Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

A1 do Dubrownika ?

Którędy jechać? Ile zajmuje pokonanie trasy? Na jakich odcinkach drogi są płatne? Gdzie przekraczać granice? Nocować po drodze czy nie? A jeśli tak, to gdzie? Co zabrać w podróż, na co uważać, jak się zachowywać, jak radzić sobie w sytuacjach kryzysowych. Gdzie nie warto tankować i co z LPG.
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
Laks
Odkrywca
Avatar użytkownika
Posty: 76
Dołączył(a): 03.08.2010

Nieprzeczytany postnapisał(a) Laks » 20.10.2011 21:24

lukas774 napisał(a):
Laks napisał(a):Czy są jakieś sygnały z chorwackich źródeł o postępach w pracy nad A1? Jakie odcinki są w budowie, jakie są już wytyczone?



http://motorways-exitlists.com/europe/hr/a1.htm



Hmm z tej mapki wynika, że autostradą będzie można dojechać do Ploce już w czerwcu 2012, bo tak rozszyfrowałem: U/C, open 06/2012 - under construction no i data otwarcia. Chociaż droga lokalna z Ravcy do Ploce była rewelacyjna widokowowo i krajoznawczo, ale sęk w tym, że człowiek zmęczony po podróży chce jak najszybciej dojechać do celu (np Orebic).

Ktoś może potwierdzić autostradę do Ploce w czerwcu 2012?
Jarko1
Croentuzjasta
Posty: 163
Dołączył(a): 30.07.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) Jarko1 » 20.10.2011 22:27

Na dole stronki jest data 4 Aug 2010, może do Ploce lub okolic będzie za rok.
Uwagi do Vrgorac są usunięte czyli jakaś aktualizacja była czyniona po otwarciu odcinka Ravca -Vrgorac w tym roku. Przez BiH trasa niektualna co widać po robotach ziemnych na lądzie i półwyspie . Fotki na Googlemaps są stare (data na dole to kicha), bo na nich A1 kończy się jeszcze przed Ravcą i nie ma śladu robót do Vrgorac, lecz już widać roboty ziemne w pobliżu Komarna , Duboka, na przylądku koło Brijesty i jakis keson na morzu. Na drodze 414 drogowskazy do bazy "Peljeski most" są w dwóch miejscach( chyba koło Putinkovici i przed Drace) od roku lub dwóch. Od bramek na A1-Vrgorac do Orebica to nieco ponad 2 godz, z tankowaniem i kawką przy wjeździe na 414, chyba w Zaton Doli.
Laks
Odkrywca
Avatar użytkownika
Posty: 76
Dołączył(a): 03.08.2010

Nieprzeczytany postnapisał(a) Laks » 21.10.2011 11:00

2 godziny to oczywiście niedużo, ale jak się jechało już 15 godzin, to im wygodniejsza i krótsza droga tym lepiej :wink:

Ale trasę Ploce-Ravca droga lokalną to chętnie kiedyś przejadę, jak będę wypoczęty w ramach jakiejś wycieczki bo naprawdę cudownie się jechało, jednak zmęczenie i niecierpliwość zabierały całą radość.
biurs
Podróżnik
Posty: 21
Dołączył(a): 03.01.2011

Nieprzeczytany postnapisał(a) biurs » 24.10.2011 10:24

greenrs napisał(a):
Kiepura napisał(a):Jakbyśmy mieli taki klimat jak w Chorwacji albo w Szwecji i takie natężenie ruchu jak w powyższych krajach to nasze drogi też pewnie wyglądałyby znacznie lepiej.

Czy sugerujesz, że Szwecja ma tak ciepły klimat jak Chorwacja? Właśnie tak się składa, że kilka lat temu podróżowałem po Szwecji i Norwegii, które mają o wiele ostrzejsze zimy niż my (no chyba, że się mylę) a dziury na drodze nie uświadczyłem.
Co do natężenia ruchu... W lipcu i sierpniu autostradą czy jadranką przejeżdża tyle aut ile u nas przez co najmniej pół roku :)


W Szwecji i Norwegii natężenie ruchu jest znacznie mniejsze niż w Polsce, a dodatkowo mają znacznie mniej tzw. przejść przez 0 stopni, które powodują rozmrożenie wody i rozsadzanie asfaltu tam, gdzie woda dostała się w mikropęknięcia.

Byście się zdziwili, ile na pólnocy Szwecji jest kolein i dziur w drogach, bo ich zestawy drogowe mają DMC 60 ton, zaś nasze jedynie 42 tony.
Raul73
Koneser
Avatar użytkownika
Posty: 6069
Dołączył(a): 11.07.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) Raul73 » 24.10.2011 16:04

http://www.24sata.hr/nepogode/snjezni-k ... tar-239372

Ktoś mówił, że w Chorwacji nie ma konieczności zimowego utrzymania dróg? :D :D :D

A tak na poważnie, to chyba nawet ich ten śnieg zaskoczył. W październiku :roll:
Jarko1
Croentuzjasta
Posty: 163
Dołączył(a): 30.07.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) Jarko1 » 24.10.2011 20:34

Laks napisał(a):2 godziny to oczywiście niedużo, ale jak się jechało już 15 godzin, to im wygodniejsza i krótsza droga tym lepiej :wink:

Mam 17-18 godzin jazdy z domu na wakacje do Cro, lecz uważam że rozsądniej jest zanocować po drodze. Pośpiech jest wskazany przy łapaniu pcheł, aczkolwiek doceniam bezdyskusyjne zalety jazdy A5, A9, A1, dzięki czemu dojazd przez Peljesac pozostaje przyjemnością.
Raul73
Koneser
Avatar użytkownika
Posty: 6069
Dołączył(a): 11.07.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) Raul73 » 24.10.2011 21:34

Jarko1 napisał(a): Mam 17-18 godzin jazdy z domu na wakacje do Cro, lecz uważam że rozsądniej jest zanocować po drodze.


To temat wałkowany na forum już setki razy - ilu kierowców, tyle zdań. Każdy zna lepiej włąsny organizm.
adamk3
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 1282
Dołączył(a): 31.05.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) adamk3 » 25.09.2012 11:13

Realizacja i rezygnacja

W styczniu 2009 rozpoczęła sie budowa przyczółków mostu[1]. Z powodu kryzysu ekonomicznego prace toczyły się powoli. Premier rządu, Jadranka Kosor deklarowała dalsze kontynuowanie budowy, lecz z kilkuletnim opóźnieniem (termin otwarcia przesunięto na rok 2015).[2]


W roku 2012 rząd premiera Zorana Milanovića podjął decyzję o rezygnacji z budowy mostu na rzecz budowy autostrady pomiedzy Ploče a Dubrovnikiem przez terytorium BiH.[3]

http://pl.wikipedia.org/wiki/Most_Pelje%C5%A1ac
------------------

Czy ma ktoś jakieś info odnośnie w/w?

pozdrav.
Raul73
Koneser
Avatar użytkownika
Posty: 6069
Dołączył(a): 11.07.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) Raul73 » 25.09.2012 21:50

adamk3 napisał(a):
Czy ma ktoś jakieś info odnośnie w/w?

pozdrav.



A i owszem. :D

Jak podaje portal balkanistyka.org, jeszcze na początku tego roku rozważane były 3 opcje dokończenia A1 do Dubrownika:

1. Most przez Peljesac - jak się okazało, pomysł wcale nie porzucony
2. Autostrada przez przesmyk Neum, bez zjazdów na terenie BiH, za to z węzłami tuż przy obu granicach.
3. Tunel pod terytorium BiH.

Ostatnio wygrała jednak opcja mostu. Okazało się, że są duże szanse na sfinansowanie go z pieniędzy Unii. W związku z tym tydzień temu chorwacke Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Transportu przedstawiło w Brukseli nowy projekt mostu - o 20 metrów niższy i o 1/3 tańszy od pierwszego projektu. Tak ma wyglądać:

Obrazek

Spowodowało to ostrą reakcję rządu BiH, ponieważ most ma prowadzić przez ich wody terytorialne i w proponowanej wersji jest zbyt niski, aby mogły pod nim przepłynąć niektóre statki. W zamian zapropnowano Chorwacji... budowę czegoś podobnego do tunelu pod Kanałem La Manche.

Komisja Europejska do końca bieżącego roku podejmie decyzję, czy sfinansuje w 80% budowę mostu i dróg dojazdowych.
adamk3
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 1282
Dołączył(a): 31.05.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) adamk3 » 26.09.2012 10:01

Konstruktor završava dionicu Ravča-Ploče do kraja 2013
http://www.dalmacijanews.com/Biznis/Vie ... -2013.aspx

czyli do Ploce - może w przyszłym roku

pozdrav.
Kiepura
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 4359
Dołączył(a): 17.08.2010

Nieprzeczytany postnapisał(a) Kiepura » 27.09.2012 20:57

adamk3 napisał(a):czyli do Ploce - może w przyszłym roku

pozdrav.


Raczej na Sylwestra jak już. Budowa potrwa do końca 2013 roku.


Raul73 napisał(a):
adamk3 napisał(a):
Czy ma ktoś jakieś info odnośnie w/w?

pozdrav.



A i owszem. :D

Jak podaje portal balkanistyka.org, jeszcze na początku tego roku rozważane były 3 opcje dokończenia A1 do Dubrownika:

1. Most przez Peljesac - jak się okazało, pomysł wcale nie porzucony
2. Autostrada przez przesmyk Neum, bez zjazdów na terenie BiH, za to z węzłami tuż przy obu granicach.
3. Tunel pod terytorium BiH.

Ostatnio wygrała jednak opcja mostu. Okazało się, że są duże szanse na sfinansowanie go z pieniędzy Unii. W związku z tym tydzień temu chorwacke Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Transportu przedstawiło w Brukseli nowy projekt mostu - o 20 metrów niższy i o 1/3 tańszy od pierwszego projektu. Tak ma wyglądać:

Obrazek

Spowodowało to ostrą reakcję rządu BiH, ponieważ most ma prowadzić przez ich wody terytorialne i w proponowanej wersji jest zbyt niski, aby mogły pod nim przepłynąć niektóre statki. W zamian zapropnowano Chorwacji... budowę czegoś podobnego do tunelu pod Kanałem La Manche.

Komisja Europejska do końca bieżącego roku podejmie decyzję, czy sfinansuje w 80% budowę mostu i dróg dojazdowych.



Czyli dupa chlup. Dla mnie kompletnie niezrozumiała decyzja.

Unia obiecała 200 000 Eurasów na studium czy to da się wykonać (czytaj firma konsultingowa krewnego królika musi zarobić :evil: ).

Czy da pieniądze czy nie to się okaże. Minister Transportu HR się wyraził, ze może w 2014 się okaże co z mostem.

BiH powiedziała a takiego...

Więc most w tym kształcie nie powstanie. Albo za nie wiadomo kiedy.

Do połowu 2015 roku HR musi spełnić wymogi Schengen. Nie spełni, bo jedyna realna alternatywą była droga eksterytorialna.

Nie jest jasne na jakich zasadach będzie się odbywała odprawa graniczna w "korytarzu" po przyłączeniu HR do EU, bo o tym dyskutowano w zeszłym tygodniu w Mosk... upss w Brukseli. Przewija się temat rozbudowy połączeń promowych zwłaszcza dla Tirów, co może skutkować rozbudową portu w Trpanj i tirami na Peljesacu.

Reasumując :
mostu to długo nie będzie albo wcale,
nie wiadomo jak będzie wyglądać przejazd przez korytarz,
mogą się pojawić tiry na Peljesacu,
HR w Schengen w 2015 r. - trudno powiedzieć.

Z grubsza same znaki zapytania, ale nic pozytywnego.

Czyli z tematu HR w EU pozostają póki co tańsze rozmowy do teściowej. :lol:
Raul73
Koneser
Avatar użytkownika
Posty: 6069
Dołączył(a): 11.07.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) Raul73 » 27.09.2012 21:38

Kiepura napisał(a):
Unia obiecała 200 000 Eurasów na studium czy to da się wykonać (czytaj firma konsultingowa krewnego królika musi zarobić :evil: ).

Czy da pieniądze czy nie to się okaże. Minister Transportu HR się wyraził, ze może w 2014 się okaże co z mostem.



Jeśli do końca 2012 roku UE ma dać odpowiedź, to już w styczniu będzie wiadomo, co z mostem.

Jeśli decyzja o finansowaniu będzie na tak, to raczej ten most powstanie bardzo szybko, bo :

po pierwsze: przyznane pieniądze unijne trzeba wydawac w określonym terminie, inaczej przepadają
po drugie: pociągnięcie A1 do Dubrownika jest dla Chorwacji priorytetem wagi państwowej, więc raczej staną na głowie, żeby to dokończyć.

Z BiH też się raczej dogadają, bo już umowe o zmianie granic w tamtych rejonach podpisuja na dniach.


Troche więcej optymizmu! To nie Polska! :D :D
FUX
Weteran
Avatar użytkownika
Posty: 13020
Dołączył(a): 14.05.2005

Nieprzeczytany postnapisał(a) FUX » 27.09.2012 22:18

1. Mam w nosie, co zrobi UE w Cro, gdyż Cro wychodzi z założenia, że UE i tak do nich przyjedzie.
2. Kasa to może być z funduszy przedakcesyjnych, na które my i tak się nie łapiemy.
3. RP szacuje na potrzeby transportowe ca. kilkaset miliardów juro, których i tak nie otrzyma.

Reasumując. Wolę jeździć w RP po drogach, które są potrzebne na co dzień, niż popierać most, który zaliczę nie wiadomo kiedy... :wink:
Raul73
Koneser
Avatar użytkownika
Posty: 6069
Dołączył(a): 11.07.2009

Nieprzeczytany postnapisał(a) Raul73 » 27.09.2012 22:47

FUX napisał(a):1. Mam w nosie, co zrobi UE w Cro, gdyż Cro wychodzi z założenia, że UE i tak do nich przyjedzie.
2. Kasa to może być z funduszy przedakcesyjnych, na które my i tak się nie łapiemy.
3. RP szacuje na potrzeby transportowe ca. kilkaset miliardów juro, których i tak nie otrzyma.

Reasumując. Wolę jeździć w RP po drogach, które są potrzebne na co dzień, niż popierać most, który zaliczę nie wiadomo kiedy... :wink:


A co wspólnego ma RP z mostem na Peljesac :?: 8O 8O 8O
Mosqito
Cromaniak
Avatar użytkownika
Posty: 845
Dołączył(a): 28.05.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) Mosqito » 27.09.2012 23:43

Raul73 napisał(a):...Z BiH też się raczej dogadają, bo już umowe o zmianie granic w tamtych rejonach podpisuja na dniach.


Cześć Raul, można poprosić jakieś szczegóły, linka czy cóś ? Interesujący temat. Pozdrav
Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Samochodem - trasy, noclegi, przepisy, uwagi



cron
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2024 Wszystkie prawa zastrzeżone