Platforma cro.pl© Chorwacja online™ - podróżuj z nami po całym świecie! Odkryj Chorwację i nie tylko na forum obecnych i przyszłych Cromaniaków ツ

Słowenia - a w niej przede wszystkim wodospady i Alpy...

Wycieczki objazdowe to świetny sposób na zwiedzenie kilku miejsc w jednym terminie. Można podróżować przez kilka krajów lub zobaczyć kilka miast w jednym państwie. Dla wielu osób wycieczki objazdowe są najlepszym sposobem na poznawanie świata. Zdecydowanie warto z nich korzystać.

Nieprzeczytany postnapisał(a) Fatamorgana » 30.09.2009 00:14

Mają góry, morze (mało ale mają), wodospady, wspaniałe jaskinie krasowe (absolutnym przebojem jest Skocjańska Jama a nie masówka zwana Postojną...), wina, przyjazny klimat, znikające i pojawiające się jezioro, dziurawe i pełne rozpadlin masywy górskie (jak np. Kanin), wiele tras narciarskich, piękne zamki, przyjaznych ludzi i dobrą bazę turystyczną- min. w postaci wysoko rozwiniętych jakościowo schronisk górskich.

Krajobrazy i wpisana w nie historia, czasami bardzo tragiczna ("Pożegnanie z bronią" E. Hemingwaya, czyli wielka i krwawa bitwa o Isonzo (Soczę) pokazane tez niedawno w TVP losy ludzi w "Czas wojny, czas miłości" prod. włoskiej, ukazujące właśnie dramaty uwikłanych w I wojnę światową.
Jednak Słowenia to przede wszystkim Alpy Julijskie i wodospady.
Takie, jakimi nie mogą się pochwalić inne kraje alpejskie. A juz na pewno wyjątkowe jest nagromadzenie tych wodospadów na tak małej przecież przestrzeni.
Zobaczyc trzeba przynajmniej 4.

Największy czyli slap Boka (do 108m wys.) położony w fantastycznym, dzikim niemal miejscu, przypominającym bardziej ściany Tepuis w Wenezueli, o bajecznych kolorach i pionowych skałach.

Z oddali:

Rinka (90m), położony w urzekającej Logarskiej Dolinie przy granicy z Austrią w Alpach Kamnickich.

Perićnik (Dolny i Górny) w Dolinie Vrata połozonej u stóp wielkiej ściany Triglava. Wodospad niezwykły i niesamowity, bowiem tak "skonstruowany" przez wciąż pracującą nad nim naturę, że pozwalający na zajrzenie za niego. Można wejść prosto pod wielkie ściany skalne i stać pomiędzy lecącymi z góry strugami wody a skałami.
Mozna stanąć u samej krawędzi przepaści i spojrzeć jak mocna struga wody spada w dół kilkadziesiąt metrów. A w oddali widac ściane Triglava, tworzącą gigantyczny cień w dolinie.

Ostatni to Martuljek (Górny i Dolny) składający się z kilku kaskad. Położony jest niedaleko Mojstrany w poblizu głównej drogi do znanej ze skoków Planicy i przejścia granicznego na WurzenPass.

To mój ranking. Jednak turystycznie i historycznie, najpopularniejszym wodospadem jest.... Savica. Dwustrugowa kaskada powyżej Jez Bohinj.

Jest jeszcze kilka innych, w tym najwyższy- Zapotok, ale ten akurat jest bardzo trudny do obejrzenia ze względu na urwiste i niedostepne położenie. Uroczy i zielony, schowany w głębokim wąwozie Kozjak, czy wąska i ciasna Koritnica.

Mógłbym jeszcze wiele napisać o urokach tej przepięknej krainy.
Sama Dolina Triglavskich Jezior (coś jak naszych 5 Stawów upchnięte w jakby Dolomitach) Dolina Koritnicy, Wąwóz Vintgar, Bled, Dolina Jastrebarska, Płaskowyż Pokljuka, Jezioro Bohinj i okolica.

Dla miłosników łatwego "zwiedzania" gór, proponuję koniecznie wjechać najwyższą drogą górską Słowenii- na przełęcz pod Mangartem (ok. 2060m). Będzie to niezapomniane przeżycie przy dobrej pogodzie!
Bovec i wlot do Dol. Koritnicy to klasyki słoweńskie.

Dolna część Dol. Koritnicy jest bajeczna:

Ale górna jest też wspaniała:

Drugą atrakcją "szosową" jest oczywiście przejazd przez Przełęcz Vrsić (1611m.). Trzecią rzeczą jest poprzebywanie w Dolinie Soczy.
Vjetar
Legenda
Posty: 45308
Dołączył(a): 04.06.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) Vjetar » 30.09.2009 07:40

Fatamorgana napisał(a):W Słowenii jest podobno wszystko. Sami Słoweńcy mawiają, ze ich kraj to kraina, gdzie Bóg stworzył wszystko....

A to mnie oszukali tu niektórzy - tak pisali o Chorwacji. :wink:
Piękne zdjęcia (oprócz nr 1 bo rozwala stronę).

Pozdrawiam
Użytkownik usunięty

Nieprzeczytany postnapisał(a) Użytkownik usunięty » 30.09.2009 09:32

Witam!

Super, że przedstawiasz tutaj taką esencję Słowenii. Czas byłby już najwyższy choć liznąć tego Kraju.
Zaliczyć przynajmniej elementy z godła flagi narodowej: Triglav i Przymorze pod gwieździstym niebem. :wink:

Pozdrawiam!
Lidia K
Posty: 3519
Dołączył(a): 09.10.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) Lidia K » 30.09.2009 10:36

My liznęliśmy zaledwie. Spędziliśmy kilka dni w Alpach Julijskich aby zdobyć Kanjavca i przejść dolinę Triglavskich Jezior, zdobyć Stenara oraz zwiedzić Lubljanę, Wąwóz Vintgar, Bled, Jezioro Bohinj, Planicę. Drugą część spędziliśmy nad morzem w Piranie, Izoli, zrobiliśmy jednodniową wycieczkę po półwyspie Istria i drugą do Trestu. W drodze ku morzu wpadliśmy do Skocjańskich Jam.

Z Twojego rankingu widzę, że jeszcze coś by się znalazło. Pogoda uniemożliwiła nam zobaczenie chociaż jednego wodospadu a także planowany powrót przełęczą pod Mangartem.

To jest moja ulubiona Dolomitowa góra w Alpach Julijskich w dolinie Jezior Triglavskich.

Velka Zelnarica

Fatamorgana napisał(a):
Mógłbym jeszcze wiele napisać o urokach tej przepięknej krainy.

Napisz i pokaż swoje skarby na zdjęciach. Chętnie poogladam. Bardzo chętnie. Byliśmy w czasach niecyfrowych i ilość zdjęć przywożonych z urlopu była 20 krotnie razy mniejsza niż z ostatniego wyjazdu.
Swoimi zdjęciami narobiłeś smaka na cudowne widoki.
Leszek Skupin
Posty: 14062
Dołączył(a): 23.09.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) Leszek Skupin » 30.09.2009 10:43

Ech góry :) Super kolory, wspaniała przygoda, genialne widoki i szczęście, że człowiek sam coś zdobył :) Jeszcze mnie nogi bolą po wejściu na Orlą Perć a tu takie widoki z Alp Julijskich :).

Pozdrav :papa:
zawodowiec
Posty: 3461
Dołączył(a): 17.01.2005

Nieprzeczytany postnapisał(a) zawodowiec » 30.09.2009 10:49

Ekstra widoczki! Prawie nic z tych atrakcji nie widziałem, przejechaliśmy tylko przez Vrsić (niechuda droga, rzeczywiście :)) i weszliśmy na Triglava z Aljażev domu. Ale dawno to było, 2001... Nie mam zdjęć do pokazania bo tak jak Lidia mam tylko tradycyjne i nie mam ich teraz ze sobą.

Nieprzeczytany postnapisał(a) Fatamorgana » 01.10.2009 21:40

No to Was nieco rozczaruję, bo i ja najwięcej w Słowenii widziałem w niecyfrowych czasach, więc sporo skanowania by było.
Zdjęcia digitalne pochodzą w ostatniego pobytu- w 2007r.
Słowenia jest jednak moim najbardziej ulubionym krajem europejskim, dlatego prawie zawsze odwiedzając CROatię zaglądam koniecznie do Słowenii.
I zawsze jadę w Dolinę Soczy a zwłaszcza Dol. Trenta, bo jest tam wszystko to, czego bym sobie życzył w takich górach. :D

Lidia K napisał(a):Spędziliśmy kilka dni w Alpach Julijskich aby zdobyć Kanjavca i przejść dolinę Triglavskich Jezior, zdobyć Stenara oraz zwiedzić Lubljanę, Wąwóz Vintgar, Bled, Jezioro Bohinj, Planicę. Drugą część spędziliśmy nad morzem w Piranie, Izoli, zrobiliśmy jednodniową wycieczkę po półwyspie Istria i drugą do Trestu. W drodze ku morzu wpadliśmy do Skocjańskich Jam.

8O
WOW!
Skoro Kanjavec i Stenar znalazł się w centrum Waszego zainteresowania, to rozumiem, że albo się wspinacie, albo macie dobre przygotowanie wysokogórskie. Brawo!
Myślałem kiedyś o przejściu północno-zach. ściany Kanjavca trawersem (to gigantyczna sceneria, imponuje), ale dowiedziałem się, że z powodu obrywów ubezpieczenia zostały poniszczone i jest ryzykownie.
Ja jeszcze nie zdobyłem Triglava, ale za to rozeznanie mam dość solidne. Kolega przełoił słynną północną ścianę Triglava (1200m) jednak on poza wspinaczką niewiele zwiedzał.

Co do opisów... nie chciałbym tu powielać tego, co mozna przeczytać w przewodnikach Pascala o tym kraju, lub w dobrym wydawnictwie "Alpy Julijskie" polskiego autora. Może skupię się na tym, co mało znane i pomijane. Np. w rejonie trasy na Vrsić znajduje się kilka mało znanych fajnych miejscówek (źródło Soczy, potężna struga waląca od razu w dół kaskadami z wnetrza góry, okna skalne, Mojstrovka i jej ferraty, dolina Zadnja Trenta- pusta i dzika, arboretum Juliana czy mały ale widowiskowy wąwóz Mlynarica w ścianach stoków Prisojnika).

Właśnie tą drugą książką kierowałem się przed ostatnimi pobytami w Słowenii.
Z pewnością fantastyczne jest to, że w takim małym areale znajduje się tak wiele pięknych i ciekawych miejsc, ale jednocześnie plusem jest to, że odległości nie są duże i można sporo w niezbyt długim czasie zobaczyć.

Na początek przyjrzymy sie może bliżej temu, co mozna zobaczyć pod Mangartem.
kulka53
Posty: 13338
Dołączył(a): 31.05.2006

Nieprzeczytany postnapisał(a) kulka53 » 02.10.2009 11:22

Fatamorgana napisał(a):

8O
WOW!

