oraz
Pomoc bliźniemu na wodzie i w porcie.
oraz
Ułatwienie przez podkreślony link szukania konkretnych tematów związanych z pływaniem na forum i intrenecie.
Pływam pontonem - małą motorówka dopiero od 2008 roku i nie uważam się za jakiegoś "wilka morskiego". Jednak przez te kilka lat pływania obiło mi się o głowę parę spostrzeżeń dotyczących pływania, a w szczególności pływania po Jadranie. Na nim w 95% spędziłem swój staż w pływaniu łódeczką.
Wodniacy i ich rodziny, może i ich znajomi wiedzą ile satysfakcji można odnieść z pobytu nad wodą.
Wszyscy wiemy jak wyglądają nasze kursy na sternika motorowodnego. Gdy robiłem patent, to przynajmniej w " papierologii " na kursie i egzaminie byliśmy solidnie wprowadzeni i sprawdzeni. Na wodzie podczas kursu i egzaminu można powiedzieć oględnie "spędziliśmy trochę czasu". Co do tematu przewodniego coś tam liźnięto o pierwszeństwie na wodzie, układaniu lin przy cumowaniu, a człowiek po jakimś czasie zapomina. A takie drobiazgi jak dobrze zawiązany węzeł, położona przy cumowaniu lina czy machniecie czapką do mijanej jednostki umilają życie obu stroną.
Wspomnę, że tak naprawdę (przynajmniej te parę lat temu kiedy robiłem patent) morze na naszych kursach prawie nie istniało. Omawiane było tylko pływanie po rzekach i jeziorach czego w sumie nie ma się co dziwić. Jednak dla takiej osoby jak ja gdzieś z dziury w centralnej Polsce te pierwsze wyjazdy były dużym (ale i przyjemnym) stresem. Pamiętam jak podpatrywałem innych motorowodniaków jek cumują na Jadranie - niby tak samo jak w Polsce, a jednak inaczej. Jak cudzoziemcy wieszają banderę na motorówce, jak "tubylcy" kładą mooring - jakim zaskoczeniem dla mnie było, że lina do mooringu w Chorwacji musi tonąć (nikt na kursie o tym nie wspomniał). W jaki sposób dobrze umyć ponton i zakonserwować po powrocie silnik. Czemu tak ważna na Jadranie jest sprawna anoda. Człowiek uczył się na błędach.
Mam nadzieję, że w tym temacie wszyscy będziemy się dzielili swoimi doświadczeniami z wody.
Serdecznie pozdrawiam smoki3.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Wyliczenia będą systematycznie wraz z rozwojem dyskusji uzupełniane.
Zawarte informacje w temacie i listach "Jacusia" nie są wykładnią prawa jakiegokolwiek kraju. I jako takie nie mogą być stosowane.
Lista "Jacusia" - sprzęt potrzebny na ponton / motorówkę.
To są tylko propozycje z których możecie wybrać wszystkie pozycje lub kilka, ewentualnie żadnej.


1. Amortyzator typu "MorskiPas" (tą pozycję uważam za bezwzględnie potrzebną);
2. Kamizelki ratunkowe, przynajmniej asekuracyjne dla całej załogi (tą pozycję uważam za bezwzględnie potrzebną);
2a. Koło ratunkowe. Nie pytajcie jak go zabrać na ponton

3. Wodoodporne torebki - torby na dokumenty i sprzęt elektroniczny;
4. Pusta butelka po wodzie mineralnej z obciętą nakrętką (1,5 l) najlepiej w kształcie kwadratowym do wylewania wody z pontonu (tą pozycję uważam za bezwzględnie potrzebną);
5. Wodoodporna skrzynka (bardzo dobrze sprawdza się wojskowa) na dokumenty, sprzęt elektroniczny, części zapasowe do pontonu takie jak świeca...... Może podczas pływania służyć jako siedzisko. Skrzynia po obciążeniu max. (w/g twoich potrzeb) musi utrzymywać się na słodkiej wodzie. Koniecznie sprawdź!
6. Kanister dodatkowy z lejkiem lub drugi pełny bak do przepięcia ;
7. Zabezpieczenie silnika przed kradzieżą;
8. Maszcik (flagsztok) + "bandera kraju zarejestrowania" + "kraju w którym pływasz". Czyli w wypadku wypadu do Chorwacji: Bandera Rzeczypospolitej Polskiej + Bandera Chorwacka;
9. Kotwica rozkładana w/g wielkości pontonu, prawdopodobnie większości kolegów pontonierzy starcy 1,5 kg do 3kg;
10. Łańcuch kotwiczny koniecznie kwasoodporny;
11. Złączki - karabińczyki (12mm,10mm lub 8mm -w/g potrzeb) koniecznie kwasoodporne które w dużej mierze ułatwiają życie na wodzie;
12. Liny dobrze by było mieć: jedną sztukę 30m-20m (zatapialną na mooring) i ze dwie - trzy 10m z których w domu można wykonać liny cumownicze w/g potrzeb lub krótsze odcinki nabyć drogą kupna NIE ZABORU


dodatkowo/zamiast - przynajmniej jeden 50-metrowy zwój - świetna sprawa przy bojce, która jest bliżej niż 25 m od brzegu (pętla - do ściągania pontonu do nabrzeża) 16-22. Obligatoryjne;
13. Sprawny suchy telefon ! (tą pozycję uważam za bezwzględnie potrzebną);
14. Lornetka. Najlepiej sprawdza się taka 8-10x. Konsumpcja pejzaży nabiera innych wymiarów.
LUB
Luneta wodoodporna w/g mnie na małej jednostce sprawuje się lepiej niż lornetka;
15. To już na miejscu, gdy wypływasz poproś o numer telefonu do "przyjaciela";
16. Latarka;
17. Zapasowa świeca do silnika (tą pozycję uważam za bezwzględnie niezbędną);
18. Łatki, klej, drobny papier ścierny do pontonu, pędzelek do kleju;
19. Niezbędna klucze do ewentualnej naprawy sprzętu (klucz do świec, kombinerki, mały młotek, taśma izolacyjna wodo-olejo odporna);
20. Ostry scyzoryk;
21. Zapalniczka;
22. Co najmniej 3 race (tą pozycję uważam za bezwzględnie potrzebną);
23. Kurtki wodoodporne lub (wersja budżetowa) worki 120 litrowe z wyciętymi otworami na głowę i ręce dla całej załogi (na długi rejs raczej niezbędne);
24. Ręczniki;
25. Materac do siedzenia;
26. Dobrze wyposażona apteczka z pęsetą! (tą pozycję uważam za bezwzględnie potrzebną);
27. Gaśnica;
28. Małe odbojniki 2 szt. lub 4 szt. ;
29. Własna bojka. Dla mnie nie ma nic ohydniejszego na wodzie od przyczepionej do liny butelki po napojach zamiast oryginalnej boi;
30. Mały materac lub mała poduszka nadmuchiwana pomocna do dopływania do pontonu zacumowanego przy bojce (Polecam -sprawdzone-chociaż nie uważam się za najgorszego pływaka) ;
31. Pompka do pontonu;
32. Manometr do pontonu;
33. Zapasowa gruszka najlepiej markowej firmy (taka za 20 zeta może nie wytrzymać wyjazdu);
34. Ze 2m drutu wiązadłowego ocynkowanego;
35. Baldachim na ponton;
36. Czapki - kapelusze od słońca dla załogi;
37. Rękawiczki robocze;
38. Woda do picia co najmniej 1,5 l. na głowę, na osobę na jedno wypłyniecie niezależnie długie czy krótkie. NIEZBĘDNE ! I wymagane na motorówce w/g przepisów Chorwackich.;
39. W dzisiejszych czasach może wydawać się ta pozycja anachronizmem, tak jak następna: KOMPAS.
40. Papierowa mapa regionu w którym będziemy pływać. Polecam na wody Chorwacji książkę "808 portów i zatok" lub inne najnowsze wydanie książki-mapy
"888 portów i zatok. Przewodnik Żeglarski po Adriatyku 2020/2021" (od [boboo])
lub inne.....
41. Mapa morza na androida. lub Mapa morza lub TU. lub TU.
lub inne lub
aktualne mapy offline, nie żrą baterii i transferu oraz jakąś appkę trackingową (np. Endomondo)
42. Aplikacja na Androida. NIEZBĘDNA!
43. Torebka/pojemnik na śmieci;
44. Korki do uszu, korki do nosa niezbędne dla niektórych osób do pływania, nurkowania;
45. Zapas kremu/olejku do opalania;
46. Pojemnik/zbiornik na wylewający się z łodzi/silnika do wody olej. Tak jest taki obowiązkowy punkt wyposażenia na jednostkach pływakach po wodach Chorwackich;
47. Czysta szmata;
48. Mały pędzelek (nie do kleju);
49. Małą tuba smaru wodoodpornego;
50. Mała tuba silikonu wodoodpornego;
51. Jeśli palisz, to zakręcany słoiczek na popiół i pety;
cdn.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Lista "Jacusia" Savoir-vivre na wodzie + sztuczki ułatwiające pływanie.
-Flaga / Bandera na łodzi.
Na małych jednostkach do ........... m (do uzupełnienia) nie ma obowiązku wieszania flagi. od[bobo]
1. Bandera
wygląd
- Polska flaga państwowa z godłem pełniąca rolę bandery cywilnej i handlowej na wodach morskich - od [Kapitańska Baba] z Wikipedia.
Gdzie i jak zawieszać banderę na jednostce?
"REGULAMIN FLAGOWY YACHT KLUBU POLSKI"
2. Na flagsztoku prawej burty niedaleko rufy powiewa nad pontonem/łodzią bandera pochodzenia jednostki nawodnej.
2a. Na prawej burcie bandera kraju pochodzenia, na lewej burcie kraju w którym pływamy. od[marsik]
2b. Na jednym flagsztoku (prawa burta w okolicach rufy) na samej górze powiewa bandera kraju w którym pływamy pod nią kraju pochodzenia jednostki.
Punkty 2; 2a; 2b do wyboru ze wzglądu na wielkość jednostki.
Wydaje się, iż najbardziej prawidłowym sposobem montowania flagi na Polskiej jednostce jest mocowanie flagi w/g punktu 2a następnie 2, a na końcu 2b.
(Ja smoki 3 stosuję 2b.)
Z drugiej strony lepiej nie mieć na jednostce żadnej bandery gdyby miała ona być brudna, poszarpana.
**********************
(klik w obrazek/ki dla jego powiększenia)
Bosak składany własnej konstrukcji.

Zdjęcie amortyzatora typu "MorskiPas". Ja go stosuję wszechstronnie, polecany do pontonu. Ten na zdjęciu wykonałem w 2007 r. i użytkuję go do dnia dzisiejszego. Najpierw przy pontonie teraz przy małej łódce 4,5 jako 2 szt. mocowane do knag - nabrzeża w miejscach niespokojnych.



Prosta budżetowa solidna drabinka własnej konstrukcji.

Bimini do pontonu czy małej motorówki jest bardzo podobne. Przy baldachimie montowanym przy pontonie polecam wymianę złączek na rurkach z plastikowych na mosiężne chromowane. Niestety nie jest to tania "przemiana" lecz w mało sztywnym pontonie raczej konieczna.





*******
- A o co chodzi z tymi linami ? (od[baska]) i dalej inni koledzy z forum.

- Jaka kotwica do pontonu
oraz Kotwice do motorówki - jakie polecacie?
lub Jaka waga kotwicy do pontonu.
- Bimini - Daszek do pontonu
- Bimini -wymiary [Remik] [boboo] oraz
Dyskusja na temat wyższości "Świat Wielkiej Nocy nad Świętami Bożego Narodzenia" godzina (09:53 >>)

- Cumowanie na bojce suchą stopą
- Platforma bagażowa mocowana na haku holowniczym
oraz TU.
- Wzywanie pomocy.. od [karpik_raszyn] (09:02)
- Wykaz Kapitanatów w Chorwacji.
- Omijajcie szerokim łukiem
- Jaka łódź motorowa na Adriatyk? (nie ponton) lub Wybór łodzi motorowej na Adriatyk. Ponton, RIB czy laminat ?
- Ubezpieczenia Łodzi lub Ubezpieczenie łodzi
Firmy: TU lub TU lub TU lub TU lub inne............
- Ubezpieczenie OC i AC pontonu
- Rodzaje Patentów Motorowodnych.
- Zakupy budżetowe sprzętu do pływania.
- Jakiej marki używamy/używaliśmy pontonów i silników.(15:27)
- silnik do pontonu- nowy mniejszy, czy większy używany?;
- air mataod [marsik]
- Pompka do pontonu air matą
- Ponton z kilem czy bez kila?
- Ku przestrodze
- SUP pompowany - co polecacie i dlaczego?
- Obciążnik do boi kotwicznej. od postu: tmk123 » 29-11-2020 10:49
- Instrukcja dla żeglarzy dotycząca kotwiczenia. -Chorwacja.
- Rozporządzeniem w sprawie systemu oznaczania dróg wodnych i urządzeń zapewniających bezpieczeństwo żeglugi. - Chorwacja.
**************************************************
- Cumowanie do nabrzeża dziobem w Chorwacji.(Małej motorówki)
Bardzo płytka woda, ruch praktycznie żaden
Należy pamiętać, że sposób cumowania na "luźny" mooring z liną pływającą (nie tonącą) nie jest zalecany (zdaje się,że w Chorwacji zabroniony).
Jest typową pułapką na śrubę przepływającej (lub własnej) łodzi. Dzięki MorskiPas.

Cumowanie na mooring zatapialny - prawidłowe (lina zatapialna).
Bodajże trzy lata temu w Tisnio miałem bardzo ciasne miejsce do cumowania z liną tonącą jako mooring (właśnie dla tego tonącą by w ciasnych przejściach nikt płynący łodzią nie zahaczył o nią śrubą, lina nie była moja). I tu jest bardzo potrzebne zgranie załogi (jak wspominał Ogórek), przynajmniej dwóch osób. Przy dobrej pogodzie nie ma problemu, poradzisz sobie sam. Jednak gdy około 15-16 zaczyna dość mocno wiać. Sternik musi dokładnie manewrować łodzią, a załogant dobrym bosakiem wyławiać mooring i sprawnie w odpowiednim miejscu przełożyć przez knagę na łodzi, a za małą chwilę (zależy od dogadania i sprawności fizycznej) wskoczyć na brzeg i zamocować liny od dwóch knag dziobowych łódź do nabrzeża. Aby nie robić dziesięciu poprawek przy cumowaniu (na pewno tubylcy i inni motorowodniacy chętnie obejrzeli by taki cyrk

Uwaga! Cumujcie tak motorówkę alby nigdy przy zmieniających się warunkach: przypływ, odpływ, deszcz, wiatr, burza... nie uderzała ona dziobem w nabrzeże. Kluczowym punktem aby tak było jest poprawne zamocowania mooringu do knagi łodzi. Pewnym zabezpieczeniem od uderzeń w nabrzeże jest zamocowanie na dziobie "odbojnika dziobowego" (jak na filmiku powyżej).
- Cumowanie przy bojce w Chorwacji:
Linę cumowniczą mocuj zawsze pod bojką na łańcuchu lub linie do której przymocowana jest bojka. NIE do samej bojki!
Nigdy, przenigdy cumując ponton - łódkę przy bojce nie rzucaj od rufy przeciwbieżnej liny z kotwicą! Łódka - ponton ma "chodzić" zgodnie z fają i wiatrem zależnie od pory dnia w koło boi. Ponton-łódkę wiąż tak do boi by swoim silnikiem na rufie nie uszkodzić sąsiedniej jednostki.
Cumuj łódkę od dziobu (szczególnie pontonem) przez amortyzator typu "MorskiPas" ponieważ kupne amortyzatory z gumy są na wodach Jadranu zbyt twarde i po jakimś czasie możesz mieć wyrwany uchwyt cumowniczy z pontonu.
- Cumowanie przy bojce w Chorwacji, za pomocą liny ściągającej do nabrzeża. od [boboo]
Jak w punkcie 12 - sprzęt potrzebny na ponton. (powyżej) Tu też pamiętajmy aby lina ściągająca była liną tonącą.
Dla "gminiaka" zawsze znajdzie się jakieś miejsce do cumowania przy bojce, przy nabrzeżu.
Najprawdopodobniej w zdaniu tym jest sporo racji. Powodów jest kilka, małe zanurzenie jednostki, stosunkowo niewielka waga oraz długość przeważnie nieprzekraczająca 4,5m. Co dla osób wynajmujących miejsce też jest sporym ułatwieniem w znalezieniu odpowiedniego miejsca do zatopienia kamienia, łańcucha i boi.......... Jednak nigdy nie zapominajmy wynajmując kwaterę szczególnie przez jakiś portal internetowy o tym by domówić miejsce cumownicze dla jednostki.
-Pływaj tak, jakbyś nigdy nie miał pierwszeństwa. od [boboo]
Jeśli zauważysz, że jakaś jednostka jest na kursie kolizyjnym, a Ty masz pierwszeństwo,
to pomimo tego zareaguj pierwszy i manewrem daj wyraźnie znać, że nie pchasz mu się przed dziób.
Jest to o tyle łatwe, że nie prowadzisz tankowca czy kontenerowca, ale zwrotną "łupinkę".
Możesz się nawet do niego/nich potem uśmiechnąć i pomachać.
-W porcie albo przy plażach?
Osobiście tylko na wolnych obrotach.
Jest to z reguły nieco poniżej dopuszczalnych prędkości, ale przynajmniej nie "produkuję" fali.
Dodam od siebie (smoki3): nawet w pewnych przypadkach na wiosłach.
-Flora i fauna?
Zobaczyłeś delfiny albo foki i chcesz je dalej obserwować?
Wyłącz silnik i nie hałasuj im.
Zobaczyłeś ciekawy "kwiatek", pająka?
Popatrz, zrób zdjęcie i nie ruszaj.
Ci, którzy przyjdą później też go chcą zobaczyć.
-Kilwater twoim przyjacielem czy wrogiem jest ?
Poprawny kilwater łodzi w ślizgu wygląda jak rozciągnięty znak "X"

Wszystko co pływa zostawia za sobą ślad. Nas interesuje ślad zostawiany za pontonem / motorówką z silnikiem zaburtowym. Czyli po prostu kilwater w ślizgu łodzi. Prawidłowo wyglądający odcisk (j/w) za łódką i silnikiem informuje nas o tym, że sprzęt którym płyniemy wszedł w ślizg. Czyli łódź styka się jak najmniejszą powierzchnią z wodą, a śruba silnika jest ustawiona pod optymalnym kątem do skorupy łodzi i powierzchni wody. Czyli cały zestaw stawia przyrodzie jak najmniejszy opór. Tarcie między zestawem, a woda jest małe. My możemy poczuć wiatr we włosach.
Jak rozpoznać (ustawić zestaw), że weszliśmy zestawem w ślizg i płyniemy z optymalną prędkością?
Niby proste są zegary, obrotomierze, prędkościomierze.... Jednak na większości pontonów i małych łodzi ich brak. Wiem powiecie smartfony....

Pewnie uśmialiście się czytając ustawia kilwater - ślizg na słuch.

Przedstawię filmik ( nie koniecznie trzeba go oglądać całego, jak będę miał chwilę to go na potrzeby cro.pl skrócę) około 15-35 sekundzie przestawiam źle ustawiony trym, motor zaczyna od razu pracować inaczej, łódź dostaje dodatkowego przyśpieszenia.
Niestety te osoby które przy silniku nie posiadają POWER TRIM musza się zatrzymać i przestawić silnik ręcznie.
Tu możecie zobaczyć ładny kilwater pozostawiany za pontonem Lodestar Trimax430, silnik 40 kM.
Tu natomiast widać kilwater na motorówce 4,5m z potrójnym V na dnie ( bardzo podobnym jak w RIB-ach jednak nie takim samym) i wyciągniętym w dół kilem dziobu. Klinem opuszczonym poniżej rufy około 10-15cm - patrząc tak na "oko" na profil łodzi(konstrukcja idealna dla wypoczynku na wodach Jadranu- oczywiście w/g smoki3).


Aby to wszystko osiągnąć musi być spełnionych kilka nawet kilkanaście warunków.
- Jeśli kupiliście używany ponton /motorówkę i nie macie do niej "papierowych dokumentów- tzw. DTR informacji technicznej" na każdej jednostce znajduje się tabliczka znamionowa z podaną max. mocą jaką może mieć powieszony na pawęży silnik oraz z certyfikatem morskim (czyli po jakich wodach, w ile osób i o jakiej wadze można pływać jednostką).
Starajcie się montować na pontonie / łódce silnik o max. dozwolonej przez producenta mocy. Będziecie wtedy mogli dobrze wykorzystać sprzęt podczas pływania. Na zbyt małym silniku możecie nie osiągnąć tzw. ślizgu łodzi. Natomiast nigdy nie wieszajcie na pawęży większej mocy silnika niż przewiduje producent. Chyba, że chcecie mieć wyrwaną pawęż.

Bardzo ważną sprawą przed zakupem silnika do łódki jest sprawdzenie czy tzw. stopa silnika jest krótka czy długa. W pontonach raczej zawsze (nigdy się nie spotkałem z długą stopą) montujemy silniki z krótką stopą.
- Jak dobrać silnik do łodzi
- Jaki silnik założyć
- Jak dobrze wytrymować łódź?
Chyba najważniejsza rzecz w dobrym sprzęgnięciu kadłuba z silnikiem zaburtowym.
- Jak powiesić silnik?
oraz TU. od [pabbllo_ldz] (22:00)
- Symulacja CFD pochylonego śmigła P4661 w pobliżu swobodnej powierzchni na różnych głębokościach. od [globtrotuar]
..................................................
cdn.
*****************************************************************
ps. Przepraszam za ewentualne błędy i zwracania na nie uwagi. Proszę o wytykania owych w temacie lub na priva. Przepraszam też gdy ustawię coś na stronie nie tak jak powinna być zredagowana. Przerzucanie tematów do "grupowego" zbioru bez możliwości podbijania działu jest uciążliwe i pewnie z ilością podpunktów w temacie będzie powodowało moje błędy przy wstawianiu.
W miarę możliwości i czasu będę przeszukiwał wodne tematy z forum dla uzupełniania : [Lista "Jacusia" Savoir-vivre na wodzie + sztuczki ułatwiające pływanie.] Mam nadzieję, że jeśli kiedyś w jakimś temacie z forum wstawiliście informacje przydatne do obecnej (j/w) "Listy Jacusia" nie będziecie mieli nic przeciwko temu by je tu wykorzystać. Proszę też o podpowiedzi i ewentualną pomoc w redagowaniu.
Pamiętajcie, że nie jest to mój temat, nie wasz i nie administracji forum. Ten temat jest tych którzy zaczynają przygodę z pływaniem pontonem, motorówką....... Oczywiscie w Chorwacji ale i tez po innych akwenach. A wszystko co tu będziemy robili jest "Pro publico bono". I dziękuję wam za to .

Dowiedziałem się ostatnio, że skrypt ma ograniczoną ilość miejsca - znaków. Nie mając uprawnień nie mogę wciskać na początek ważniejszych odnośników. W takim wypadku temat będzie uzupełniany do momentu max. pojemności. Dalej nie będę uzupełniał - wstawiał następnych adnotacji ponieważ mija się to z sensem takiej pracy. Nie będę pogłębiał bałaganu jaki istnieje w tematach motorowodnych.
smoki3