Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Przepisy drogowe: zmiany w 2009 r., uwagi

Którędy jechać? Ile zajmuje pokonanie trasy? Na jakich odcinkach drogi są płatne? Gdzie przekraczać granice? Nocować po drodze czy nie? A jeśli tak, to gdzie? Co zabrać w podróż, na co uważać, jak się zachowywać, jak radzić sobie w sytuacjach kryzysowych. Gdzie nie warto tankować i co z LPG.
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
Miłosz_S
Cromaniak
Posty: 919
Dołączył(a): 01.07.2008
Przepisy drogowe: zmiany w 2009 r., uwagi

Nieprzeczytany postnapisał(a) Miłosz_S » 17.01.2009 14:52

SŁOWACJA:
- wprowadzono obowiązek jazdy na światłach przez cały rok (mandat do 135 euro)
- obniżono dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym do 50 km/h

NIEMCY
- mandaty za wykroczenia wzrosły o kilkadziesiąt %, przykładowo przekroczenie szybkości w terenie zabudowanym o 21-25 km/h wzrosło z 50 do 80 euro,
- niezachowanie wystarczających odstępów na autostradzie (bardzo tego pilnują) kosztuje od 100 do 400 euro,

SZWAJCARIA
przystąpiła do strefy Schengen, zniesiono więc kontrole graniczne - ale uwaga, wzmożono kontrole obcokrajowców wewnątrz kraju.

A teraz powtórka z naszego podwórka - samochody osobowe -dopuszczalne prędkości:
- predkość "dzienna" w terenie zabudowanym w godzinach od 5,00 do 23,00 - do 50 km/h, prędkość "nocna" w godzinach od 23,00 do 5,00 - do 60 km/h
- poza terenem zabudowanym do 90 km/h
- autostrada do 130 km/h
- droga ekspresowa dwujezdniowa do 110 km/h
- droga ekspresowa jednojezdniowa do 100 km/h
- "Gierkówka" do 100 km/h

Zbyt wolna jazda jest wykroczeniem:
na szosie zbyt wolna jazda powoduje, że wymuszamy na innych kierujących manewr wyprzedzania. W mieście, gdy ruszamy po wyświetleniu zielonego światła, jeśli od razu nie będziemy zdecydowanie przyśpieszać, to zakłócić możemy ruch pojazdów przemieszczających się za nami, co grozi stłuczkami.
Dlatego warto tu przypomnieć przepis, że kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością nie utrudniającą jazdy innym kierującym.

Dodam jeszcze że każdy prowadzący ma obowiązek utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania
się poprzedzającego pojazdu. Odległość między pojazdami jadącymi w tunelu powinna wynosić minimum 50 m, odległość pomiedzy pojazdami stojącymi w korku (w tunelu) powinna wynosić minimum 5 m - to są nasze krajowe przepisy, mam nadzieję że pamięć mnie nie zawodzi i są dalej aktualne.

We Francji odległość pomiędzy pojazdami w tunelu ma zależeć od prędkości:
90 km/h - 50 metrów
100 km/h - 62 m
130 km/h - 73 m
Nie wiem jak jest w innych krajach ale dla naszego bezpieczeństwa warto trzymać się powyższych prędkości.

Z badań wynika że bardzo dużo wypadków zdarza się na wjeździe do tuneli. W słoneczne dni wjazd do tunelu jest zbyt ciemny, by kierowca mógł od razu dostrzec, co się w nim dzieje. Dlatego przed tunelami należy dodatkowo zwalniać nie tylko, gdy jest mokro czy mglisto, lecz także gdy świeci słońce.

Szerokiej drogi :papa:
Vjetar
Legenda
Avatar użytkownika
Posty: 45308
Dołączył(a): 04.06.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) Vjetar » 17.01.2009 14:57

We Francji odległość pomiędzy pojazdami w tunelu ma zależeć od prędkości:
90 km/h - 50 metrów
100 km/h - 62 m
130 km/h - 73 m

W uzupełnieniu:
na autostradzie też musi być zachowany odstęp (nie tylko w tunelach). Odległość od pojazdu poprzedzającego sprawdzana jest z policyjnego helikoptera na podstawie ilości linii przerywanych. Warto o tym pamiętać.
Bo później już patrol drogowy zatrzymuje i nie ma dyskusji przy wręczanym mandacie.
AndrzejJ.
zbanowany
Posty: 7149
Dołączył(a): 01.12.2005

