Jacek S napisał(a):A1 już do Torunia

No właśnie, a droga na Elbląg się buduje cały czas.
A za Elblągiem też całkiem sympatycznie się jeździ ...
**********************************************************
Wysoka, okrągła wieża, niegdyś służąca jako latarnia, jest charakterystycznym punktem twierdzy, istniejącej, jako drewniana wartownia, już w czasach krzyżackich.
Twierdza była wielokrotnie zdobywana, niszczona, odbudowywana, co tłumaczy różnorodne style architektoniczne, które można na niej znaleźć, natomiast ciekawostką jest to, że, swego czasu, leżała na brzegu Bałtyku.
Piach niesiony przez Wisłę spowodował, że odsunęła się od morza o jakieś 500 m.
Od końca XVIII wieku zadanie obrony ujścia Wisły przejęły pruskie fortyfikacje na Westerplatte oraz Szaniec Mewi.
Jako jedna z dwóch (obok twierdzy w Bałtijsku) twierdz morskich na południowym wybrzeżu Morza Bałtyckiego i ze względu na swą historyczną wartość trafiła na listę World Monuments Watch stu najbardziej zagrożonych zabytków na świecie.
Mijamy twierdzę, jeżeli czas pozwoli (nie pozwolił) zajrzymy również do niej.
Na razie, to zdaje się jest Zakręt Pięciu Gwizdków, gdzie Martwa Wisłą łączy się z kanałem portowym, słynny z faktu, że to z tego miejsca niemiecki pancernik Schleswig-Holstein ostrzelał Wojskową Składnicę Tranzytową na Westerplatte w 1939.
Po lewej stronie kanału znajduje się Nowy Port, gdzie cumował wspomniany pancernik i skąd rozpoczął ostrzał polskiej placówki.
Po prawej, niewidoczny, ale warto wspomnieć, bo znany - Port Północny.
Pomału dobijamy my, dobijają inne, płynące w tym samym kierunku statki ...
Wysiadamy.
Przed nami główny cel naszej podróży ...
Pozdrawiam