Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Łódź do turystyki przybrzeżnej

Piaszczyste plaże? To w Chorwacji jednak rzadkość. Ale może są tacy, którzy chcą podzielić się z innymi swoją wiedzą na ten temat. Potrzebujesz łagodnego zejścia do morza? A może lubisz nurkować czy wędkować? Chcesz wypożyczyć łódkę i poznać Chorwację od strony morza? Albo masz skuter wodny i chcesz go zabrać?
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
jacek_katowice
Odkrywca
Posty: 105
Dołączył(a): 19.05.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) jacek_katowice » 28.09.2009 22:35

TAk czytam ten wątek i nasuwa mi się kilka myśli, ale pozwolicie, że zacznę od początku.
Podzielam zdanie Jacka, a nianowicie mała, bo mała ale skorupa choćby z najmniejszą kabiną według mnie jest znacznie bezpieczniejsza od jakiegokolwiek RIBa chociażby z uwagi na możliwość "przechowania" dzieci oraz na ewentualną chwilę odpoczynku. Koledzy, jak zapewne zauważyliście w chwili "ataku" bory, o czym mowa kilka postów wyżej, nawet całkiem duże jednostki spi...przają czym prędzej do brzegu. A pamiętajcie, wielcy żeglarze, borę można łatwo przewidzieć, ewentualnie na temat jej nadejścia dowiedzieć się z UKF-ki - polecam jej posiadanie na każdej jednostce, już nie jednego wybawiła z opresji.
Co do ciągnięcia takiej skorupy, osobiście posiada SEA REY'a 210CC, jego długość to 6,4m a waga z pustym bakiem 1900kg, do tego laweta i cały zestaw waży 2450kg. Ciągnę to Citroenem C8 2,2 i uwierzcie, przy zachowaniu bezpiecznej prędkości jazda całkiem przyjemna, tzn. na autostradzie w granicach 110 do 120 km/h.
Terenowiec pisze tutaj o pływaniu przybrzeżnym. Co możemy przez to rozumieć? czy chodzi o pływanie wzdłuż brzegu tzn w odległości do 0,5Nm, czy trochę dalej (2Nm) czy też jeszcze dalej np. do 20Nm?
Mowa jest w tym temacie oczywiście o wyborze odpowiedniej jednostki ale czy zadał ktoś sobie pytanie, a w zasadzie pomyślał o jednym "mierz siły na zamiary"?
Koledzy uwierzcie, mam spore doświadczenie, znajomość nawigacji, znajomość map i wszystkie mapy basenu MŚ, uprawnienia radiowe, patent kapitana motorowodnego, a jednak do pływania na fali o wysokości ok 4m, tymbardziej RIB'em, jak pisze Terenowiec podchodzę z ogromnym dystansem, a już na pewno na taką "eskapadę" nie zabrał bym dzieci.
Pozdrawiam Jacek
terenowiec
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 347
Dołączył(a): 28.06.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) terenowiec » 28.09.2009 23:01

Jacek czy należy rozumieć, że w Twojej ocenie RIB na warunki dużej fali mniej się nadaje niż skorupa? Nie żebym tak myślał, ale na wsi mówią, że przewaga RIB-a to właśnie większa dzielność morska... Już nic nie rozumiem...
Pisząc o turystyce przybrzeżnej mam na myśli nie oddalanie się od brzegu zbyt daleko, czyli powiedzmy - naginając uprawnienia sternika motorowodnego - te kilka kilometrów od brzegu. Raczej nie sadzę, że odpowiedzialny motorowodniak, małą jednostką, zechce się wypuścić kilkanaście kilometrów w otwarte morze. Ja owszem, zrobiłem z małymi dzieciakami kupę kilometrów, ale cały czas miałem w okolicy jakieś mniejsze lub większe wyspy. Nie mniej jednak uważam, że jednym z najważniejszych czynników łodzi powinna być jej odporność na trudne warunki jakie pojawią się na morzu. Jestem daleki od pływania po rozhuśtanej wodzie, ale właśnie taką napotkałem w drodze powrotnej z mojego najdłuższego rejsu. Cały urok pływania psuła mi wówczas myśl, że zaraz albo nas wywróci fala, albo to samo zrobi wiatr. I w tym momencie marzyłem o dzielności jachtów żaglowych którymi pływałem i dla których pływanie nawet przy wietrze o sile 7 czy 8 w skali Beauforta było warunkami, w których jednostki te całkiem dobrze sobie radziły i były w stanie płynąć - choć nie było to zadanie łatwe.
Myślę, że najgorszym, co morze spotkać płynących po morzy, jest wywrócenie jednostki. Pominę kwestię zatonięcia łodzi, gdyż coraz więcej produktów reklamowanych jest jako niezatapialne. Czy Waszym zdaniem morze być coś gorszego?
jacek_katowice
Odkrywca
Posty: 105
Dołączył(a): 19.05.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) jacek_katowice » 29.09.2009 00:02