Nieprzeczytany postnapisał(a) AndrzejJ. » 27.03.2009 20:38

Nowe przepisy drogowe na Słowacji
Na Słowacji weszły w życie nowe przepisy drogowe - wg nowych przepisów są np. nowe kary dla kierowców oraz nowe uprawnienia dla policjantów. Teraz słowacki policjant za przekroczenie prędkości może wystawić mandat w wysokości nawet 650 euro. Pieniądze te musi dostać od razu, na miejscu zdarzenia. Jeżeli kierowca nie posiada przy sobie takiej kwoty, wówczas słowacki policjant może nawet zatrzymać prawo jazdy. Słowaccy policjanci mogą zatrzymywać prawa jazdy również za inne wykroczenia. Oni też ustalają na jaki czas je zatrzymują. W Polsce prawo do tego ma sąd.
W nowym kodeksie pojawia się też obowiązek jazdy na światłach przez cały rok oraz nowe wymogi dla pieszych i rowerzystów. Każdy pieszy oraz rowerzysta, którzy poruszają się po drodze muszą posiadać elementy odblaskowe. W Polsce nie ma takiego wymogu, a policja ogranicza się tylko do akcji informacyjnych i apelów.

Polscy turyści muszą pamiętać, że słowackie prawo wymaga od kierowców posiadania apteczki ze ściśle określoną zawartością, kamizelek odblaskowych dla wszystkich podróżujących samochodem, które muszą być przewożone w kabinie samochodu, a nie w bagażniku oraz kompletu zapasowych żarówek i bezpieczników. Nowy kodeks stanowi jeszcze konieczność posiadania w apteczce samochodowej instrukcji pierwszej pomocy.
pasażer
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3391
Dołączył(a): 07.07.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) pasażer » 27.03.2009 21:36

Ostatnio edytowano 27.03.2009 21:55 przez pasażer, łącznie edytowano 1 raz
Bert
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 150
Dołączył(a): 24.02.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) Bert » 27.03.2009 21:46

Ale ta apteczka, to tylko dla aut na słowackich blachach......

Już widzę policjanta liczącego mi agrafki w apteczce 8O

A jak policjant na drodze sprawdzi amortyzację auta? ...
Użytkownik usunięty

Nieprzeczytany postnapisał(a) Użytkownik usunięty » 28.03.2009 05:58

Konwencja Wiedeńska....

Jednym z praktycznym aspektów tej konwencji jest to, że policja drogowa nie ma prawa nakładania mandatu na kierowców samochodów zagranicznych, wyposażonych zgodnie z wykazem wynikającym z rodzimego prawa o ruchu drogowym, ale niewystarczająco z punktu widzenia kraju, przez który przejeżdżają. W szczególności na przykład policja niemiecka nie może w Niemczech karać polskich kierowców za brak lub nieodpowiednio wyposażoną apteczkę samochodową (w Polsce jest ona zalecana, ale nieobowiązkowa, natomiast pojazdy zarejestrowane w Niemczech muszą ją mieć i to wyposażoną w ściśle określone środki medyczne), a polska policja w Polsce - kierowców niemieckich za brak gaśnicy, która w Niemczech nie jest obowiązkowa.

Należy zauważyć, że w Polsce, biorąc pod uwagę stan prawny na dzień 10 kwietnia 2008 r. (patrz 3), w przypadku kolizji przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym i Konwencji wiedeńskiej, pierwszeństwo mają przepisy zawarte w Konwencji. Zdarzają się jednak przypadki karania przez policję kierujących za zachowania sprzeczne z ustawą Prawo o ruchu drogowym choć prawidłowe w świetle Konwencji. W Polsce po przyjęciu mandatu karnego nie ma możliwości odwołania się od niego więc jeżeli karany ma pewność co do błędnej interpretacji prawa przez policję, musi odmówić przyjęcia mandatu karnego i zgodzić się na skierowanie sprawy do sądu grodzkiego. ....... żródło Wikipedia
Użytkownik usunięty

