Chorwacja Online..........odkryj Chorwację na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków

Campingowe patenty i caravaning

Dla miłośników namiotów, przyczep i biwakowania. Standardy, ceny, ciekawe miejsca do zwiedzenia przez trampingowców.
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
Felland
Plażowicz
Posty: 5
Dołączył(a): 25.11.2018

Nieprzeczytany postnapisał(a) Felland » 31.01.2020 18:53

Shadi napisał(a):Troszeczkę zgłębiłem temat homologacji pojazdów. Więc producenta auta np w Japonii jak w moim przypadku, nie interesują przepisy dotyczące prędkości w jakimś kraju. Producent daje homologację na nacisk na hak ( w moim przypadku 150kg) oraz na wagę ciągnionej przyczepki z maksymalną prędkością autostradową ( u mnie 650kg) Po prostu niektórzy ustawodawcy przewidzieli, że nie każdy będzie potrafił jechać z przyczepką i stąd te ograniczenia.


Witam,
O co chodzi z tą homologacją, w przypadku której kierowcy nie dotyczą przepisy RD obowiązujące w danym kraju?

Pozdrawiam
fly
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 1010
Dołączył(a): 16.06.2011

Nieprzeczytany postnapisał(a) fly » 31.01.2020 20:25

Shadi napisał(a):Troszeczkę zgłębiłem temat homologacji pojazdów. Więc producenta auta np w Japonii jak w moim przypadku, nie interesują przepisy dotyczące prędkości w jakimś kraju. Producent daje homologację na nacisk na hak ( w moim przypadku 150kg) oraz na wagę ciągnionej przyczepki z maksymalną prędkością autostradową ( u mnie 650kg) Po prostu niektórzy ustawodawcy przewidzieli, że nie każdy będzie potrafił jechać z przyczepką i stąd te ograniczenia.


...nie wiem co Kolega zgłębiał ...i ...gdzie.

Homologacje pojazd otrzymuje w Polsce od ITS a nie od Subaru Japan, ewentualnie w Polsce pojazd dopuszczony do ruchu zostaje na podstawie homologacji uzyskanej w innym państwie członkowskim UE.
Niewiele jest aut z dopuszczalnym naciskiem na hak 100 kg, a tu czytam Kolega ma 150 fiufiu ...otóż nie...XV ma 75 do 85
...reszta to bzdury...ale muszę przyznać że śmieszne.
pozdro
fly
Shadi
Globtroter
Posty: 39
Dołączył(a): 12.06.2011

Nieprzeczytany postnapisał(a) Shadi » 31.01.2020 20:54

Witaj fly, masz XV, że tak się znasz. Ja mam i specjalnie dla Ciebie poszedłem teraz zrobić zdjęcie haka i albo ta tabliczka to tylko ozdoba albo mam 140 kg nacisku. Zdjęcia musiałem przyciąć bo robiłem z lampą i było za duże do załadowania.
Załączniki:
20200131_205035.jpg
fly
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 1010
Dołączył(a): 16.06.2011

Nieprzeczytany postnapisał(a) fly » 31.01.2020 21:43

Shadi napisał(a):Witaj fly, masz XV, że tak się znasz. Ja mam i specjalnie dla Ciebie poszedłem teraz zrobić zdjęcie haka i albo ta tabliczka to tylko ozdoba albo mam 140 kg nacisku. Zdjęcia musiałem przyciąć bo robiłem z lampą i było za duże do załadowania.

Niepotrzebna fatyga, ale dzięki :lol:
...oczywiście że nie ozdoba i poniekąd zwracam honor, przyznaje masz 140 kg nacisku, hak ma homologacje wydaną w Holandii, prawdopodobnie z Holandii pochodzi też samochód.
Jedyne na co zwróciłem uwagę to brak pozycji/wartości "R" R - max. dopuszczalnej masy przyczepy z hamulcem w [kg];
A z ciekawości jeszcze zapytam, i to nie tylko ciebie kol. Shadi, ale też innych kolegów,
...jak w dowodzie odnotowany jest hak, chodzi mi o Polski dowód rejestracyjny?
pozdro
fly
Felland
Plażowicz
Posty: 5
Dołączył(a): 25.11.2018