Fatamorgano, odpowiem jako nieodłączny w górskich wędrówkach (i nie tylko) towarzysz Lidii :D
To nie do konca tak że te szczyty były w "centrum" naszych zainteresowań, pojechaliśmy wtedy do Słowenii jako do pierwszego kraju położonego dalej od Polski niż Węgry, chcieliśmy zobaczyć inne góry i inne morze niż Tatry i Bałtyk........... i weszliśmy na te 2 szczyty :lol: Oczywiście mieliśmy mapę i wspomniany przez Ciebie przewodnik "Alpy Julijskie" Wybraliśmy je tak jakoś przypadkiem mając na góry i ich okolice zaledwie tydzień.
Absolutnie nie wspinamy się, nie robiliśmy tego i nie będziemy robić, natomiast zacięcie wysokogórskie....... i owszem, przynajmniej z zamiłowań można u nas znaleźć. Kanjavec zaliczyliśmy w zamglony dzień, połączyliśmy go z zejściem przez Dolinę Triglavskich Jezior, przy czym zabrakło nam czasu i gwałtownie pogorszyła się pogoda zatem noc spędziliśmy na pasterskiej polanie w opuszczonej krowiej zagrodzie :lol: . Stenar to jedna z najpiękniejszych gorskich wypraw jakie kiedykolwiek przeżyliśmy, piękna pogoda, widoki i największe pokonane jednego dnia przewyższenie, z Aljażev Domu równiutkie 1500 m w górę...........
Planowaliśmy powrót w ten rejon, zdobycie kilku innych celów, (takim głównym i wymarzonym miała być Skrlatica.........), na razie, i być może na zawsze, odpuściliśmy.........

Fatamorgana napisał(a):Na początek przyjrzymy sie może bliżej temu, co mozna zobaczyć pod Mangartem.

Przyjrzyjmy się :D :wink:

PS Na moim avatarze siedzę właśnie na szczycie Stenara, za mną Skrlatica :D

Nieprzeczytany postnapisał(a) Fatamorgana » 03.10.2009 22:28

Obrazek
Widok spod Mangarta w kierunku północno -zachodnim.
Na Alpy Austriackie. W dole Tarviso, jako że zaraz obok łączą się 3 granice. Austrii, Włoch i Słowenii.

W tym ciekawym miejscu, daleko w dole pod ścianami znajduje się coś przepięknego...
Obrazek
Fusine Laghi, czyli 2 modre jeziorka, przy którychś kiedyś byłem wcześnie rano w maju, obserwując ściany Jalovca.

Nieprzeczytany postnapisał(a) Fatamorgana » 05.10.2009 22:38

No jak nie jak TAK :!:

Nieprzeczytany postnapisał(a) Fatamorgana » 06.10.2009 16:44

Obrazek
Mangart z oddali, z szosy na przełęcz.

A tu już w całej okazałości z siodła.
Droga normalna na szczyt wiedzie zacienionym ramieniem skalnym widocznym po lewej stronie.
joajer
Posty: 638
Dołączył(a): 15.09.2007

Nieprzeczytany postnapisał(a) joajer » 08.10.2009 18:05

Obrazek
To kilka moich zdjęć ze Słoweni
JoannaG
Posty: 867
Dołączył(a): 08.11.2008

Nieprzeczytany postnapisał(a) JoannaG » 08.10.2009 19:03

Oj tak, Słowenia jest przepiękna i ma wiele do zaoferowania :)
Zapraszam do mojej relacji, właśnie jestem w trakcie opisywania słoweńskiej części naszych wakacji :)
Następna strona

Powrót do Relacje wielokrajowe - wycieczki objazdowe

cron
Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się
reklama
Chorwacja Online
[ reklama ]    [ kontakt ]

Platforma cro.pl© Chorwacja online™ wykorzystuje cookies do prawidłowego działania, te pliki gromadzą na Twoim komputerze dane ułatwiające korzystanie z serwisu; więcej informacji w polityce prywatności.

Redakcja platformy cro.pl© Chorwacja online™ nie odpowiada za treści zamieszczone przez użytkowników. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny. Cro.pl© nie reprezentuje interesów żadnego biura podróży, nie zajmuje się organizacją imprez turystycznych oraz nie odpowiada za treść zamieszczonych reklam.