ok 15% ale tylko w odniesieniu do litrów paliwa, a wartość energetyczną standardowo odnosi się do kg dlatego wyszło ci te 15% więcej
licząc tę sprawność 1 kg ON a nie 1 litra jest już zupełnie inaczej i to w zasadzie na kożyść benzyny

oczywiście auta nasze puki co tankujemy na stacjach benzynowych w litrach , gdyby cena była odniesiona do kg ON to powinna być o jakieś 18% droższa, co chyba właśnie się dzieje ....
scood74
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 387
Dołączył(a): 06.06.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) scood74 » 04.01.2012 08:17

zmasz napisał(a):W moim BRAVO Dynamic 1,6 Multijet 16v 105KM E5
moment obrotowy to 1500 obr/min, efektywna jazda to 1600 obr/min, 6 bieg prędkość około 110 km/h. Spalanie minimalne, jazda w miarę szybka i ekonomiczna. Ale ten silnik to wynalazek, co prawda złego słowa nie mogę powiedzieć po 160 000 km. Więc nie trzeba kręcić wysokich obrotów żeby w miarę szybko i ekonomicznie jechać. Średnia z tekiej wycieczki do CRO około 3200 km to 5.5 l/100km, średnia prędkości to około 70 km/h. Trasa Polska-Czechy-Węgry-Słowenia-Chorwacja,
:D

pozazdrościć wyników
ale dla ścisłości to w tym autku masz moment obrotowy 290Nm (bardzo wysoki dla tak małego silnika ) przy 1500or/min
i potwierdza to tezę że silnik jest najekonomiczniejszy jeśli pracuje max momencie obrotowym
realista2
Cromaniak
Posty: 2238
Dołączył(a): 13.05.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) realista2 » 04.01.2012 08:31

scood74 napisał(a):oczywiście auta nasze puki co tankujemy na stacjach benzynowych w litrach , gdyby cena była odniesiona do kg ON to powinna być o jakieś 18% droższa, co chyba właśnie się dzieje ....

To znaczy co się dzieje? Tankujemy w kilogramach? To, że drożeje olej napędowy wynika z dwóch i tylko dwóch czynników.
Po pierwsze z powodu większego popytu na olej napędowy przy coraz większych w stosunku do benzyny kosztach wytworzenia.
Po drugie dlatego, że wzrosła akcyza na ON.
Kichol
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 331
Dołączył(a): 13.07.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) Kichol » 04.01.2012 13:27

Rysio napisał(a):
Kichol napisał(a):
A taka najoszczedniejsza jazda w osobowkach to ok. 80 km/h nawet na 6 biegu. (przynajmniej tak było w autach którymi jezdziłem i miały komputer spalania chwilowego.)


Wiesz, kiedyś jak powszechnie używane były duże i małe Fiaty, to się mówiło, że albo spalasz paliwo albo zawory. Obecnie jazda 80km/h na 6 biegu, to najkrótsza droga do zowalizowania cylindrów albo uszkodzenia panewek (głównych i korbowodowych), no ale możesz próbować zaoszczędzić te 0,5l/100km :wink: Nic tak nie cieszy, jak widok wystającego z bloku silnika korbowodu, szczególnie podczas urlopowego wyjazdu 8)


Miałem małego Fiata ale to było baaaaardzo dawno temu i nie ma sensu do tego wracać :roll:

Dzisiejsze, nowoczesne samochody z coraz bardziej popularnymi "sugerowaczami" zmiany biegu, proszą o wrzucenie biegu na wyzszy przy ok. 2200-2300 rpm w silnikach benzynowych (maksymalny moment z reguły w okolicach 4000 rpm przy 16v). Tak producenci silnika definiują ekonomiczną jazdę.

Pomimo kilkunastu lat jazdy najrozniejszymi samochodami nigdy nie widziałem ani u siebie ani u znajomych wystającego z silnika korbowodu.
Jedynym efektem jazdy na zbyt niskich obrotach po ok. 140 tys km była koniecznośc wymiany łańcucha rozrządu w Micrze (auto kupione od zakonnicy - autentyk !) Rozciąga sie ponoc właśnie od zbyt niskich obrotów - ale nie wiem czy to prawda - mechanik tak twierdził.

Każdy jezdzi sobie jak chce - w koncu jezdzi swoim autem. Ale jesli chce spalać mało, to musi się stosować do zasad eco-drivingu. Inaczej zawsze będzie spalał więcej, niż to podają producenci w folderach i wnerwiał przy każdym tankowaniu.
guniak
Croentuzjasta
Posty: 163
Dołączył(a): 26.05.2011

Nieprzeczytany postnapisał(a) guniak » 05.01.2012 23:22

To i ja się dorzucę z przemyśleniami.
Astra G/2 1,6 SZR 8V 75 KM.
2800obr/min to jakieś-95 - 90 km/h 5 bieg.A zauważyłem że najmniejsze spalanie wychodzi przy 70-80 km/h.
Poruszam się tylko 8V. Uno też miałem 1,4 8V i tam tez najmniejsze spalanie było jak w astrze.Wiele też zależy od skrzyni.Kumpel ma primere 1,6 16V i prz 100km/h ma jakieś 2600 obr/min.Ja swoim 5tke wrzucam przy 55km/h i jadę bez szarpnięć,mulenia.Wiele daje rodzaj skyni,silnika masy i oporów toczenia.Mała pojemność /moc silnika męczy się z dużymi prędkościami.To nie są auta powyżej 150km/h.
bobeee
Turysta
Posty: 14
Dołączył(a): 09.01.2012

Nieprzeczytany postnapisał(a) bobeee » 10.01.2012 13:11

taka krótka "alegoria" przekonania właścicieli o rewelacyjnie małym spalaniu ich pojazdu ... prawdziwa informacja o spalaniu bardzo szybko ogląda światło dzienne w obrazie rozliczania się tegoż kierowcy ze współtowarzyszami podróży za skonsumowane paliwo :D :lol:
Jarko1
Croentuzjasta
Posty: 163
Dołączył(a): 30.07.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) Jarko1 » 10.01.2012 18:26

bobeee napisał(a):taka krótka "alegoria" przekonania właścicieli o rewelacyjnie małym spalaniu ich pojazdu ... prawdziwa informacja o spalaniu bardzo szybko ogląda światło dzienne w obrazie rozliczania się tegoż kierowcy ze współtowarzyszami podróży za skonsumowane paliwo :D :lol:


To jest cała prawda !!!
slawekewa
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 364
Dołączył(a): 07.05.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) slawekewa » 15.01.2012 19:09

Mondeo kombi 2.0 tdci 115kM - 4osoby +boks na dachu
Polska do granicy z Czechami 450km
Dalej Brno,Austria to Autostrada i tak dalej do Splitu.
Na autostradach 130 do 140km/h
Średnie spalanie wyszło 7,2 l/100km

Kiedyś Xara 1,9 goły diesel z boxem ta sama trasa i prędkości - 8,5 l/100km

Tak było u mnie.
Pozdrawiam
Jan 123
Globtroter
Avatar użytkownika
Posty: 52
Dołączył(a): 22.06.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) Jan 123 » 17.01.2012 13:59

Astra II 1,4 16V 90KM Tvinport + N126EA i 2 osoby po Polsce do Cieszyna 7,4 -7,5 ale prędkość 85 - 90 max. ( aż się zdziwiłem bo solówką przy 120 pali 6,2 )
zaznaczam ,że bez klimy !.
Za granicą po autostradach z klimą przy tej prędkości już 8,5 - 9,0 ale jak pogoniłem 110 - 130 to już wyszło około 10/100km a może i powyżej !
Kiedyś miałem robaczka VW Passat combi z 88r. już w nowszej budzie po szczupaku ale silnik 1,6 zwykły gaznik trzeba było jechać >90 ale nie więcej jak 110 i palił 6,4 - 6,5 gazu !!! - takich już niestety nie produkują :(
Pozdrawiam.
Arekturbo
Podróżnik
Posty: 27
Dołączył(a): 14.07.2011

Nieprzeczytany postnapisał(a) Arekturbo » 24.02.2012 18:04

Skoda 1.4 TDI :( do jazdy po autostradzie sie nie nadaje bo przy 130km/h ma juz ponad 3,5tyś obr ;/

w 2011 roku jadąc z krakowa do lokvy i tankując na ostatnim BP prz\ed granicą (pod korek:) )następne tankowanie dopiero w okolicy splitu.( do rezerwy jeszcze 100km brakowało ale chciałem zeby sie troszke wymieszało z polskim paliwem)

podsumowując 3 osoby i max bagaży pod sufit (pontony namioty itp.) skoda spaliła 4,3litra /100km ;) wracając do polski już 4,7 ale klima cały czas chodziła
średnia prędkośc na komputerze wyszła 114km/h na autostradzie jechałem non stop 125-130-135
Ostatnio edytowano 31.08.2013 18:26 przez Arekturbo, łącznie edytowano 2 razy
auto_gt
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 2914
Dołączył(a): 20.02.2011

Nieprzeczytany postnapisał(a) auto_gt » 24.02.2012 20:42

i ja się podzielę , Espace 4 1,9 DCI waży 1,8 T w zeszłym roku 5 osób do włoch z bagażami , trasa - 2200 km w jedna strone średnia przeważnie autostrady , prędkość przelotowa 135 km/ h niemal non stop tempomatem , zwalniałem na ograniczeniach i tunelach , w tym kilka postojów , ciągle klima , zużycie 6,6L , co uważama za rewelację , poprzednie lata Multiplą 1,4 Tony wychodziło 7,5 L ???

A zimą w te mrozy , wychdziło 12 L tylko miasto , ale to kręcenie sie w miejscu dosłownie .
raf81
Odkrywca
Avatar użytkownika
Posty: 83
Dołączył(a): 28.11.2010

Nieprzeczytany postnapisał(a) raf81 » 26.02.2012 16:22

Sharan 2001 rok 1,9 TDI 115 + chip 3800 km średnia 6,17 L ( paragony do wglądu :D ) Jechałem w miarę możliwości przepisowo. Aaa 6 biegów i tempomat (dzięki Ci Boże za tempomat). W Cro tankowałem tylko na OMV dlaczego szukajcie na forum :D
Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Prawie Hyde Park, czyli wszystko oprócz polityki.


  • Podobne tematy
    Ostatni post

cron
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone