Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Booking naruszał zbiorowe interesy klientów - odszkodowania

Wszystkie rozmowy na tematy turystyczne nie związane z wcześniejszymi działami mogą trafiać tutaj. Zachowanie się naszych rodaków za granicą, wybór kraju wakacyjnego wyjazdu, czy korzystać z biur podróży.
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
stachan
Koordynator forum
Avatar użytkownika
Posty: 3727
Dołączył(a): 16.02.2014
Booking naruszał zbiorowe interesy klientów - odszkodowania

Nieprzeczytany postnapisał(a) stachan » 12.08.2025 15:49

Może komuś przyda się poniższa informacja, bo mowa o rekompensatach :idea:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że Booking.com naruszał zbiorowe interesy klientów, m.in. nie informując jasno o braku ochrony wynikającej z prawa konsumenckiego przy rezerwacjach u podmiotów niebędących przedsiębiorcami. Platforma zobowiązała się do zmian i wypłaty rekompensat.

Decyzja UOKiK w sprawie Booking.com

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że praktyki stosowane przez Booking.com naruszają zbiorowe interesy konsumentów - pisze "Puls Biznesu". UOKiK uznał, że w przypadku rezerwacji noclegów u podmiotów, które nie posiadają statusu przedsiębiorcy, platforma nie informowała w prawidłowy sposób o tym, że zmienia się zakres ochrony praw kupującego. W efekcie mogli oni zawierać umowy, nie zdając sobie sprawy z tego, że nie przysługuje im ochrona wynikająca z prawa konsumenckiego. Niejasny był również podział obowiązków między platformą, a dostawcami usług w przypadku składania reklamacji. 
"Kluczowe jest, by użytkownik takiej platformy, zanim podejmie decyzję zakupową, wiedział, czy zawiera umowę z przedsiębiorcą, czy z podmiotem nim niebędącym. Jako konsumenci potrzebujemy jasnych zasad i czytelnych informacji, szczególnie tam, gdzie decyzje podejmujemy w kilka sekund, kilkoma kliknięciami" - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny. 

Booking zobowiązał się do wypłaty odszkodowań i wprowadzenia zmian

W odpowiedzi na postawiona zarzuty Booking.com zobowiązał się do wprowadzenia zmian, które zwiększą przejrzystość platformy. Ważną częścią zobowiązań jest przyznanie rekompensat konsumentom. Skorzystają z nich osoby, które dokonały rezerwacji między 1 stycznia 2023 r. a dniem wprowadzenia zmian, wynikających z decyzji.
Poszkodowani użytkownicy otrzymają różne formy rekompensaty w zależności od poziomu w programie lojalnościowym platformy. Osoby z poziomu pierwszego i drugiego zostaną awansowane o jeden stopień, co może przełożyć się na wyższe zniżki w obiektach udzielających rabatów w ramach programu. Użytkownicy z poziomu trzeciego dostaną 40 zł do wykorzystania na Booking.com. Spółka poinformuje o zasadach przyznania rekompensaty zarówno obecnych, jak i byłych klientów. 
"Spółka wprowadzi zmiany, które zwiększą przejrzystość platformy dla użytkowników. Ważną częścią zobowiązań jest przyznanie rekompensat konsumentom. Skorzystają z nich osoby, które dokonały rezerwacji między 1 stycznia 2023 r. a dniem wprowadzenia zmian, wynikających z decyzji" - napisano w oświadczeniu.  
Sprawa Booking.com jest jedną z wielu interwencji Prezesa UOKiK dotyczących egzekwowania obowiązków informacyjnych w e-commerce po wejściu w życie dyrektywy Omnibus. Wcześniej podobne decyzje zobowiązujące wydano wobec Zalando i Travelist. "Wspólnym mianownikiem podjętych przez Prezesa UOKiK działań jest potrzeba zapewnienia jasności, kto sprzedaje usługę i jakie prawa przysługują konsumentowi" - czytamy na stronie urzędu.


Booking.com z zarzutami od UOKiK

Powrót do Rozmowy o turystyce i nie tylko



cron
Booking naruszał zbiorowe interesy klientów - odszkodowania
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone