CHORWACJA ONLINE

forum

 
Drogi i transport
reklama


 Chorwackie drogi

Tabela dopuszczalnych prędkości:
obszar zabudowany 50
poza obszarem 80
drogi ekspresowe 100
autostrady 130

Aby wjechać na terytorium Chorwacji samochodem, należy posiadać ważne ubezpieczenie OC (zielona karta nie jest wymagana), dokumenty samochodu (dowód rejestracyjny) i zwykłe prawo jazdy (nie musi być międzynarodowe). Oprócz tego samochód powinien być wyposażony w apteczkę, trójkąt, gaśnicę i linę holowniczą ale w Chorwacji policja praktycznie nie czepia się ich braku.

Drogi chorwackie są lepsze niż polskie (gorszych w żadnym cywilizowanym kraju nie ma), jednak często wąskie i kręte (nawet główne). Uważać należy zwłaszcza na mokrej nawierzchni, gdyż wtedy asfalt chorwacki staje się bardzo śliski. Oznakowanie dróg jest nie najgrosze, choć nieco chaotyczne. Zarówno jeśli chodzi o nazwy znaczonych na drogowskazach miejscowości, jak i wygląd tablic, trudno jest mówić o konsekwencji, to jednak z małymi wyjątkami łatwo odnaleźć właściwy kierunek.

W Chorwacji istnieje kilkaset kilometrów autostrad, które budowane są w iście ekspresowym tempie. Obecnie autostradami (z małymi przerwami) połączone są największe miasta chorwackie. Autostrady generalnie są dobrej jakości, a ograniczenia prędkości na nich nagminnie łamane.

Większość z autostrad i dróg szybkiego ruchu jest płatna, cena w przeliczeniu wynosi ok. 12 zł/100 km, płatny jest też tunel pod górą Ucka na Istrii (ok. 12 zł) i most na wyspę Krk (ok. 7 zł). Nie ma możliwości zapłaty kartą płatniczą, ale za to waluty obce (czyt. euro) zostaną przyjęte.

mapa odleglosci drogowych Mapa odległości drogowych

mapa odleglosci drogowych Tabela opłat za autostrady

Ceny paliw są zbliżone do obowiązujących w Polsce, podobnie jak ich asortyment (z wyjątkiem LPG). Problemy mogą wystąpić jedynie przy zakupie benzyny super plus (bezołowiowa 98), ale na szczęście samochodów nią napędzanych jest niewiele i najczęściej producent takiego pojazdu dopuszcza tankowanie benzyny o niższej liczbie oktanowej. Sieć stacji benzynowych nie jest bardzo gęsta, zwłaszcza na wyspach nie należy jeździć na rezerwie. Większość stacji benzynowych jest czynna tylko w ciągu dnia, do 19-22, więc podczas nocnej jazdy wskazane jest posiadanie odpowiedniego zapasu. Stacje należą głównie do państwowego koncernu INA. Na większości z nich można dokonywać płatności kartą.

Wiadomości dla kierowców podaje radio HRT-HR 1 i HRT-HR 2, także w języku niemieckim i angielskim. Zawierają one także informacje o kursowaniu promów i ewentualnym czasie oczekiwania na granicy. Ruch poza sezonem nie jest bardzo duży, ale poza odcinkami dróg szybkiego ruchu nie ma co liczyć na szybką jazdę. Sytuacja diametralnie zmienia się w sezonie, zwłaszcza podczas zmiany turnusów urlopowych. Punkty newralgiczne to granice (korki nawet pomimo całkowitego braku kontroli), punkty poboru opłat na autostradach oraz przejazd przez Karlovac. Zatłoczone są także: droga Karlovac - Zadar oraz Jadranska magistrala, biegnąca wzdłuż wybrzeża.

Uwaga: od 20 sierpnia 2004 dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,00 %. Była to bardzo kontrowersyjna decyzja, wywołała wiele sprzeciwów m.in. restauratorów. Picie alkoholu (głównie wina) jest na tyle zakorzenione w kulturze śródziemnomorskiej, iż przeciwko ustawie są także chorwaccy księża, którzy zażądali od rządu pokrycia kosztów wynajęcia kierowcy dla każdego z nich ze względu na "konieczność spożywania wina mszalnego". Zabronione jest również palenie papierosów przez kierowcę, ale przepis ten jest już tak idiotyczny, że nie należy się spodziewać, aby kierowcy - palacze mieli ochotę go przestrzegać.

Kontrole radarowe zdarzają się dosyć często (oczywiście nie tak często jak u nas). Zapinanie pasów bezpieczeństwa jest obowiązkowe na wszystkich siedzeniach. Dla motorowerzystów kaski podobno są wymagane, ale i tak nikt tego przepisu nie przestrzega. W razie problemów na drodze pomocą chętnie służą miejscowi kierowcy. Telefon pomocy drogowej - 987.

mandaty za przekroczenie prędkości
w terenie zabudowanympoza terenem zabudowanym
do 10 km/h300 kn
10 - 30 km/h500 kn300 kn
30 - 50 km/h700 kn500 kn
ponad 50 km/hmin. 2000 kn i zakaz prowadzenia na okres do 6 mies.min. 2000 kn i zakaz prowadzenia na okres do 3 mies.


 Promy

Między lądem a wyspami kursują promy. Promy kursują na wyspy Cres, Lošinj, Pag, Rab, Ugljan, Pašman, Dugi Otok, Iž, Solta, Brač, Hvar, Vis, Pelješac, Korčula, Lastovo i Mljet. Czasem kursy mogą by odwołane nawet przez parę dni (choć w lecie nawet parogodzinna przerwa to prawdziwa rzadkość) ze względu na złe warunki pogodowe. W sezonie na niektórych liniach utrzymywane są połączenia przez całą dobę, a oprócz kursów wynikajacych z rozkładu pojawiają się dodatkowe. Czasem jednak, mimo usilnych starań przewoźników, na przeprawę trzeba czekać nawet kilka godzin. Osobnym tematem są duże promy kursujące wzdłuż wybrzeża. Stanowią one ciekawą alternatywę dla poruszania się samochodem, zwłaszcza gdy jazdę traktujemy wyłącznie jako konieczność. Promy kursują na linii: Rijeka - Zadar - Split - Hvar - Korčula - Mljet - Dubrovnik. Odnośnik do strony do chorwackiego przewoźnika promowego znajdziesz w dziale Linki.



 Inne środki transportu

Zdecydowanie najwygodniejszym środkiem lokomocji w Chorwacji mimo wszystko jest samochód. Niektórzy jednak muszą lub chcą korzystać z transportu publicznego albo być zdanym na łaskę innych kierowców.

Ze względu na ukształtowanie terenu (góry), stosunkowo mało popularnym środkiem transportu jest pociąg. Owszem, sieć kolejowa jest rozwinięta w Slawonii, ale w celach turystycznych mało kto tam jedzie. Od Zagrzebia na południe zdecydowanie bardziej rozpowszechnionym środkiem transportu jest autobus. W stronę Rijeki odjeżdża codziennie kilkadziesiąt autobusów. Jadą one szybciej niż pociąg (tor jest pojedynczy, są duże spadki, pociąg wlecze się niemiłosiernie), choć i tak nie da się osiągnąć czasu właściwego samochodowi osobowemu. Można tego uniknąć, jadąc autostopem. To dośc popularna forma podróżowania, zwłaszcza po wyspach, gdzie połączenia autobusowe są rzadkie. Przy odrobinie szczęścia, autostopem można przejechać pół kraju bez przesiadki.

W połączeniach między wyspami a lądem coraz większą rzeszę zwolenników ma samolot. Na niektórych wyspach znajdują się niewielkie lotniska, a w sezonie do Zagrzebia i innych miast europejskich (najczęściej niemieckich lub austriackich) latają regularnie małe samoloty pasażerskie. Do Zagrzebia z Warszawy i z powrotem samolot leci we wszystkie dni oprócz poniedziałku i środy. Lot trwa 1 godzinę 40 minut. Oprócz tego, w sezonie latają samoloty czarterowe na lotniska na wybrzeżu - głównie do Splitu, Dubrovnika, na Brač.

Podróżowanie autostopem jest dość popularne; podczas łapania "stopa" na trasie korzystnie jest napisać kartkę z kierunkiem, w którym chce się podrózować.



Rozmiar: 89 bajtów Zobacz także: Dojazd ;  Porady dla wyjeżdżających ;  forum: Samochodem - trasy dojazdu, noclegi, przepisy, uwagi ;  forum: Alternatywne środki lokomocji

[Strona główna] [Reklama] [Kontakt] na górę strony

Rozmiar: 107 bajtów


apartamenty w cro




Rozmiar: 107 bajtów

Rozmiar: 107 bajtów

(c) 1999-2009 Chorwacja Online - Cro.pl