Nieprzeczytany postnapisał(a) Użytkownik usunięty » 28.03.2009 06:06

RPO Jan Kochanowski.....
Konwencja o ruchu drogowym, tzw. Konwencja Wiedeńska, jako międzynarodowy traktat, określający ogólne zasady ruchu drogowego, do którego przestrzegania zobowiązały się kraje - sygnatariusze, sporządzona w Wiedniu w dniu 8 listopada 1968 r. i uzupełniona Porozumieniem europejskim sporządzonym w Genewie 1 maja 1971 r. nie zezwala na wprowadzenie odmiennych uregulowań państwom, które tę Konwencję przyjęły. Polska stała się stroną obu tych umów w 1984 r., a ich tekst został opublikowany w Dz.U. z 1988 r., Nr 5, poz. 44, zatem jest zobowiązana do stosowania postanowień Konwencji Wiedeńskiej. Jako umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednia zgodą wyrażoną w ustawie ma ona pierwszeństwo przed postanowieniami zawartymi w ustawach, jeśli zapisów ustawowych nie można pogodzić z regulacjami wynikającymi z Konwencji Wiedeńskiej.
Użytkownik usunięty

Nieprzeczytany postnapisał(a) Użytkownik usunięty » 28.03.2009 06:16

część odpowiedzi na interpelacje poselską

4. Konsekwencje sprzeczności przepisów ustawy z ratyfikowaną umową międzynarodową.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 Konstytucji, ratyfikowana umowa międzynarodowa po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy. Umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową (art. 91 ust. 2 Konstytucji).

Omawiana Konwencja wiedeńska jest umową międzynarodową, ratyfikowaną przez Radę Państwa w 1984 r. Zgodnie z obecnie obowiązującym art. 241 ust. 1 Konstytucji RP, powinna być ona uznana za umowę ratyfikowaną za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, ponieważ była ratyfikowana na podstawie przepisów konstytucyjnych obowiązujących w czasie ratyfikacji, została ogłoszona w Dzienniku Ustaw, a z jej treści wynika, że dotyczy kategorii spraw wymienionych w art. 89 ust 1 Konstytucji (konkretnie pkt 5 ; bowiem przedmiot jej regulacji dotyczy spraw uregulowanych w ustawie).

W takim przypadku należy stwierdzić, że w sytuacji kolizji norm ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym z 1968 r. pierwszeństwo stosowania przysługuje przepisom Konwencji.

..aha i jeszcze jedno..Słowacja jest sygnotariuszem Konwencji wiedeńskiej
Idzik
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 196
Dołączył(a): 08.09.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) Idzik » 28.03.2009 08:14

nooo o konwencji wiedzialem wczesniej :) dlatego zbytnio nie przesadzalem już rok temu z tym wyposażeniem- ot jechalem przygotowany tak jak w PL ... no kamizelke mialem.

Ciekawy jestem jak sie jednak zachowac w kontekscie realnego spotkania z gliniarzami. Ktoś może z was już się spotkal z nimi 8) :twisted:

Jak to jest u nich z odmowa- przyjecia mandatu ? 8)

Chyba z tego co czytalem policja ma cala decyzje w swoich rekach (nie ma sadow grodzkich).
tturek
Odkrywca
Posty: 119
Dołączył(a): 08.02.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) tturek » 28.03.2009 08:51

Mibi napisał(a):SŁOWACJA:
- wprowadzono obowiązek jazdy na światłach przez cały rok (mandat do 135 euro)
- obniżono dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym do 50 km/h

NIEMCY
- mandaty za wykroczenia wzrosły o kilkadziesiąt %, przykładowo przekroczenie szybkości w terenie zabudowanym o 21-25 km/h wzrosło z 50 do 80 euro,
- niezachowanie wystarczających odstępów na autostradzie (bardzo tego pilnują) kosztuje od 100 do 400 euro,

SZWAJCARIA
przystąpiła do strefy Schengen, zniesiono więc kontrole graniczne - ale uwaga, wzmożono kontrole obcokrajowców wewnątrz kraju.

A teraz powtórka z naszego podwórka - samochody osobowe -dopuszczalne prędkości:
- predkość "dzienna" w terenie zabudowanym w godzinach od 5,00 do 23,00 - do 50 km/h, prędkość "nocna" w godzinach od 23,00 do 5,00 - do 60 km/h
- poza terenem zabudowanym do 90 km/h
- autostrada do 130 km/h
- droga ekspresowa dwujezdniowa do 110 km/h
- droga ekspresowa jednojezdniowa do 100 km/h
- "Gierkówka" do 100 km/h

Zbyt wolna jazda jest wykroczeniem:
na szosie zbyt wolna jazda powoduje, że wymuszamy na innych kierujących manewr wyprzedzania. W mieście, gdy ruszamy po wyświetleniu zielonego światła, jeśli od razu nie będziemy zdecydowanie przyśpieszać, to zakłócić możemy ruch pojazdów przemieszczających się za nami, co grozi stłuczkami.
Dlatego warto tu przypomnieć przepis, że kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością nie utrudniającą jazdy innym kierującym.

Dodam jeszcze że każdy prowadzący ma obowiązek utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania
się poprzedzającego pojazdu. Odległość między pojazdami jadącymi w tunelu powinna wynosić minimum 50 m, odległość pomiedzy pojazdami stojącymi w korku (w tunelu) powinna wynosić minimum 5 m - to są nasze krajowe przepisy, mam nadzieję że pamięć mnie nie zawodzi i są dalej aktualne.

We Francji odległość pomiędzy pojazdami w tunelu ma zależeć od prędkości:
90 km/h - 50 metrów
100 km/h - 62 m
130 km/h - 73 m
Nie wiem jak jest w innych krajach ale dla naszego bezpieczeństwa warto trzymać się powyższych prędkości.

Z badań wynika że bardzo dużo wypadków zdarza się na wjeździe do tuneli. W słoneczne dni wjazd do tunelu jest zbyt ciemny, by kierowca mógł od razu dostrzec, co się w nim dzieje. Dlatego przed tunelami należy dodatkowo zwalniać nie tylko, gdy jest mokro czy mglisto, lecz także gdy świeci słońce.

Szerokiej drogi :papa:

a jaka ma być odległośc pojazdu jadącego za drugim na autostradzie w niemczech lub gdzie to szukać?
Loucipher
Odkrywca
Avatar użytkownika
Posty: 82
Dołączył(a): 22.03.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) Loucipher » 28.03.2009 11:52

Odległość bezpieczeństwa (niem. Sicherheitsabstand) zdefiniowana tutaj:
http://de.wikipedia.org/wiki/Sicherheitsabstand
Dla nieznających - krótkie tłumaczenie:
Odstęp bezpieczeństwa (do przodu) - według par.4 rozporządzenia o ruchu drogowym (niem. StVO) jest to odstęp pozwalający zatrzymać się w razie gwałtownego hamowania poprzedzającego pojazdu. Jego dokładna wartość zależy mocno od rozwijanej prędkości oraz warunków drogowych.
Formuły używane do wyznaczania odstępu bezpieczeństwa:
Przy dobrych warunkach drogowych, co najmniej:
a) w obszarze zabudowanym - odległość pokonywana przez pojazd w ciągu 1 sekundy,
b) poza obszarem zabudowanym - odległość pokonywana przez pojazd w ciągu dwóch sekund.
Odstęp dwusekundowy daje podobne wyniki do innej formuły, znanej również polskim kierowcom - "pół szybkościomierza".
Ta druga formuła jest (de facto) uznana za oficjalną, o czym świadczy choćby poniższy link:
http://www.bussgeldkatalog-online.info/ ... bstand.htm
gdzie kary zaczynają się za jazdę w odległości właśnie poniżej połowy wskazania szybkościomierza.
A oto jakie kary grożą za to przewinienie:
a) za niezachowanie odstępu bezpiecznego przy prędkości do 80 km/h:
- 20 EUR,
- jeżeli czyn stanowi zagrożenie - 25 EUR,
- jeśli doszło do uszkodzeń mienia - 30 EUR,
- jeśli czyn karany jest ostrzeżeniem - 35 EUR (grzywna ostrzegawcza)
b) za niezachowanie odstępu bezpiecznego przy prędkości pow. 80 km/h
- w odstępie między połową i 1/4 wskazania szybkościomierza: 35 EUR (grzywna ostrzegawcza)
- poniżej 5/10 odstępu bezpiecznego: 40 EUR, 1 pkt. karny
- poniżej 4/10 odstępu bezpiecznego: 50 EUR, 2 pkt. karne
- poniżej 3/10 odstępu bezpiecznego: 75 EUR, 3 pkt. karne
- poniżej 2/10 odstępu bezpiecznego: 100 EUR, 4 pkt.karne (przy prędkości pow.100 km/h również 1 miesiąc zakazu prowadzenia pojazdów)
- poniżej 1/10 odstępu bezpiecznego: 125 EUR, 4 pkt.karne (przy prędkości pow.100 km/h również 1 miesiąc zakazu prowadzenia pojazdów)
c) za niezachowanie odstępu bezpiecznego przy prędkości pow. 130 km/h
- w odstępie między połową i 1/4 wskazania szybkościomierza: 35 EUR (grzywna ostrzegawcza)
- poniżej 5/10 odstępu bezpiecznego: 50 EUR, 2 pkt. karne
- poniżej 4/10 odstępu bezpiecznego: 75 EUR, 3 pkt. karne
- poniżej 3/10 odstępu bezpiecznego: 100 EUR, 4 pkt. karne
- poniżej 2/10 odstępu bezpiecznego: 125 EUR, 4 pkt.karne (przy prędkości pow.100 km/h również 1 miesiąc zakazu prowadzenia pojazdów)
- poniżej 1/10 odstępu bezpiecznego: 125 EUR, 4 pkt.karne (przy prędkości pow.100 km/h również 1 miesiąc zakazu prowadzenia pojazdów)

Za nieuzasadnione hamowanie kierujący pojazdem poprzedzającym:
- przy zagrożeniu ruchu - 20 EUR
- przy uszkodzeniu mienia - 30 EUR

Niezachowanie od pojazdu poprzedzającego odstępu umożliwiającego wjechanie między pojazdy poza obszarem zabudowanym - 25 EUR.

Niezachowanie przez pojazd ciężarowy lub autobus o DMC pow.3,5t odstępu pow. 50m od poprzedzającego pojazdu przy prędkości pow.50 km/h na autostradzie - 50 EUR.
pasażer
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3391
Dołączył(a): 07.07.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) pasażer » 28.03.2009 12:10

tturek Przytnij trochę czasem :idea:

Pozdrav :wink:
Użytkownik usunięty

Nieprzeczytany postnapisał(a) Użytkownik usunięty » 28.03.2009 14:20

Idzik napisał(a):nooo o konwencji wiedzialem wczesniej :) dlatego zbytnio nie przesadzalem już rok temu
Jak to jest u nich z odmowa- przyjecia mandatu ?

hmmmm i tu jest problem....byłem parę razy na Słowacji ale styczności bezpośredniej z władzą nie miałem....., może ktoś na forum...coś podpowie... W tym roku też przez Słowację i wyposażenie takie jak u nas wymagają plus 2 kamizelki na Chorwację ..pozdrawiam
Bocian
zbanowany
Posty: 24103
Dołączył(a): 21.03.2005

Nieprzeczytany postnapisał(a) Bocian » 28.03.2009 14:25

plus 2 kamizelki na Chorwację

Jeśli tak to po co Ci te kamizelki? :):)Czy w Polsce są wymagane?
Użytkownik usunięty

Nieprzeczytany postnapisał(a) Użytkownik usunięty » 28.03.2009 14:30

..."650 euro, czyli prawie 3 tys. zł ; z takim mandatem muszą się liczyć piraci drogowi, przekraczający dopuszczalną prędkość na Słowacji. Za poważniejsze wykroczenia, jak np. za jazdę na gazie, zapłacą nawet 1300 euro grzywny to prawie 6 tys. zł.

1 lutego u naszych południowych sąsiadów weszły w życie zmiany w kodeksie drogowym. Kary są bardzo wysokie. Podstawowa zmiana to wprowadzenie ograniczenia do 50 kilometrów na godzinę na obszarze zabudowanym. Do tej pory w słowackich miastach obowiązywało 60 km/h. Jak zapowiada słowacka policja, przestrzeganie tego przepisu będzie rygorystycznie egzekwowane.

Nowość dotyczy także opon zimowych do tej pory nie były wymagane, teraz musimy je mieć, jeżeli jedziemy po ośnieżonej lub oblodzonej drodze. Mandat za brak takich opon wyniesie 60 euro (ponad 273 zł).

Kierowcy muszą pamiętać, że mandat na Słowacji mamy obowiązek uiścić od razu. Policjanci będą wkrótce mieli terminale, tak aby ukarany kierowca mógł zapłacić kartą kredytową. Jeśli nie będziemy w stanie zapłacić, policjant wystawi mandat kredytowy. Jednak zatrzyma nasze prawo jazdy i dowód rejestracyjny do czasu uiszczenia opłaty.....". .....i po urlopie w Chorwacji.....
Następna strona

Powrót do Samochodem - trasy, noclegi, przepisy, uwagi

cron
Przepisy drogowe: zmiany w 2009 r., uwagi
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone