Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Opóźniony lub odwołany lot a prawa pasażera

Wszystkie rozmowy na tematy turystyczne nie związane z wcześniejszymi działami mogą trafiać tutaj. Zachowanie się naszych rodaków za granicą, wybór kraju wakacyjnego wyjazdu, czy korzystać z biur podróży.
[Nie ma tutaj miejsca na reklamy. Molim, ovdje nije mjesto za reklame. Please do not advertise.]
bmxmen
Odkrywca
Posty: 79
Dołączył(a): 10.09.2012
Opóźniony lub odwołany lot a prawa pasażera

Nieprzeczytany postnapisał(a) bmxmen » 06.01.2020 09:50

Stosunkowo często bywa tak, że dochodzi do opóźnień lub odwołania lotu, z różnych przyczyn. Te najczęściej spotykane, to raczej przyczyny techniczne, a więc teoretycznie takie, za które przewoźnik ponosi odpowiedzialność. Oznacza to w dużym skrócie, że należy się odszkodowanie. Jak to wygląda w praktyce? Czy odszkodowanie wypłacane jest niejako z urzędu? Czy trzeba to załatwiać przez sąd?
kars
Globtroter
Posty: 41
Dołączył(a): 12.05.2016

Nieprzeczytany postnapisał(a) kars » 08.01.2020 12:27

Wiele zależy od przyczyny opóźnienia, ale z reguły jest to usterka techniczna, brak skompletowanej załogi lub inny czynnik będący po stronie przewoźnika. Prawo to zostało wprowadzone po to, aby mobilizować przewoźników do punktualności. Jest jeszcze cały szereg zdarzeń, określanych jako siła wyższa - np warunki pogodowe, które uniemożliwaija lądowanie lub start. Przewoźnik w takiej sytuacji nie ponosi odpowiedzialności.

To co wielu interesuje najbardiej to wysokość odszkodowania, są pewne widełki: Odszkodowanie jest zgodnie z Rozporządzeniem (WE) 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11.02.2004 roku. Wynosi od 250 do 600 euro. Wysokość odszkodowania zależy od odległości między lotniskami. Są trzy podstawowe stawki 250 euro (trasa do 1500 km), 400 euro (1500 do 3500 km), 600 euro (powyżej 3500 km).

Z Warszawy do Chorwacji, to chyba trasa do max 1500 km, więc odszkodowanie max do 250 euro.
piekara114
Opiekun działu
Avatar użytkownika
Posty: 15557
Dołączył(a): 30.06.2010

Nieprzeczytany postnapisał(a) piekara114 » 08.01.2020 14:44

Nie każda usterka techniczna pozwala na ubieganie się o ubezpieczenie: np. potrzeba sprawdzenia silników, bo wpadło stado ptaków, czy sprawdzenie elektryki po uderzeniu w samolot piorunu już wyklucza ubezpieczenie.

O odszkodowanie ubiegasz się na formularzu danej linii skradając odpowiedni wniosek w wymaganym terminie (do 3 lat). Odszkodowanie należy się w stosunku do wszystkich lotów wewnątrz UE, poza już to różnie bywa (zależy od kraju i linii lotniczej)....
dariusz_olejarcz
Podróżnik
Posty: 25
Dołączył(a): 23.10.2019

Nieprzeczytany postnapisał(a) dariusz_olejarcz » 18.01.2020 06:49

To nie jest odszkodowanie tylko rekompensata za odwołany-opóźniony lot.
Jeżeli ktoś miał przykre doświadczenia z liniami lotniczymi i nie chce z tym walczyć w pojedynkę to polecam skorzystać z usług jednej z firm które zajmują się pozyskiwaniem rekompensat.
Wydaje mi się, że sporo osób o tym nie wie.
Mi się udało - rekompensatę otrzymałem.
W moim przypadku był to lot odwołany, ale z tego co wiem wystarczy opóźnienie powyżej trzech godzin i już się można ubiegać.
Bez stresu powierzyłem swoją sprawę jednej z takich firm myśląc że i tak nic z tego nie będzie ( w sumie co mi szkodzi przecież to nic nie kosztuje -pomyślałem) no i się zdziwiłem.
yanek37
Cromaniak
Posty: 675
Dołączył(a): 13.10.2017

Nieprzeczytany postnapisał(a) yanek37 » 18.01.2020 07:20

kars napisał(a):Są trzy podstawowe stawki 250 euro (trasa do 1500 km), 400 euro (1500 do 3500 km), 600 euro (powyżej 3500 km).

Z Warszawy do Chorwacji, to chyba trasa do max 1500 km, więc odszkodowanie max do 250 euro.

Te kwoty to dotyczą jednej osoby ?
dariusz_olejarcz
Podróżnik
Posty: 25
Dołączył(a): 23.10.2019

Nieprzeczytany postnapisał(a) dariusz_olejarcz » 18.01.2020 08:58

Tak. To jest kwota przypadająca na każdego pasażera.
Tylko w przypadku firm zajmujących sie tymi sprawami kwoty są inne ponieważ odliczana jest prowizja.
Wszystko zależy od tego czy firma załatwi sprawę w sądzie czy poza nim.
piekara114
Opiekun działu
Avatar użytkownika
Posty: 15557
Dołączył(a): 30.06.2010

Nieprzeczytany postnapisał(a) piekara114 » 22.01.2020 14:08

yanek37 napisał(a):
kars napisał(a):Są trzy podstawowe stawki 250 euro (trasa do 1500 km), 400 euro (1500 do 3500 km), 600 euro (powyżej 3500 km). Z Warszawy do Chorwacji, to chyba trasa do max 1500 km, więc odszkodowanie max do 250 euro.

Te kwoty to dotyczą jednej osoby ?
Potwierdzam, kwoty na pasażera. Tylko ważna sprawa, nie każde opóźnienie pozwala się ubiegać o odszkodowanie. Odszkodowania należy się wtedy, kiedy opóźnienie jest z winy przewoźnika (czyli nie zaliczmy do tego m.in. strajku kontrolerów lotów, mgły, problemów atmosferycznych, wybuchu wulkanów i konieczności zmiany trasy lotu, strajku naziemnego (nie pracowników linii lotniczych), ale także wypadków losowych czyli np. stado ptaków wpadło w silnik i konieczne jego sprawdzenie).
Odszkodowanie za opóźniony lot liczy się od godziny planowanego przybycia do wskazanego lotniska, czyli KRK-DBA 15:00-17:00, wylatujesz o 18:25 (spóźnienie >3h), ale na miejscu jesteś o 19:58 (godzina otwarcia drzwi samolotu, nie opuszczenia pokładu), a to jest w granicy błędu. I linii nie obchodzi, że nie zdążyłeś się przesiąść bo o 19:30 miałeś lecieć dalej, nic Ci się nie należy (wyjątek podróż na jednym bilecie czyli KRK-DBA-coś dalej).

Podobnie wygląda sytuacja jak ubiegasz się o odszkodowanie z tytułu odwołanego lotu, ale odszkodowanie należy się tylko w przypadku kiedy odwołanie nastąpiło na krócej niż 14 dni przed planowaną datą wylotu. Plus zawsze zwrot kosztów biletów.
yanek37
Cromaniak
Posty: 675
Dołączył(a): 13.10.2017

Nieprzeczytany postnapisał(a) yanek37 » 22.01.2020 14:57

piekara114 napisał(a):
yanek37 napisał(a):
kars napisał(a):Są trzy podstawowe stawki 250 euro (trasa do 1500 km), 400 euro (1500 do 3500 km), 600 euro (powyżej 3500 km). Z Warszawy do Chorwacji, to chyba trasa do max 1500 km, więc odszkodowanie max do 250 euro.

Te kwoty to dotyczą jednej osoby ?
Potwierdzam, kwoty na pasażera. Tylko ważna sprawa, nie każde opóźnienie pozwala się ubiegać o odszkodowanie. Odszkodowania należy się wtedy, kiedy opóźnienie jest z winy przewoźnika (czyli nie zaliczmy do tego m.in. strajku kontrolerów lotów, mgły, problemów atmosferycznych, wybuchu wulkanów i konieczności zmiany trasy lotu, strajku naziemnego (nie pracowników linii lotniczych), ale także wypadków losowych czyli np. stado ptaków wpadło w silnik i konieczne jego sprawdzenie).
Odszkodowanie za opóźniony lot liczy się od godziny planowanego przybycia do wskazanego lotniska, czyli KRK-DBA 15:00-17:00, wylatujesz o 18:25 (spóźnienie >3h), ale na miejscu jesteś o 19:58 (godzina otwarcia drzwi samolotu, nie opuszczenia pokładu), a to jest w granicy błędu. I linii nie obchodzi, że nie zdążyłeś się przesiąść bo o 19:30 miałeś lecieć dalej, nic Ci się nie należy (wyjątek podróż na jednym bilecie czyli KRK-DBA-coś dalej).

Podobnie wygląda sytuacja jak ubiegasz się o odszkodowanie z tytułu odwołanego lotu, ale odszkodowanie należy się tylko w przypadku kiedy odwołanie nastąpiło na krócej niż 14 dni przed planowaną datą wylotu. Plus zawsze zwrot kosztów biletów.

A jak wylatujesz przez biuro podróży to powyższe też ma takie same zastosowanie ?
piekara114
Opiekun działu
Avatar użytkownika
Posty: 15557
Dołączył(a): 30.06.2010

Nieprzeczytany postnapisał(a) piekara114 » 22.01.2020 15:33

Jeśli chodź o sam lot to tak, ale *2:
Ale nr 1: o odszkodowanie ubiegasz się samodzielnie od linii lotniczej nie poprzez biuro, jest takie myślenie, że jadę z biura to wina biura, NIE - tu kopiesz się z linią samodzielnie.
Ale nr 2: należy uważać na zapisy w umowie sprzedaży wycieczki (czytać i rozumieć co tam jest napisane oraz zapoznać si z ogólnymi warunkami uczestnictwa, które są integralną częścią umowy, ale nie są dołączane do umowy, link do www jest zwykle podany ), w umowie jest podany orientacyjny przewoźnik i godziny odlotu /przylotu o za to organizator nie ponosi odpowiedzialności i wiążące godziny będą podane najpóźniej na 24/48h przed rozpoczęciem imprezy - i dopiero to jest dla ciebie wiążące pod kątem odszkodowania.

Powrót do Rozmowy o turystyce i nie tylko

cron
Opóźniony lub odwołany lot a prawa pasażera
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.

Copyright: cro.pl© 1999-2024 Wszystkie prawa zastrzeżone