Terenowiec, masz jak najbardziej rację. RIB ma dużo większą dzielność morską od zwykłej skorupy. Napisałem zwykłej, bo nie można porównywać do RIB'a łodzi motorowej o długości np. 10m, a takimi pływałem zarówno jako załogant oraz jako skipper. w takim wypadku na pewno wybieram łódź motorową. Oczywiście tak jak piszesz są jednostki niezatapialne, ale nie niewywracalne. Wiedz, że przy dużej fali - czytaj większej niż 1m - utrzymanie się na powierrzchni wody, przy wywróconej jednostce jest szalenie trudne oraz niebezpieczne - pamiętaj woda to żywoł - fala potrafi rzucić Cię na wywróconą łajbę i nieźle pokiereszować. Pływając nawet te kilka kilometrów od brzegu, czytaj ok. 4 wg. posiadanego patentu, czy posiadasz niezbędny sprzęt ratunkowy? Piszę to nie aby Ciebie zniechęcić, lecz aby niektórym kolegom uzmysłowić na jakie narażają się niebezpieczeństwa. Panowie, pamiętajcie Adriatyk to nie jeziora, a i te bywaja niebezpieczne - rok 2008 biały szkwał na jeziorze Śniardwy. Mierzcie siły na zamiaru. Jacek
MorskiPas
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3214
Dołączył(a): 13.08.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) MorskiPas » 29.09.2009 00:07

niedzwiedz40 napisał(a):zrobiłem przyczepke pod ponton ale nie tyle z powodu braku miejsca w aucie co ,że rozkładanie i składanie psuło cały wypoczynek


Jak ponton wozisz na przyczepie, to nie baw się w dorabianie platform i namiotów do gumenjaka. Za te same pieniądze, które na to byś musiał wydać kup używaną łódkę 4,5-5,5m z kabiną (śledzę Alledrogo i widziałem takie już od 3 kzł). Silnik już masz, może i teleflex podejdzie i masz jaki taki komfort. Może nawet chemiczne WC się zmieści. Dalej twierdzę, że jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego.
terenowiec
Croentuzjasta
Avatar użytkownika
Posty: 347
Dołączył(a): 28.06.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) terenowiec » 29.09.2009 07:32

Panowie i Panie (jeżeli takowe w dyskusji tej uczestniczą), jakie Waszym zdaniem warunki muszą być, aby przewrócić 5 metrową łódź bądź RIB-a? Chodzi mi o uważne płynięcie, a nie wygłupy, gwałtowne zwroty czy skoki na falach. Czyli do jakiej siły wiatru i przy jakiej największej fali (stanie morza) jesteśmy w stanie jeszcze płynąć aby nas nie wywróciło? Przyjmijmy, że skiperem jest przeciętny motorowodniak, a nie bardzo doświadczony wilk morski. Pytam tutaj, bo tak na prawdę nigdzie na to pytanie nie znalazłem odpowiedzi. Są informacje, relacje i filmy pokazujące jak silne wiatry sztormowe przewracają łodzie i jachty, natomiast mało jest na temat słabszych wiatrów 5 - 6 - 7 stopniowych i mniejszych fal 1 - 1,5 czy 2 metrowych. Czy wiecie coś na temat szans w takich warunkach? Gdzie jest granica dla takich łodzi, której nie pokona większość przeciętnych motorowodniaków?
Oczywiście wiem, że jednego przewróci trójka i metrowa fala, a drugi da radę przy piątce i półtora metrowej fali. Mało tego ten sam sternik raz da radę przy gorszych warunkach, a innym razem może przegrać w warunkach łatwiejszych. Dlatego też pytam bardzo ogólne na temat przypuszczalnej uśrednionej granicy wywracalności. Takiej powiedzmy, że już co trzecia, czy co czwarta łódź fiknie kozła lub na bok.
niedzwiedz40
Croentuzjasta
Posty: 210
Dołączył(a): 03.08.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) niedzwiedz40 » 29.09.2009 10:08

Silnik już masz, może i teleflex podejdzie



ten zestaw sprzedałem w zeszłym roku bo miałem miec większy , przez rok trzymałem idealną 70KM Johnsona ale i to sprzedałem teraz mam tylko yamaszke 4 na rezerwe teleflex manetke i reszte osprzętu i czekam aż mi coś przywiozą. :( myslicie że dlaczego zgodziłem się na Egipt?bo nie miałem czym pływac :P
mirko
Rezydent
Avatar użytkownika
Posty: 3659
Dołączył(a): 06.04.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) mirko » 29.09.2009 10:33

Panowie i Panie (jeżeli takowe w dyskusji tej uczestniczą), jakie Waszym zdaniem warunki muszą być, aby przewrócić 5 metrową łódź bądź RIB-a?



Łódka, która posiada certyfikat, muszi spełniać badania, próby przechyłu(inclining test) zgodnie z : EN ISO 12217-3

Obszar nawigacji łódki zależy od:

-wytrzymałośćy kadłuba
-wyposażenia łódki

:?
niedzwiedz40
Croentuzjasta
Posty: 210
Dołączył(a): 03.08.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) niedzwiedz40 » 29.09.2009 10:51

mottom
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 763
Dołączył(a): 02.09.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) mottom » 29.09.2009 14:36

jacek_katowice napisał(a):dowiedzieć się z UKF-ki - polecam jej posiadanie na każdej jednostce, już nie jednego wybawiła z opresji.


Niestety, żeby móc mieć UKF-kę na pokładzie trzeba zrobić uprawnienia operatora - (planuję taki kurs na zimę). Jak/jeżeli go skończę :o , to sobie zafunduję radyjko (ręczniaka) na ponton 8) a,co - wiecie może ile taki może kosztować (i jakie modele można polecić)?

jacek_katowice napisał(a):do pływania na fali o wysokości ok 4m, tymbardziej RIB'em, jak pisze Terenowiec podchodzę z ogromnym dystansem, a już na pewno na taką "eskapadę" nie zabrał bym dzieci.


Jeżeli dobrze zrozumiałem terenowca (na początku) to wcale nie chodzi o "eskapady" (specjalnie wypłynięcie w morze) w czasie gdy trwa np. sztorm (albo "trochę" mnijesza fala :? ) tylko o możliwość "przeżycia" i dopłynięcia do portu gdy taka pogoda nas zastanie podczas wycieczki :(

Wydaje mi się, że do TURYSTYKI Z DZIEĆMI (nawet "przybrzeżnej") najlepiej jest wybrać największą jednostkę na jaką kogo stać (lub jeżeli kogoś nie stać na zakup to wyczarterować). Mamy stare przysłowie - "Duży może więcej" (wyjątek czyli np. Titanic potwierdza regułę :wink: ).
"Pobawić się" można praktycznie na wszystkim (nawet na wannie z silnikiem :P ) , ale żeby z dzieciakami podróżować - tylko solidny spory kadłub (obojętnie czy "sztywniak" czy RIB) z kabiną (i oczywiście sporo rozsądku) :idea:
Jacek L
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 629
Dołączył(a): 10.01.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) Jacek L » 29.09.2009 17:16

Cała dyskusja jest o turystyce przybrzeżnej - czyli jak dobrze rozumiem ok 4 km od brzegu - a nie o pływanie w warunkach ekstremalnych

Do tego rodzaju rekraacji spokojnie wystarczy łódka o dł 5m szer 2,2 - z autopsji wiem ,że jest dość stabilna - byle fala też jej nie wywali , kabinka spokojnie pomieści 2 dzieci + 2 dorosłych (w razie deszczu czy wiatru) silnik 50 KM spokojnie zapewni bezproblemowe wejście w ślizg ,a jeśli będzie dobrze wytapicerowana , mam na myśli nie tylko siedziska ,ale także owinięte rurki w części kokpitowej ,to spokojnie można poskakać nawet na falach powyżej 1m i tyłka ani pleców się nie odbije.

w kabinie pod pokładem można spokojnie wygospodarować miejsce na zapasowy silnik pomocniczy "co by" nie dyndał przez cały czas na pantografie - moim zdaniem na pływanie turystyczne spokojnie wystarcza mi moje pływadło.

Dużo schowków (zamykanych) jak i kabina są bardziej bezpieczne dla pozostawionych w łódce kapoków, lin, racy, i innych przedmiotów ,które lubią się czasem do kogoś przykleić :wink: a tego rib nie zapewnia
mottom
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 763
Dołączył(a): 02.09.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) mottom » 29.09.2009 17:49

Jacek L napisał(a):Dużo schowków (zamykanych) jak i kabina (...)
a tego rib nie zapewnia

Dlaczego? - są przecież RIB'y z kabinami. To co odróżnia RIB'a od "skorupy" to jedynie brak na skorupie bocznych pompowanych tub (reszta przecież może być dokładnie taka sama) :?
Jacek L
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 629
Dołączył(a): 10.01.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) Jacek L » 29.09.2009 17:55

mottom napisał(a):
Jacek L napisał(a):Dużo schowków (zamykanych) jak i kabina (...)
a tego rib nie zapewnia

Dlaczego? - są przecież RIB'y z kabinami. To co odróżnia RIB'a od "skorupy" to jedynie brak na skorupie bocznych pompowanych tub (reszta przecież może być dokładnie taka sama) :?


ale cena jest diametralnie różna :D :D :D

a miało być cenowo ok 30 tyś - rib z kabiną to grubo powyżej stówki :D
mottom
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 763
Dołączył(a): 02.09.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) mottom » 29.09.2009 18:05

Jacek L napisał(a):ale cena jest diametralnie różna
a miało być cenowo ok 30 tyś - rib z kabiną to grubo powyżej stówki

jak już kombinować w temacie to "na całego" :)
a może by tak do kupionej tanio skorupy dokleić boczne tuby i mamy "home made RIB" :idea: :wink:

W sumie ciekawe - dlaczego można kupić tanio używaną skorupę, a podobnej wielkości RIB kosztuje dużo drożej? Może to nie jest tylko "skorupa z doklejonymi pływakami"? Coś MUSI tę cenę podbijać ..... (może po prostu ciężko jest utrzymać tuby przez lata w dobrym stanie, więc RIB'a można kupić albo drogo, albo w stanie "tani" już się nie nadaje do pływania)
MorskiPas
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3214
Dołączył(a): 13.08.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) MorskiPas » 29.09.2009 18:49

niedzwiedz40 napisał(a):co myślicie o tej??


http://www.allegro.pl/item744079744_mot ... orowy.html


Szukamy sprzętu, który da się pociągnąć byle jakim autem i bez prawa jazdy kat. E, czyli do 500kg, a to na oko waży co najmniej dwa razy tyle.
MorskiPas
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 3214
Dołączył(a): 13.08.2004

Nieprzeczytany postnapisał(a) MorskiPas » 29.09.2009 18:55

mottom napisał(a):a może by tak do kupionej tanio skorupy dokleić boczne tuby i mamy "home made RIB" :idea: :wink:


i jeszcze dwie rakiety na paliwo stałe, będzie najszybszy w całej parafii :lol: :lol: :lol:

Pontony są drogie bo skorupę możesz zrobić w garażu, a wykonanie tub nie jest proste i domowym sposobem się nie da.

pozdrav K
Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Plaże & Adriatyk - żeglowanie, nurkowanie, wędkowanie...



cron
Łódź do turystyki przybrzeżnej - strona 4
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2024 Wszystkie prawa zastrzeżone