Nieprzeczytany postnapisał(a) Felland » 31.01.2020 23:59

fly napisał(a):...otóż nie...XV ma 75 do 85
...reszta to bzdury...ale muszę przyznać że śmieszne.
fly


Witam ponownie.
Otóż nie, to nie są bzdury.
Brawura nie wiem z czego wynikająca oraz pobieżne zapoznanie z tematem (holowanie) może być niebezpieczne dla podróżujących jak i innych uczestników ruchu.
Wyjaśniam:
Kolega kupił auto z hakiem
01a.png

Problem w tym, że elementem dobieranym do pojazdu jest również belka haka. Być może doszło do zamiany kuli haka która pasuje mocowaniem do belki. Istnieje też możliwość, że producent haka, firma ACS produkuje uniwersalne pod względem wytrzymałościowym wersje haka.
08a.png

Jednak zespół haka nie wisi sobie w powietrzu tylko jest mocowany do struktury nadwozia:
albo do pasa tylnego, albo do specjalnie wyprofilowanych podłużnic i mocowany w miejsca przewidziane do tego celu przez producenta. Innymi słowy staje się on integralną częścią nadwozia i ma wpływ na wytrzymałość struktury tylnej części pojazdu.
Co zatem proponują inni producenci:
05a.png

05aa.png

06a.png

07a.png

Moduły haka holowniczego dobierane są do konkretnego pojazdu. Producent pojazdu określa jakim obciążeniem może zostać potraktowane nadwozie (w tym przypadku hak holowniczy mocowany do tylnej części samonośnego nadwozia).
Tak to wygląda dla Subaru:
04a.png

09a.png

10a.png


To tak na szybko zebrane dane żeby uzmysłowić, że jedno to chcieć a drugie to móc.

A tak to wygląda w porównaniu do innych większych pojazdów.
11a.png


Wygląda na to, że zespół haka prawie dwukrotnie przekracza wytrzymałością zdolność nadwozia do przenoszenia obciążeń tyłu pojazdu. Przekroczenie dopuszczalnego przez producenta pojazdu nacisku na hak holowniczy może skutkować powstawaniem przeciążeń na elementach nośnych nadwozia: pas tylny/podłoga bagażnika oraz wpływać na stabilność pojazdu (przeciążona tylna oś). O wpływie na układ jezdny (zawieszenie) i resorujący nie wspominając.

PS Z taką bagażówka byłem w CRO 3 razy. Od trzech lat jeżdzę już z dużą budką. I choć mogę, to nie latam z takimi prędkościami, mając na względzie swoje jak i innych bezpieczeństwo. Jak również PRD 8) .

Pozdrawiam
fly
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 1010
Dołączył(a): 16.06.2011

Nieprzeczytany postnapisał(a) fly » 01.02.2020 02:31

Felland napisał(a):
fly napisał(a):...otóż nie...XV ma 75 do 85
...reszta to bzdury...ale muszę przyznać że śmieszne.
fly


Witam ponownie.
Otóż nie, to nie są bzdury.

...no a jak określisz wypowiedz kolegi iż ustawodawca wiedząc iż nie umiemy jeździć wprowadził ograniczenie prędkości? :D
-ja akurat potwierdziłem iż umiem jeździć z przyczepą zdając egzamin na kat. E, czy nie powinien ustawodawca w myśl tego co powiedział kolega Shadi zezwolić mi na szybszą jazdę? - :wink: - zresztą nieważne.
Twój post kolego Felland potwierdza moje przypuszczenia iż to homologacja pojazdu określa wagę z jaką może być nacisk na hak do tego pojazdu zamontowany. Stąd też moje pytanie o polski dowód rejestracyjny, bo w norweskim dowodzie rejestracyjnym masz to wyszczególnione (nie chce mi się lecieć do garażu żeby zrobić zdjęcie),
... i w bazie pojazdów zresztą też
Resized_20200201_012647_6383.jpg

gdzie w 10 pozycji od góry Maksvekt på tilhengerkobling jest 90 kilo (ford S-max Mk1) .
...myślę że jest tak jak mówisz iż firma ACS produkuje haki z homologacją u siebie w Holandii (E4) na 140 kg niejako "uniwersalne", natomiast w Polsce (E20) uzyskały homologacje na 75 kg, aczkolwiek Subaru jakie ma kolega Shadi wg, norweskiej bazy pojazdów SUBARU XV gdzie po kliknięciu w link, a następnie Mål og vekt masz wszystki parametry Subaru wymiarów i mas jakie może ciągnąć lub przewozić.
pozdro
fly
Shadi
Globtroter
Posty: 39
Dołączył(a): 12.06.2011

Nieprzeczytany postnapisał(a) Shadi » 01.02.2020 15:03

Witam ponownie.
Super, że dzięki naszej dyskusji na tym forum część chętnych do caravaningu mogło zgłębić temat przyczep i haków, co pozwoli podjąć im decyzję przyczepa czy boks.
Od siebie dodam jeszcze aby przed zakupem przyczepki sprawdzić zapis w dowodzie rej auta. To znaczy sprawdzić dopuszczalną masę ciągnionej przyczepki, ponieważ odkąd jeżdżę do CR z przyczepą za każdym razem na granicy muszę pokazać dowód rej auta i przyczepki. Wcześniej gdy nie miałem pontonu i nie potrzebowałem przyczepki to kontroka na granicy była pro fofma. Podczas zakupu przyczepki 750 kg sprzedawca zaproponował mi, że napisze do producenta i w ciągu tygodnia dośle mi homologację na 650 kg . Teraz mam 650 w dowodzie auta i 650 w dowodzie przyczepki.
perkac19
Podróżnik
Posty: 16
Dołączył(a): 03.02.2020

Nieprzeczytany postnapisał(a) perkac19 » 03.02.2020 12:35

Witam wszystkich campingowców :D
Kupilismy z żoną nowy domek firmy Outwell Lawndale 500.

110889_3.1.jpg


Ciekawi jesteśmy jak będzie się spisywal podczas bałkanskich wyjazdów.
Jeśli macie jakieś doświadcznia z tą firmą chętnie posłuchałbym waszych opinii.

Pzdr.
P.S "Byle do lata bo juz nie daleko".
Rafi70
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 571
Dołączył(a): 20.03.2017

Nieprzeczytany postnapisał(a) Rafi70 » 03.02.2020 13:07

perkac19 napisał(a):Witam wszystkich campingowców :D
Kupilismy z żoną nowy domek firmy Outwell Lawndale 500.

110889_3.1.jpg


Ciekawi jesteśmy jak będzie się spisywal podczas bałkanskich wyjazdów.
Jeśli macie jakieś doświadcznia z tą firmą chętnie posłuchałbym waszych opinii.

Pzdr.
P.S "Byle do lata bo juz nie daleko".

Swietny wybór, również jestem od kilku sezonów użytkownikiem namiotu tej firmy model Aspen 500, jesteśmy z niego mega zadowoleni.
perkac19
Podróżnik
Posty: 16
Dołączył(a): 03.02.2020

Nieprzeczytany postnapisał(a) perkac19 » 03.02.2020 13:30

Rafi70, witam
Pytanie: Czy tropik outwella 3000mm daje radę podczas bałkańskich burz?
Nie mam na myśli kondensjacji związanej z wentylacją.

Powiedzenie starych kempingowców brzmi: "czwarty namiot jest dopiero tym właściwym" i mam nadzieje że sprawdzi się to w moim przypadku.
Pzdr
Rafi70
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 571
Dołączył(a): 20.03.2017

Nieprzeczytany postnapisał(a) Rafi70 » 03.02.2020 14:36

perkac19 napisał(a):Rafi70, witam
Pytanie: Czy tropik outwella 3000mm daje radę podczas bałkańskich burz?
Nie mam na myśli kondensjacji związanej z wentylacją.

Powiedzenie starych kempingowców brzmi: "czwarty namiot jest dopiero tym właściwym" i mam nadzieje że sprawdzi się to w moim przypadku.
Pzdr

Również słyszałem to powiedzenie i u mnie było właśnie tak , wcześniej miałem 3 inne ,aż w końcu trafiliśmy model , który spełnia wszystkie nasze wymagania . Przeżyłem w nim 2 konkretne Bory na Istrii i bez problemu , zero przecieków , konstrukcja stabilna (pod warunkiem ,że całość jest dobrze przytwierdzona do podłoża , drzew , słupków lub krzaków ). Wentylacja jest również dobra , oczywiście całość musi być naciągnięta . :wink:
SingSing74
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 1371
Dołączył(a): 03.11.2010

Nieprzeczytany postnapisał(a) SingSing74 » 03.02.2020 14:47

Wczoraj na forum karawaningowym zdradziłem swój (chyba że ktoś już wcześniej stosował) pomysł na ochłodę na kempingowej parceli. Podpatrując ostatnio sąsiadów z Niemiec, którzy wykorzystywali przyłącze wody do zasilania zewnętrznego prysznica przyszło mi do głowy, że można tam podłączyć również kurtynę wodną, którą czasem robiłem na ogródku za pomocą pistoletu do podlewania.
Można więc wykorzystać taki pistolet lub kupić gotowy zestaw. Gardena produkuje coś takiego z siedmioma dyszami, przy czym myślałem, żeby zabrać jedną, góra dwie dysze, bo można to dowolnie konfigurować i od czasu do czasu sobie puścić taką chłodną mgiełkę.
Załączniki:
g1.jpg
g2.jpg
gusia-s
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 5768
Dołączył(a): 15.01.2013

Nieprzeczytany postnapisał(a) gusia-s » 03.02.2020 15:04

Shadi napisał(a): odkąd jeżdżę do CR z przyczepą za każdym razem na granicy muszę pokazać dowód rej auta i przyczepki. Wcześniej gdy nie miałem pontonu i nie potrzebowałem przyczepki to kontroka na granicy była pro fofma.

Chyba żartujesz 8O
Prawo jazdy też?
Nie bardzo rozumiem co ma piernik do wiatraka. No może jadąc na Kostarykę (CR) takie przepisy obowiązują 8O jednakże jadąc do i z Chorwacji (HR) lub (CRO na cropli) blisko 20x przekraczaliśmy granicę z przyczepą dużo większym zestawem i nigdy nie żądano od nas ani dokumentów auta, ani przyczepy, ani czy mamy uprawnienia do kierowania takim zestawem.
Takie rzeczy kontroluje policja a nie pogranicznicy.
Shadi
Globtroter
Posty: 39
Dołączył(a): 12.06.2011

Nieprzeczytany postnapisał(a) Shadi » 03.02.2020 15:28

Witaj gusia-s .
Widocznie w zeszłym roku musiała być jakaś grubsza akcja
na przejściu z Węgrami bo i na majówkę i na urlop w sierpniu mieliśmy okazję być dokładnie skontrolowani. Powrót z Chorwacji już był bez problemów.
A, że tak dodam,pogranicznik na granicy ma większe uprawnienia od Policji.
fly
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 1010
Dołączył(a): 16.06.2011

Nieprzeczytany postnapisał(a) fly » 03.02.2020 21:31

Cze!
tak jak pisze kolega Shadi, mogą kontrolować zarówno dokumenty kierującego jak i pojazdu,
mogą nawet wykonać pomiar prędkości z jaką na tę kontrolę się zbliżasz , a nawet na koniec mogą dokonać kontroli trzeźwości.
Raczej im się nie chce, ale kilkukrotnie sprawdzano mi m.in dokumenty auta po zjechaniu z promu w Szwecji, a z kolei w Gdyni ze dwa razy mnie "przedmuchali" :wink: , Szwedzi z resztą też "przedmuchują, ale robi to głównie policja.
pozdro
fly
Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Kempingi



cron
Campingowe patenty i caravaning - strona 188
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Serwis Cro.pl Chorwacja Online wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja serwisu Cro.pl Chorwacja Online nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

chorwacja online - cro.pl 1999-2021